Den ultimate WIS-klokken?

UJU

Støttemedlem
Medlem
23. jan. 2010
Sted
Vestlandet
Ok. Hvilken klokke er den ultimate WIS-klokken?
Mange vil sikkert si Rolex, Patek, eller et eller annet kjent og kjært merke for de fleste her inne.
Men, ser du en Rolex på noen kan det jo være at de (som de fleste) bare har hatt råd til den uten å være spesielt klokkeinteressert. Man kan til og med dra den så langt og si at vedkommende har mer penger enn god smak...:p

Det samme kan vel sies om Patek...? Har du pengene er det i grunnen bare å cashe ut. Det betyr ikke automatisk at vedkommende er særlig klokkeinteressert. PP er jo godt kjent blant ikke-WIS også.

Videre har vi AP og RM. Litt nyrik russer-style over disse eller...?;)

Så godtfolk. Hva er den ultimate WIS-klokken?

Såpass sær at man MÅ være WIS for å kjøpe den, og samtidig såpass gjenkjennelig at de fleste WIS kan spotte den uten problemer.

Jeg holder en knapp på JLC Master compressor.:)

(Heftige diskusjoner, dype uenigheter og moderat opphetet stemning er velkommen...;))

• Liker
Reaksjoner: Preacher

Watch Idiot Savant

Den ultimate WIS-klokken må vel være noe sånt som F.P. Journe eller AHCI kollega Kari Voutilainen (som til tross for vanvittig pris, ikke ser flashy ut og heller ikke kommersielt nok til at den blir å finne på håndleddet til en nyrik russer).

laureate_voutilainen_Montre_bracelet_OBSERVATOIRE.jpg

• Liker
Reaksjoner: Preacher
WIS or Watch Idiot Savant. http://www.timezone.com/library/archives/archives0058
Mange definisjoner :D

Forslag til den ultimate WIS-klokken:

Vintage Panerai 127 Fiddy evt Vintage 1936 california dial
1970’s, Rolex Submariner 5513, 5517

Walk into the boardroom of any Fortune 500 company and you’re likely to see dozens of prestigious wristwatches, including such names as Rolex, Vacheron Constantin, Frank Müller, Jaeger-LeCoultre and even Patek Phillipe. However, this was not always the case.

Less than 100 years ago, no self-respecting gentleman would be caught dead wearing a wristwatch. In those days of yore, real men carried pocket watches, with a gold half-hunter being the preferred status symbol of the time—no pun intended. http://www.qualitytyme.net/pages/rolex_articles/history_of_wristwatch.html

Timeline: http://www.which-watches.com/history.html

Bra tråd, UJU :)

Veldig vanskelig spørsmål, og man vil nok få mange interessante forslag her. Mitt forslag vil være en av disse fire:

- Vintage Rolex Sub/SD på nato
- Panerai på en tykk fet custom rem
- Blancpain Fifty Fathoms (en klokke som er for spesielt interesserte)
- Vintage Omega Speedmaster, gjerne pre-moon

- Vintage Rolex Sub/SD på nato
- Panerai på en tykk fet custom rem
- Blancpain Fifty Fathoms (en klokke som er for spesielt interesserte)
- Vintage Omega Speedmaster, gjerne pre-moon

Bra forslag der Sponon.
Vet ikke helt med Panerai. De er blitt litt "posør-klokker" for de hippe typene der ute.:p
Det må i så fall bli custom reima som gir WIS-stempelet. :)

Pre-moon speedmaster. Bifalles.:cool:

Det må jo være en klokke som inneholder masse komplikasjoner, den må være laget av edle metaller.

Jeg stemmer på IWC Grande Complication.

product-detail-iwc-the-grande-complication-11154.png

Tror ikke du ser så mange Seiko Orange Monsters rundt om kring hvis eier ikke er debattant på ett eller annet klokkeforum.

• Liker
Reaksjoner: Alinoe
Milsub - for folk flest vil dette se ut som en gammel, slitt dykker. Kanskje noen til og med kan spotte at det er snakk om en Rolex.

Det at du må betale like mye for den som for en fantastisk bil, en kjip leilighet eller nedbetale halve huslånet for den, det er det bare spesielt interesserte som vet ;).

For meg må dette bli et ikon... Spørsmålet er jo hvor grensen for hva "alle" vet hva er går:confused:

Master Compressor er intet dårlig forslag, jeg følger også Fifthy Fathoms... Synes Royal Oak, Aquatimer, Portuguese og Transatlantique bør få være med i konkurransen

Henger meg på Milsub tror jeg :)

Om da ikke disse to diskrete modellene gjør nytten ;) (sorry at jeg forsøpler tråden litt, men måtte bare..)

2ugly.jpg

og/eller

907a85bf53bc64f0c4826bd20183e37f.jpg

George Daniels

Hadde ikke penger vært en option så måtte det for meg blitt noe av
George Daniels, det finnes vel ingen urmakermester som har betydd mere
i moderne tid enn han.

GeorgeDaniels.jpg

• Liker
Reaksjoner: Phenix
Når det gjelder den ultimate WIS-klokken, så ser jeg ikke for meg noen dyr klokke av edelt metall med mange fancy funksjoner. Jeg ser for meg en enkel klokke, som er forbausende bra (inhouse, evt. komplikasjoner) til en pris som ikke er interessant for nyrike russere (les: billig), men som en ekte WIS lar seg fascinere av.

Mitt forslag er Grand Seiko GMT.

Man må vel være WIS for å bruke >30k på en Seiko!:D