Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,8%
  • Neat

Stemmer: 291 77,2%

• Antall stemmer
    377
Jeg synes denne er s@tans god. :)

Én dråpe vann i glasset, lokk på og vente i 30 min. Nyyyytelse.

glengoyne-25-cork.jpg

Noen tall fra Vinmonopolet som viser den store etterspørselen etter skotsk maltwhisky de seinere år her til lands. Antall flasker skotsk malt på bestillingslisten:

1975 1 flaske (Glenfiddich)
1985 2 flasker
1995 3 flasker
2005 60 flasker
2015 382 flasker

I 2005 ble det solgt 3000 liter skotsk malt på polet, i 2015 9800 liter. Mens salgstallene for skotsk blend gikk ned i samme perioden fra 59000 liter til 53500 liter. (Kilde Whiskyboka)

• Liker
Reaksjoner: Thore og Eivind_Lie
Flott kveld med madammen. :) Vært gjennom Glengoyne 25, Glengoyne 18, Balvenie 12YO Double Wood, Hazelburn 12 fra Springbank. Og med Kenya Guama AATop og Yirgracheffe kaffekopper to go.

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Igjen den gode Nikka from The barrel her. Coffey grain står å venter, sammen med en god del herlige flasker, likevel er det denne jeg finner frem til for tiden. Denne og musikk på stereoanlegget.

Alt er bare helt fortreffelig etter en hel dag med leting av tak. Man er sprø vet du, når man fører ned taket 3cm bare for å slippe å se ledningen.

Jeg er så glad jeg ikke er pike. Hva pokkern er det som egentlig gir dette skjønnet gåsehud?

• Liker
Reaksjoner: andres
Etter noen måneder i whiskyens verden - så har jeg endret radikalt syn fra det jeg hadde i 1980-årene.

Whisky er fantastisk. Single malt gir; ulike smaker, dufter, kunnskap, kan nytes over timer (det kan ikke øl, som blir daft), responderer på tid i glasset og det synes som man ikke blir utsatt for "uff, jeg hadde en drink for mye i går". Det kan skyldes at man med whisky ikke faller i den fella, eller at det er noe med whisky som er tiltalende på den fronten.

Jeg vet ikke, men med kaffe, Glencairnglass med single malt og f.eks. TS så er det en dimensjon av "Dette gjør livet godt å leve - hverdags edition".

Av islay malts har jeg bare prøvd denne og Laphroaig QA cask. 18yo kan fort bli den neste!

Veldig lysten på å utforske mer islay malts. Har du en personlig favoritt å anbefale @EspenK ?
Som første whisky jeg smakte og det merke jeg har smakt mest av, så er Laphroaig favoritten min. Foreløpig favoritt der i gården er 200th anniversary FoL edition. Ellers er vel det aller meste på G og L safe å velge :)
Mange gode råd og tips bakover i tråden her fra folk som har bredere erfaring enn meg med forskjellige merker og årganger ;)

• Liker
Reaksjoner: Pasop og Audjoh
Kom inn en Laphroaig QA Cask og en Highland Park Einar... Blir mer på søndag. Må få tid til å drikke opp dette også..

Har da filosofert litt - og det blir mer Glengoyne og Bunnahabhain. Hvis jeg filosoferer litt videre - så blir det enda mer mer Glengoyne og Bunnahabhain. :)

• Liker
Reaksjoner: Entropy
Har et ukjent antall bunnahabhain i kjelleren. Hmm... bunnahabhain Kveld på neste gtg?
Edit: pga Internett gikk proppen på en darach ùr gitt

Redigert: