Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Haha, denne flasken kjøpte jeg for 3000kr i sin tid.

Glenfiddich 1964 / J & J Hunter

c095f1b07e74441ab030b79ae59fcaa5-thumb-1.jpg

Description
A very limited single cask 1964 Glenfiddich, matured in a sherry butt, bottled at cask strength for Belfast spirits merchant J & J Hunter
Price € 1.950,00

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Japaneren er en Nikka taketsuru 21yo. Kjøpte en flaske i 2014 og likte den veldig godt. Fant den aldri siden før 2015 da det plutselig var 2stk på polet til 1300kr/stk. Som i seg selv var et røverkjøp. Vil anta at noen hadde bestilt uten å hente de. Kjøpte begge 2 og har snart drukket opp den første. den andre kan jeg gjerne bytte bort i noe spennende. Fin maltwhisky som er veldig mild og god.

Hvis du er i Stv noen gang så skal du gjerne få smake den andre. Snedig sak, first fill cherry. Ser ut som cola. Jo flere ganger et sherryfat brukes jo mindre påvirkes fargen. Denne lå veldig lenge i en firstfill cask og er HELT svart. Er 58% så den svir litt. Men med det sagt så finnes det flere whiskyer som jeg liker bedre.

• Liker
Mye spennende Whisky i kjellerene rundt omkring:)
Litt mindre spennende var reklamen jeg mottok fra Color Line i dag i forbindelse med en snart forestående familietur til Danmark. Whisky utvalget preges av de tidligere omtalte NAS Whiskyene, men de har også Glengoyne 18 YO 40%.

Så da kommer spørsmålet til kyndige kjennere som har smakt denne: Er det stor forskjell på denne og 43%'n på polet?
Og for moro skyld er det noe annet dere ville ha plukket med dere der ute på bøljan blå?

Screenshot_20160619-210814.png

Screenshot_20160619-231516.png

Screenshot_20160619-231530.png

Ekje stor på rug whisky,men Rittenhouse Straight Rye 100 Proof var ganske god..

Så smått desperate scener utspant seg på tax-free utsalget i dag. En mann i midten av livet lette frenetisk i whiskyhyllene etter noe han kunne bringe med videre. Etter å ha lett gjennom alt to ganger - og brukt mobildata til å surfe etter ukjente whiskyomtaler - så ga han opp og fulgte magefølelsen. Han gikk slukøret mot kassen med en flaske Aberlour 15YO Double Cask.

Gjengitt med tillatelse av madammen på sete 8D på Norwegianflight.

ablob.15yov3.jpg

I et lite avbrekk fra mine daglige påfuglaktiviteter så tok jeg en liten avstikker inn på polet for å undersøke om de hadde noe snadder i hylla. Kom over denne som i utgangspunktet så spennende ut: THIS ONE

Men etter å turbolest noen tilbakemeldinger på Masterofmalt så fikk jeg Invicta-vibber og la den pent tilbake i hylla si. Tilbakemeldingene kan leses her

Mulig det er BS, men if it walks like a duck and quacks like a duck, its probably a ...duck.

Håper på noen ord om hvordan denne er. :)

Åpnet i dag. Førsteinntrykket er bare at den er ganske mild. Føles utvannet, men kan være fordi jeg er mer vant til røyk. Ingen tung dram, men ikke en eksplosjon av smaker heller. Kunne gjerne vært mer hint til noe smak av et eller annet. Men enkel og good to go. Litt kjedelig syns jeg bare.

• Liker
Reaksjoner: EspenK
Aberlour'n var akseptabel den. Her sørpå så er modne bananer gangbar vare. Napper med meg en eller to slike på returen også. :)

• Liker
Ref. Dalmore Valour og ferjepriser; kjøpt på mandag, nå tom...... Fløtemyk til den grad at den nesten kan forveksles med Cognac. God - ja, men foretrekker røk og torv som mer fremtredende.......!

Vet du noe om alder her? Ellers skeptisk til slike avslutninger av lagringen på andre fat enn de tradisjonelle bourbon- eller sherryfat. Tenker at her prøver de å sminke et produkt som er lagret på litt for dårlige/gamle fat. Når det er sagt så har jeg en gang før smakt en svært vellykket madeirafinishing fra Glenmorangie, men det er mange år siden.