Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

• On the rocks

Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

Stemmer: 290 77,1%

• Antall stemmer
    376
Middag fortært. Dessert?

Aeropressa Yirgracheffe og Glengoyne 18YO. Hva er da mer naturlig enn å hente opp og sprette en 25YO til dessert-dessert. :)

Wow 25YO biter fra seg og napper i smaksløkene.

25-1_2.jpg

Importerte en flaske av denne selv for et par år siden, men nå kom den altså på novemberslippet på polet. Dessverre har den fått en noe høy pris, men likevel en maltwhisky midt i blinken for meg med sine 12 år på first fill bourbonfat. Nam nam.

IMG_1243.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher og Loevhagen
Har ingen peiling på whisky og egentlig aldri drukket det noe særlig før, men ble anbefalt Nikka Coffey Grain tidligere. Flasken er nå tom etter en liten smell igår. Ops.

Dette ga blod på tann og jeg er ute etter å prøve flere typer. Hva passer en ung gane med relativt stramt budsjett? Har ingen grunnlag for å si hvilke typer jeg foretrekker, men mistenker at for mye røyk er no-go for min del. Fyr løs!

Har ingen peiling på whisky og egentlig aldri drukket det noe særlig før, men ble anbefalt Nikka Coffey Grain tidligere. Flasken er nå tom etter en liten smell igår. Ops.

Dette ga blod på tann og jeg er ute etter å prøve flere typer. Hva passer en ung gane med relativt stramt budsjett? Har ingen grunnlag for å si hvilke typer jeg foretrekker, men mistenker at for mye røyk er no-go for min del. Fyr løs!

Støtter Preacher sitt Ballantines 17 forslag. Det er en knall god blend whisky.
Ellers tenker jeg at Aberfeldy 12 kan være et sted å begynne. Det er en enkel, lettdrikkelig, litt søtlig, rimelig og lett tilgjengelig maltwhisky på polet.

• Liker
Reaksjoner: Preacher

Highland park 12 er en fin nybegynner singel malt. 500kr, det samme er Dalwhinnie 15, ca 500 på polet.

Hvis det er noen av dere som har lyst på noe gøy i førjulstiden har jeg et forslag.
Jeg har for noen i whiskyklubben jeg er medlem av laget en adventskalender.
Den består av 24 ulike whiskyer, fra det fjærlette til det mer røyka slaget. Noen av dem er fra nedlagte destillerier, og noen fra serdeles operative saker.
Dette er 24 ulike tapninger jeg selv liker og kan stå inne for.

Hvis det er noen som er interessert i en kalender så send meg en PM.

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Siste ut i kveld er Macallan 12 sherry cask. Måtte prøve denne.
En god gammeldags skikkelig Macallan skal være lagret på utelukkende sherryfat.
Samtidig litt for tidlig på høsten med kraftig sherrylagret whisky. Det blir litt "julete" for min del med all sherrypreget.
Vurderte å by på en flaske Macallan singel cask 1990 fra Eilan Gillan på Blomqvist sin auksjon nå i september. Den gikk for 1300 kroner. Ikke ille. Kostet 650 på polet for 8-9 år siden. En veldig god sak jeg hadde flere flasker av på den tiden.
Nei, tror jeg korker denne 12-åringen nå og sparer den til julenissen kommer.

image_6.jpeg
Den Eilan Gillan flasken havnet hos meg. Snakket litt med Edrington på Oslo Whiskyfestival og de hadde fått tilbud om et ekstra lager på 1000 flasker Macallan 12 i norden som den norske importøren hev seg over og fikk alt til Norge. Kan bli en stund til neste gang..

• Liker
Reaksjoner: HerrUr
Apropos Springbank: Vurderer å sprette denne luringen, men er jo bare en skarve 10-åring. Noen som er kjent med fabrikatet?

Vedlegg

• IMG_4621.JPG
    IMG_4621.JPG
    114,4 KB · Visninger: 0
Apropos Springbank: Vurderer å sprette denne luringen, men er jo bare en skarve 10-åring. Noen som er kjent med fabrikatet?
Hei, Springbank whiskyer er absolutt på min topp 3 liste. Og Hazelburn er veldig god. Springbank har laget Roundlets & Kilderkins utgaver på alle sine 3 destillater, Hazelburn, Springbank og Longrow. Dette er lagring på mindre tønner noe som gir mer samarbeid med treverket i tønnene og derigjennom noe annen karakter enn andre varianter. Disse 3 R&K versjonene er regnet som veldig gode, selv om mange kanskje mener at Longrowen ble den beste. Kos deg med en fantastisk whisky fra et klassedestilleri. :p:p:p
Btw: Springbank lager Hazelburn en måned i løpet av året, den er trippeldestillert og urøkt. :D

• Liker
Reaksjoner: RELOX og Preacher
Hvis det er noen av dere som har lyst på noe gøy i førjulstiden har jeg et forslag.
Jeg har for noen i whiskyklubben jeg er medlem av laget en adventskalender.
Den består av 24 ulike whiskyer, fra det fjærlette til det mer røyka slaget. Noen av dem er fra nedlagte destillerier, og noen fra serdeles operative saker.
Dette er 24 ulike tapninger jeg selv liker og kan stå inne for.

Hvis det er noen som er interessert i en kalender så send meg en PM.
Da er de første julekalenderne på vei i posten

• Liker
Reaksjoner: Loevhagen