Din perfekte samling av 3 armbåndsur

For tiden er jeg fornøyd med det jeg har, og velger meg derfor tre derfra. Disse dekker både beater, hverdagsklokke og finklokke. Så kan du selv velge hvilken som skal være hva. Med ulike remmer gir alle tre helt forskjellige uttrykk, og kan brukes til så mangt.
 
Vanskelig.
Hadde jeg kunnet bestemme meg, så hadde jeg kanskje hatt bare 3 klokker.
Skulle jeg valgt kun 3 fra nåværende samling, ville det kanskje blitt disse:
Rolex Submariner 16800, IWC Portuguese, Omega Railmaster
09-Zawatch-9130078_zpsxrkazzj5.jpg

Forholdsvis enkelt, stilrent og praktisk - det funker til alt uansett, uten å være for prangende. :)
 
LANGE 1

11881785_1612896488962151_1291499300_n.jpg


En moderne klassiker, særegent asymmetrisk design, bra finishnivå.


IWC BIG PILOT'S WATCH


10598228_1594239287531793_1466570686_n.jpg


Stor tøffing med masse sjarm.


HEUER LUFTFORSVARET

11008217_1383703748614115_1502789438_n.jpg


Flott vintage med interessant historie. Artig "conversation piece".


(Med denne tråden innså jeg også for første gang at 3 klokker blir litt i snaueste laget ... jeg trenger en tøffing som tåler vann! :) ).
 
LANGE 1

11881785_1612896488962151_1291499300_n.jpg


En moderne klassiker, særegent asymmetrisk design, bra finishnivå.


IWC BIG PILOT'S WATCH


10598228_1594239287531793_1466570686_n.jpg


Stor tøffing med masse sjarm.


HEUER LUFTFORSVARET

11008217_1383703748614115_1502789438_n.jpg


Flott vintage med interessant historie. Artig "conversation piece".


(Med denne tråden innså jeg også for første gang at 3 klokker blir litt i snaueste laget ... jeg trenger en tøffing som tåler vann! :) ).
Flotte klokker :) Du trenger en Marinemaster eller en Babytuna ;)
 
Flotte klokker :) Du trenger en Marinemaster eller en Babytuna ;)

Kanskje jeg i alle fall får lov til å snike inn en INOX – for det er jo quartz ;)

Kikket på den nyeste MM300-utgaven i forrige uke. Den er flott på gummi, men blir aldri komfortabel med lenken. Den er for billig.
 
Kanskje jeg i alle fall får lov til å snike inn en INOX – for det er jo quartz ;)

Kikket på den nyeste MM300-utgaven i forrige uke. Den er flott på gummi, men blir aldri komfortabel med lenken. Den er for billig.
Inox er en designperle :) Min samboer fikk den av meg og hun er strålende fornøyd. Av og til låner jeg den :D
Selv kjenner jeg suget etter Marinemaster, og faktisk så frister quartz da.:cool:
 
Nå har jeg prøvd sette sammen denne trioen et utall ganger, men får det ikke til. Havner på to, og ikke tre:

Hverdags:


Beater:


Den tredje kunne vært en sommerklokke med hvit skive, en vintage for morroskyld eller en pen dressklokke på skinnrem. Men dette valget klarer jeg altså ikke å ta, samt at regnstykket ikke lengre blir realistisk. For så vidt ikke så realistisk med 5711 heller pga den udugelige ventetiden:(
 
Hmmm meg og flere ur....

Vel jeg får gi gass.

Denne har jeg.


Kunne også tenkt meg denne


Og denne da


Hmm nå ser jeg at jeg tøyser litt her.

Jeg kunne vel mest tenkt meg å satt verdens flotteste urskive, altså EXP1 skiven inn i min Polar og kakket cyclopen. Gud for et drømmeur. Noen med photoshopkunnskaper som kan slenge inn et bilde av en slik mod?

Gud jeg er en enkel sjel. Det er så mye vakkert og komplisert der ute som jeg bruker en time eller to for dagen på å lese om. GP Sea Hawk titan et kunstverk, men en kloss. 14060 en klassiker men den ser man oftere en Volkswagen Touran. Og så videre og videre.....

Billig å være klokkegal når en er en enkel sjel.

Masse flotte ur her inne. Synes vi skal være stolte av oss selv folkens.

Liker veldig godt at flere brukere bytter nedover i pris, masse fint som ikke koster skjorta.
@Kohe321 ; Orisen din er noe av de beste ut av Basel på årevis!
 
