Den ultimate WIS-klokken?

Dette var en spennende tråd!
Mange gode forslag her. Orange Monster er en god indikator på en WIS, ikke bare fordi den har oppnådd kultstatus blant klokkeinteresserte, men også fordi den ikke er å få tak i over disk. Siden en må lete den opp på nettet vil jeg tro det er få som bare er ute etter en klokke som snubler over den og kjøper den. (Jeg så en gang en ung mann med Orange Monster på gummirem på Pirbadet i Trondheim, mulig WIS-spotting?).

Ellers vil jeg tro de fleste ur som er lite tilgjengelig og vanlig finner veien til et WIS-håndledd. Doxa, Chronoswiss, Sinn, Eterna, og et utall små produsenter med høy prislapp er nok vanskelig å finne blant de vanlige ufaglærte i befolkningen.
Den dagen Ola Nordmann skal belønne seg selv med en dyr og eksklusiv klokke vil han nok kjøpe noe han opplever som kjent og eksklusivt. Da er det nok Omega, Rolex og Breitling som er aktuelt, og ikke en klokke som ved første øyekast ser helt vanlig ut og er fra en produsent en aldri har hørt om.

Jeg støtter Rovers forslag om Grand Seiko. "Ingen" bruker vel et femsifret beløp på en Seiko? ;)
Den tryggeste måten å fastslå om noen er WiS er nok hvis de har en klokke på Norgesnato :)

Interessant tråd:) må dessverre tråkke et par på tærne o si meg uenig i at orange monster betyr at bæreren er en WIS.. Med tanke på hvor mange av disse som pøses ut i Asia og på ebay.. Har sett mange med OM (spes. i utlandet) som garantert ikke har vært særlig klokkeinteressert..

Det samme gjelder dessverre også speedy pro:(

Selv vil jeg foreslå noe mer i retningen av vintageure daytona m/Steve McQueen skive. Dyr...? Ja, men dersom du finner en kar som traller rundt med den på armen uten å være opptatt av klokker har du gjort et scooooop. Han selger den garantert for 10-50k ;)

I samme klasse stiller også en vintage panerai i mine øyne..

Det må være en Vintage, i dagens samfunn har klokker i hovedsak gått fra å være et bruksur ref. forrige tråd til å muligens vise status, signalisere visse verdier, gruppetilhørighet og som et rent verktøy for massen/ meningmann. hmm jeg mener dagens stigende popularitet for Vintage, er et tegn for oss mennesker at det stadig blir vanskeligere "for å skille oss ut" fra massen når kjøpekraften er stigende. Grafen under er også interessang når det gjelder trender innen klokkeverden. Særlig ved introduksjon av et nytt merke eller kombineringen produktplassering/mote/trender. Etter hvert når dette "når massen" blir dette vannet ut vil opiononledere, early adopters skifte beite. Alltid en syklus som vil komme og gå, og som regel vil denne brekkes på et punkt når det gjelder overeksponering, klokkestørrelse, rektangulære caser, matrialvalg, konformitet etc. Dette gjelder de første ca16%-35% EA som allerede er på neste. Mens klassikerne vil bestå. Derfor er mitt svar 5517 eller Vintage Panaerai for tiden vi lever i akkurat nå. Back to basic som en følge av "finanskrisen", langrenn, pulsklokke og kvikklunsj var/er tilbake. Know it don't show it. Alle er targets for klokke- produsentenes meget effektive markedsføringsstunt og branding (som etter min mening er noen av de beste i verden) enten man liker det eller ikke ;)

crossing_chasm2.jpg

Skjermbilde1-3.jpg

Men for de som er over gjennomsnittet klokke interesserte, (WIS) er det vel nesten umulig å plukke en WIS klokke da de avhenger av hva man vektlegger, urverk, klassikere, design, tidsepoke etc, antall år med kunnskap som også erherves-forandres, alder og hvor kunnskap erhverves. Feks forum er kilder til massiv påvirkning .-) det er dette som gjør dette for min del så fasinerende, forskjellige synspunkter, dele erfaringer og å få noe så komplekst inn på ca 3x3 cm av teknologi, design også videre. Ut i solen :cool:

tehcnology adaption life cycle er ment som et rammeverk for å predikere markedspenetrering av hhv. nye produkter basert på ny teknologi, og blir egentlig ganske feil å bruke i denne sammenheng, da klokkeentusiaster faktisk tviholder på gammel teknologi! basert på technology adaption lifecycle -teorien (ikke bare normalfordelingsgrafen) er vi alle en gjeng med laggards som sverger til automatikk fremfor kvarts og/eller digitalur/mobiltelefonen!

Jeg spør meg selv; hvilken klokke må jeg spotte for å kunne gå opp til en fullstendig fremmed person og starte en klokkeprat i visshet om at det er en klokkeidiot?

