Ganske så morsom diskusjon dette her.
Alle undersøkelser jeg har lest fastslår at man vil slite med å kjenne forskjell i nese (husk at 80-90% av smaken kommer denne veien) på en filtert kontra ufiltrert whisky. Forståsegpåere mener at det kan kjennes på smak, men det har visstnok vært vanskelig å bevise dette på blindtester.
Men, alkoholstyrken er jo høyere på ufiltrerte og dette kan nok ha noe å si, men da er det av helt andre årsaker.
Jeg er enig i at fargetilsetning og sukkertilsetning (som man heldigvis ikke gjør i Whisky i motsetning til Cognac) er en uting drevet frem av hva men tror kundene vil ha. Men, farge setter heller ikke smak på destillatet. Det er tilogmed forståsegpåerne enige i.
Tønnelagring kan jeg snakke om i timesvis, dette er noe av det mest interessante med whisky. Alle tønner er forskjellige, og vil gi forskjellig smak til en whisky. Sherrytønner er mye dyrere enn bourbontønner (10-gangen) pga tilbud og etterspørsel, og flere whiskyprodusenter lager nå sin egen sherry for å få tilgang til tønner.
Se bildet under, det viser hvor mye whiskyer endrer farge over en 30års periode i ulike tønnetyper. Se samtidig hvor mye som blir stjålet av englene og vær også bevisst på at alkoholprosenten går ned med 0,5-1% per år whiskyen er lagret, så over en 30-års periode vil dette være 15-30%.
Whisky er morsomt
Vis vedlegg 73351