Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Ny forsyning med en av favorittene. :)

13388675_515546991986605_1767861720_n.jpg

Helt crazy priser på whisky nå. Hverdagswhiskyen min (highland park 18yo) pleide å koste 699kr. Den ligger nå på 1300kr. Ikke akkurat hverdagswhiskyprisnivåforfaen.

Pleide å kjøpe et par fine flasker sommer/høst. Gjerne et par flasker med 30-åringer. Glenfiddich 30yo kostet rett over 2000kr. Mye penger da og, men nå tør jeg ikke sjekke hva de koster en gang...

• Liker
Reaksjoner: HerrUr og Preacher
Må være den svake kronen som gjør det, annet er jo ikke logisk.

Eller at beholdningen av eldre whisky er såpass redusert de siste år, at etterspørsel er større en tilgjengelighet med ditto prisreaksjon. Ref. bl.a. økningen i såkalt "no age statement"-whisky grunnet redusert utvalg av godt modnet whisky...

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Bortsett fra en Laphroaig QC, så kan jeg ikke huske å ha kjøpt en NOS-whisky.

Så styrer jeg unna 40%-tapninger. Ser også etter ufiltrerte og uten fargetilsetninger. Kjører mao. en Ralfy der altså.

Ulempen med en slik tilnærming er at jeg sliter med utvalget i tax-free hyllene, så Vinmonopolet er således et eldorado. :)

• Liker
Jepp, NAS-whisky er en forbannet uting. Vi vil ha mest mulig informasjon om drikken vi kjøper, ikke mindre.
Det positive er likevel at flere og flere produsenter slutter å fargetilsette whiskyen, slutter å kuldefiltrere og øker alkoholprosenten som betyr mer smak.

Men som ErikR skriver så er det crazy priser på eldre maltwhisky. Akk ja, hadde man bare kunnet skrudd tiden tilbake. Fra min gamle polliste fra 2008 kunne man bestille Banff 26 år, Brora 21 år og 24 år gammel Port Ellen til priser mellom 1200 og 1700 kroner. Jeg skulle lånt penger i banken og kjøpt opp rubbel og bit av disse, og jeg hadde vært en rik man i dag.

Husk at om 5 år vil dere si det samme - men da om dagens whiskypriser, som vil fremstå gunstige. Moralen? Kjøp nå.

• Liker
Holder på :p
Men det gjelder jo å lese hva som kan gi et premium på sikt, om det er et mål å kunne selge med en fortjeneste. Da gjelder det å holde seg inne med leverandører, om hva som er verdt å hanke inn.
Jeg er ikke helt der. Kjøper kun for kos og konsum - ikke salg. :) Laster opp til høsten, mørket og regnet - som kler whisky best.

Trikset jeg ble anbefalt av en whiskykollega er å kjøpe 2 av hver flaske. Den ene til forbruk, den andre spekulasjon/salg på sikt.

Jeg er heller ikke der at jeg spekulerer, whisky skal nytes på samme måte at en tør å bruke sine dyre klokker.

Dog har jeg et par flasker jeg ikke har fått anledning til å åpne ennå. Gjenkjøpsverdien er så høy at det river litt i lukkemuskelen når jeg vurderer å sprette de.

• Liker
Solid samling det der!

Ser ut som du har samme problem som meg; drikker så lite at det går flere flasker inn i skapet enn det går ut..

• Liker