Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Siste for i kveld.

Takk til @Pasop for en lærerik og kjekk adventskalender. :)

17. desember (WBID73914)
Oopps. Og der var det en med middels til kraftig røyklukt. Mulig det er min nese som ikke er nyansert nok p.t., men jeg kjenner lite annet enn røyk i denne. Smaksmessig er den mer behagelig. Smaker egentlig lite. Lukter generelt mye mer enn den smaker. Beste egenskap på denne er å lukte den og kose seg med det. Terningkast 3. Kunne jeg kjøpt en flaske av denne? Nei. *)

*) Disclaimer: Kona har det så varmet her i stua nå, at jeg tror ikke smaksløkene spiller helt på lag her nå. 24,5 grader celsius er rene badstua for meg.

Redigert:
1. desember (WBID115)
Lukt: Umiddelbart stikk av fusel når flaska åpnes (jeg er svært var for fusellukt). Ellers mild duft av urøykt whisky. Smaksmessig ganske enkel med litt stikk. Kortvarig smak. "Stikket" av alkohol sitter lenger enn smaken. Ikke for søt. Terningkast 3. Kunne jeg kjøpt en flaske av denne? Nei.

Edit: Sjekka fasit - og det var overraskende. Nok en gang takk til @Pasop for en helt genial og lærerik kalender. :)

• Liker
Reaksjoner: Pasop
Det ble en flaske til med Balvenie 12 Singel Barrel fra samme fat som den forrige.
Det mest fascinerende med denne for meg, er den klare smaksnoten av moden/overmoden banan.
Bourbonfat kan jo by på mye tropisk frukt, men har aldri kjent banan så tydelig i smaksbildet før. Gøyalt!

I øl julekalenderen i dag ble det en Black IPA med dobbel alkoholprosent, som navnet hinter til : )

IMG_0438.jpg

2. desember (WBID74551)
Lukt: Svak røykt whisky. Smaker mer enn den lukter. Med andre ord en whisky som drikkes og nytes mer enn å sitte å snuse på den for kosens del. Overraskende lang varighet på smaken. Denne sitter i kinnene lenge. Ikke for søt. Terningkast 5 (4 hvis jeg tar med røyksmaken). Kunne jeg kjøpt en flaske av denne? Ja. Nevnte jeg at denne har laaang ettersmak.

Edit: Sjekka fasit - og denne har jeg jo for tusan hatt en flaske av. :)

• Liker
Reaksjoner: Pasop og Preacher
Siden det er lille-julaften, så hente jeg meg et Glencairnglass med Glengoyne 25YO. Den er uten fargetilsetning, ufiltrert og tappet ved høyere alkoholstyrke. All good. Så sammenligner jeg med adventskalenderen opp motrekka av 24 flasker, var det kun én dato som matcher mørkheten til Glengoyne 25YO - og det er 23. desember ( i dag). Nå har jo mørk farge på whisky ingen annen betydning visuelt enn forventning om "oj - moden vellagret whisky".

Jeg avslutter kvelden med Glengoyne 25YO - og sammenligner med 23.12 og 24.12 i morgen. Gleder meg. :)

23. desember (WBID5357)
Lukt: Markant - og sogar intens røyklukt. Intens. Her er man Espen Askeladd - i sjøkanten.
Smak: Middels "oljete" og en intens smak. Her smaker whiskyen 100% som den lukter. Sjelden vare at det skjer så likt som her. Man får litt tørr følelse ytterst på tunga av denne whiskyen - og den pirker levende i de ytterste og underste sideflatene på tunga. Lang ettersmak. Helsike, hvis man er ute etter mye smak - så må dette være den i advenstskalenderen som troner på toppen. Merk jeg har kun smakt kalenderen i odde rekkefølge, men denne mistenker jeg kommer ut på smaks-intensitets-pallen - uansett. Terningkast 5. Kunne jeg kjøpt en flaske av denne? Nei. For intens for meg - og den hadde vart smaksmessig til år 2034.

24. desember (WBID6214)
Lukt: Svak røykt whisky. Lukten gir ingen indikasjoner på hverken det ene eller andre innen markante smaker - bortsett fra litt moden og søt banan i det fjerne (litt sånn Glenfarclas 21). Smaker litt mindre enn den lukter. Med andre ord en whisky som kan snuses på en kveld man bare vil kose seg på en enkel måte og hå det enkelt. Smaken varer en stund etter siste slurk. Terningkast 3/4. Kunne jeg kjøpt en flaske av denne? Tja - men nei.

• Liker
Reaksjoner: SCUBA diver
Etter å ha smakt 23. desember - og deretter sjekka fasit, så datt jeg nesten av stolen. Takk nok en gang til @Pasop for å gi de som var tøffe nok å kjøpe en kalender så stor innsikt i hva som rører seg / har rørt seg innen whisky i en årrekke. Jeg er stum. Og det kan delvis skyldes 23. desember.

Bestilte egentlig en flaske Old Pulteney 21 år til jul. Den ble dessverre utsolgt, så da gikk jeg for Old Pulteney 17 istedet.
En god whisky dette på mange måter, men den mangler den tyngden jeg helst vil ha i en maltwhisky til jul. Det blir jo heller ikke bedre av at den føles yngre enn sine 17 år. Satser på at litt oksygen hjelper den å vokse nå som flasken er åpnet.
Konklusjon: Julen er ødelagt!
Neida, det er så mye annet å glede seg over, dessuten er det jo ingen dårlig whisky : )

IMG_0514.jpg

Gud bedre for en fantastisk whiskyopplevelse 23. Desember var @Pasop.
For meg som liker mye røyk og fat var den utrolig bra. Enormt mye og intens smak og lukt! Kunne jeg kjøpt en flaske? Definitivt, gjerne to.

Takk for en flott kalender, jeg har ikke rukket å komme gjennom hele enda, men det har hittil vært en veldig spennende reise i whiskyverdenen med en del varianter jeg nok ikke hadde opplevd "på egen hånd".

Var innom polet idag å fikk røsket med meg en Lagavulin 16 som nytes i ro og mak nå. Har ikke smakt Lagavulin tidligere, men heretter skal barskapet alltid inneholde minst en flaske med Lagavulin! :)

• Liker
Reaksjoner: mr_frodo og Preacher
Dalmore 12 nå.
Litt mye "spritsmak" med en gang, men fin ettersmak.
Litt sånn kaffe og vaniljevibber.

Til den prisen er dette etter min mening et veldig godt valg.
God whisky begynner å bli dyrt.