Den tryggeste måten å fastslå om noen er WiS er nok hvis de har en klokke på Norgesnato :)

Akkurat det hersker det vel ingen tvil om.:)
Hadde ikke hatt noen problemer med å starte en klokkesamtale med en vilt fremmed med Norgesnato.:cool:

Ser at det er endel uenighet her, nøyaktig slik det skal være.;)

Jeg har startet klokkeprater med villt fremmede folk med alle mulige forskjellige klokker. :p

Begynn med et kompliment mot vedkommendes klokke samtidig som du står med din egen klokke synlig. Svarer han tilbake at "Flott [insert _correct_watch_name] du har også!" Så er det en wis og en kan prate litt mer! :p

Har fungert på bærere av Breitling, Rolex, Omega, Raymond Weil, og sikkert noen flere. :mrgreen: Er forresten mulig at denne teknikken fungerer best for pratesjuke Bergensere, men ser ingen grunn til at ikke skal funke for resten av dere også. :D

Dette er nok kultur, eller geografisk betinget. I Norge vil jeg mene at både Sinn og Helson indikerer WISdom med 99,9% sikkerhet. Doxa også, muligens med 0,2% mindre sannsynlighet.

Interessant tråd!

Tar man utgangspunkt i at en WIS er en person med en interesse for klokker godt over gjennomsnittet, og at han (eller en sjelden gang hun) kjøper klokker utelukkende pga interessen, ikke for å flashe eller vise seg frem a la nyrike russere er det en del merker som (dessverre) må ekskluderes. Både Lange og Greubel Forsey er for lenge siden oppdaget av nyrike som gjerne vil vise seg frem. Er derfor ikke noe automatikk i at om du ser en Lange eller GF at det er en WIS som bærer klokken. Vet også at svært profilerte norske finanskjendiser uten nevneverdig stor interesse for klokker bærer spesielle og flotte ur som PP 5100 og IWC BP. Generelt er vel hverken Rolex, AP eller Panerai veldig originalt mtp WIS status.

Er helt enig med de som nevner vintage som et alternativ, Rolex og Panerai er da mine favoritter. Ellers er det svært mange såkalte "independent" som er gode indikatorer på WIS status, ikke bare FP Journe (som er min absolutte favoritt) og Voultainen. Videre er jeg også helt enig i at Urwerk primært er for spesielt interesserte (les WIS), bare så synd at prisen gjør merket alt for utilgjengelig.

Seiko har jeg ikke noe forhold til, så det vil jeg derfor ikke mene så alt for mye om :)

Oppsummert vil jeg derfor plukke ut vintage Rolex/Panerai, eller independent (FP Journe feks) som god indikator om det er en potensiell WIS. Men det er jo uansett samtalen man får til rundt klokken som er det avgjørende rundt klassifiseringen av WIS status.

Jo enig, men besitter man ikke da med mer kunnskap innen klokker enn "Ola Normann". En annen faktor er kjøpekraft og inntekt ;) Ikke lett dette ..

* WIS (Watch Idiot Savant) - noun : someone self trained to sleep in 5 positions while wearing his/her COSC certified chronometer in bed.

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Selv vil jeg foreslå noe mer i retningen av vintageure daytona m/Steve McQueen skive.

Tiltredes. Enhver som er gal nok til å modde en vintage Daytona med en Steve McQueen-skive må jo være over gjennomsnittet opptatt av klokker...:) (og filthy rich)

Dette er nok kultur, eller geografisk betinget. I Norge vil jeg mene at både Sinn og Helson indikerer WISdom med 99,9% sikkerhet. Doxa også, muligens med 0,2% mindre sannsynlighet.

...og med det ble WIS-diagnosen bekreftet for meg og min Doxa ;)

Merkelig Omega Seamaster Ploprof ikke er nevnt enda.

Et ikon som ser helt jævlig ut for folk flest. Står høyt på ønskelista mi for å si det slik :D

• Liker
Reaksjoner: Phenix og Preacher
Jeg har svaret men er ikke sikker på om jeg vil dele.. 5517 eller Vintage Panerai er Grails
(Median wis x $ / my). Den ultimate klokken kan finnes her:

Ultimate WIS = Clayman's dive watch collection http://scubawatch.org/1938A.html

Ca 50-100 klokker. Mange etter min mening kvalifiserer til den ultimate WiS klokken.
Trykk NEXT WATCH > nederst på siden :cool:

trio5508benrusettr9001.jpg

Omega memomatic
Stowa
seiko bellmatic

Er vel ikke akkurat det folk flest valser rundt i?:p

Enig. Etter min mening hører en Omega Speedmaster hjemme i enhvert WIS-klokkesamling. Sikkert fordi jeg har en selv :)

Jeg er enig i det. Men vil ikke kalle den en WIS-klokke, mange som ikke er veldig interessert i klokker som har en slik.
En bekjent av meg var bare innom Protid for å kjøpe seg skikkelig klokke, da den han hadde var ødelagt. Han hadde hørt at Omega var bra så han endte med en Speedmaster.