Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Champagne skal lagres stående.
Vin kan lagres liggende.
Ser at de aller, aller fleste av oss lagrer whisky som champagne. Kanskje en idé å lagre den som vin?

Her er jeg litt uenig med deg.

Champagne kan lagres stående i kort tid, og vin skal alltid lagres liggende.

• Keep all bottles away from bright light.
  • For long term storage, make sure the temperature is consistant – avoid storing in the kitchen or shed.
  • For short term, Champagne can be stored standing up, but for longer term, it’s best horizontally.

Read more at http://www.decanter.com/learn/how-to/how-to-store-champagne-at-home-266842/#EZO0trfTEZEqvzLY.99

Ser en gammel kjenning i Vinmonopolets nye whiskyinntak denne måneden. 4 flasker bestilt pronto. :)

Kloke hoder tenker likt har jeg hørt, slengte inn en bestilling på tre stk selv som ble hentet ut på mitt lokale pol idag. Sherry oak er min desidert største favoritt i whisky verden :)

Da var billetter til whiskymessa på Nærbø bekreftet.
Noen andre vestlendinger som skal dit?

Det kommer sikkert til å bli slitsomt i år også...:oops:

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Fått ordentlige glass nå, endte med de uten stett. Prøvd denne, @Skogsmatrosen ? Det vet du sikkert, men denne er også fra Springbank, et vellykket "eksperiment" med ordentlig peated fra fastlandet. Må nesten få testet din også..
Vis vedlegg 12217
Må bare få lov til å skyte inn at Longrow langt fra er et eksperiment. Denne røkte varianten har Springbank laget en måned i året siden begynnelsen på 70-tallet. Den 18-åringen du har der er nå i femte utgave, første og andre utgave i 2008 og 2011 respektive var sannsynligvis kun lagret på bourbonfat. Tredje utgave i 2014 ble lagret på sherryfat, mens i 2015 var det en blanding av sherry og bourboinfat. Den nyeste utgaven dog som kom for 2 uker siden er lagret på rom og sherryfat.
Så løp og kjøp, dette er noe av det beste dere får tak i...........

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Et tips til de som har flasker som står en stund. Ta en tur til samlingen og snu dem 90 grader, slik at korken får fukt. Ellers kan man risikere at korken tørker inn og ikke fungerer som effektiv forsegling. Opplevde dette for første gang i dag.

Champagne skal lagres stående.
Vin kan lagres liggende.

Ser at de aller, aller fleste av oss lagrer whisky som champagne. Kanskje en idé å lagre den som vin?
Hei @Loevhagen, ikke lagre whiskyen liggende. Whisky tærer på korken slik at den blir ødelagt hvis den ligger lagret over tid. Hvis du derimot har en gammel whisky som har stått på flaske i mange år kan det være en ide og la flasken ligge en ukes tid slik at korken får tilbake litt fuktighet, går ellers lett i oppløsing når du åpner flasken. :)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og Loevhagen
Hvis det er noen her som har lyst til å være med på skikkelig WHisky og haggislag, så arrangerer The Cellar Whiskyboys et treff den 15. oktober på Siggerud i utkanten av Oslo. Koster 500,- og du får for dette i tillegg til Haggisen (produsert i Bergen) også smake på 8 ulike whiskyer. Det nærmer seg deadline men vet at vi har neon få åpne plasser. send meg en PM om noen har lyst til å bli med :):)

Hvis det er noen her som har lyst til å være med på skikkelig WHisky og haggislag, så arrangerer The Cellar Whiskyboys et treff den 15. oktober på Siggerud i utkanten av Oslo. Koster 500,- og du får for dette i tillegg til Haggisen (produsert i Bergen) også smake på 8 ulike whiskyer. Det nærmer seg deadline men vet at vi har neon få åpne plasser. send meg en PM om noen har lyst til å bli med :):)

Å, det hadde virkelig vært noe. Men borte den helgen!

Nå kom jeg på at jeg må sprette Springbanken du anbefalte :)

Da var billetter til whiskymessa på Nærbø bekreftet.
Noen andre vestlendinger som skal dit?

Det kommer sikkert til å bli slitsomt i år også...:oops:

Oh yes.

Har i tillegg meldt meg på 2 masterclass (nr 2 og 4).
Blir vel en reprise av de 2 foregående messene.
Noe som ikke er bra. Fordi det innebærer å rope på elgen i en busslomme på Ganddal kl. 18:15 mens det som regel står folk og venter på bussen.

Dog var messen i 2010 ikke så dramatisk -den husker jeg faktisk noe ifra.

Btw med all samtalen som var rundt Springbank tidligere i sommer, gjett hva som er min favoritt-whisky (vel, 1 av 3 favoritter) ;)
Fantastisk samling Pasop! Longrow, Springbank og Hazelburn altså! Skal selv kose meg i kveld med et par drammer av Springbank 10 og Hazelburn 10. To innertiere med andre ord.

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Oh yes.

Har i tillegg meldt meg på 2 masterclass (nr 2 og 4).
Blir vel en reprise av de 2 foregående messene.
Noe som ikke er bra. Fordi det innebærer å rope på elgen i en busslomme på Ganddal kl. 18:15 mens det som regel står folk og venter på bussen.

Dog var messen i 2010 ikke så dramatisk -den husker jeg faktisk noe ifra.

Haha.
Er også påmeldt MC2.
Tror ikke jeg makter mer enn det heller...Blir nok et sjøslag.

Noen andre whisky aficionados her som tar turen? @Loevhagen

Fantastisk samling Pasop! Longrow, Springbank og Hazelburn altså! Skal selv kose meg i kveld med et par drammer av Springbank 10 og Hazelburn 10. To innertiere med andre ord.
Springbank 10 er vel den ultimate Campbeltown klassikeren. :)
Det er morsomt når du smaker Haze, Spring og Long sammen så kjenner du det umiskjennelige destilleripreget fra Springbank selv om det går fra urøkt til litt røkt til mye røkt. I novemberslippet på Polet kommer første offisielle tapning fra søsterdestilleriet Glengyle, Kilkerran12. Mye mer fruktig og blomsteraktig enn de andre men du kan likevel gjenkjenne den på et vis (kanskje det er fordi du vet hva det er?);)

Bunnahabhain 12 med hint av saltsmak - nytt i hagen som dessert etter grilling er en dessert jeg kan nyte med særdeles god samvittighet. :) At kveldssola fortsatt henger over hustakene, gjør dessertopplevelsen ikke noe dårligere.

• Liker
Reaksjoner: ErikR
Hvordan kan MC på 5x1,5cl bli et sjøslag? Er man ikke der for å lære. :D

MC1: 1,5cl x 5
MC2: 1,5cl x 5
Messebillett: 10 bonger x 1,5cl
Kollegaer som gir vekk bonger: 4-6 x 1,5cl
Sum: halvflaske whisky

Mye bra lærdom, men utfordringen er mot slutten av dagen. Mye god whisky, godt humør og kjekke folk gjør at rusen kommer snikende. Spesielt mot slutten så mistenker jeg at porsjonene øker i omfang. Er det 2-3cl igjen i flaska og folk er på vei hjem i 1700-1730 tiden så resulterer det ofte i at man får alt.