I og med at jeg faktisk bare har 3 klokker pr. i dag (foruten en vintage DS) så tenkte jeg at jeg kunne dele mine tanker rundt mine valg. Ingen av de er sjeldne eller ekstremt kostbare, men jeg føler at de har en god variasjon med tanke på utseende, komplikasjon, opphav/ historie og at de dekker de fleste behov.

Tankene mine var at de skulle ha hvert sitt tema, ulikt merke, ulik komplikasjon, relativt likt fargetema, være allsidige og kunne brukes både til hverdags og fest.
De skulle heller ikke være så kostbare at jeg trengte å være redd for å bruke de daglig.

Tror ingen av de trenger noe større presentasjon.

Den første er min Panerai 112.
Dette er en «clean» dykker som passer til de fleste antrekk og har litt historie.


Den andre er min Rolex GMT BLNR.
Dette er en fantastisk klokke med «fly/luft» tema, verdens første tofargede keramiske bezel, GMT komplikasjon
og litt historie.



Den tredje og siste tilskudd er min Omega Speedmaster Professional (Plexi)
Dette er en klassisk og lettlest kronograf med mye historie. Denne har for så vidt også et «luft» tema men dog høyere enn GMT.
 
Morsom tråd, har faktisk selv langsiktig sett for meg at 3 forskjellige klokker bør holde og passe til alle mine behov. Når det er sagt skjønner jeg godt hvordan folk klarer å ende opp med gigantiske samlinger da, for det er så mye fint der ute! Men jeg har som sagt sett for meg en ideell samling med tre klokker for meg selv seende slik ut:


BEATER:
Seiko_zpsp3e2e4dw.jpg

Seiko SRP639K1:

Dette er en klokke jeg da tenker å bruke primært når jeg trenger å ha på en klokke jeg ikke er så redd for. Typ på stranden, når jeg bærer og lemper og løfter ting, og lignende situasjoner. Jeg synes denne er grisetøff, og gir mye glede og valuta for pengene!



TIL DAGLIG BRUK:
AP%20ROO_zpsi7dhwpsk.jpg


Audemars Piguet Royal Oak Offshore.

Behøver ikke nødvendigvis være akkurat navy-versjonen(liker Panda og Safari veldig godt også), og ikke akkurat denne modellen av ROO. Jeg liker også de nye veldig godt. Men la ved denne som eksempel. AP er uten tvil det jeg er aller mest begeistret for i klokkeverdenen, men jeg har dessverre såpass store håndledd at 15300/400 og til dels også ROC ser for puslete ut på hendene mine(i mine øyne i hvert fall). Da passer det fint med en Royal Oak Offshore av noe slag. Det SKAL jeg eie i løpet av livet, det er allerede bestemt.

en ROO vil passe til det aller meste av det jeg driver med i hverdagen. går så og si aldri i dress på jobb, og hvis jeg går med skjorte er den gjerne oppbrettet med chinos til eller lignende litt mer sporty/avslappet. Så denne vil nok være på armen 80 prosent av tiden.

DRESS/Penklokke:
JLC2_zpscwiwaulq.jpg

Jaeger LeCoultre Reverso Grande

Med dressklokke, de få gangene jeg går i det, er det ikke lenger et stort problem med størrelsen på klokken. Da vil jeg personlig helst at klokken ikke skal stjele alt for mye av oppmerksomheten. Det vil den nok uansett størrelse gjøre når den er en reverso da;) Etter min mening den fineste dressklokken som finnes, med god margin.


Dette er i hvert fall mine tanker rundt å leve med tre klokker nå om dagen. Har sikkert totalt forandret seg om noen år:):p
 
Hmmm meg og flere ur....

Vel jeg får gi gass.

Denne har jeg.
snip

Kunne også tenkt meg denne
snip

Og denne da
snip

Hmm nå ser jeg at jeg tøyser litt her.

Jeg kunne vel mest tenkt meg å satt verdens flotteste urskive, altså EXP1 skiven inn i min Polar og kakket cyclopen. Gud for et drømmeur. Noen med photoshopkunnskaper som kan slenge inn et bilde av en slik mod?

Gud jeg er en enkel sjel. Det er så mye vakkert og komplisert der ute som jeg bruker en time eller to for dagen på å lese om. GP Sea Hawk titan et kunstverk, men en kloss. 14060 en klassiker men den ser man oftere en Volkswagen Touran. Og så videre og videre.....

Billig å være klokkegal når en er en enkel sjel.

Masse flotte ur her inne. Synes vi skal være stolte av oss selv folkens.

Liker veldig godt at flere brukere bytter nedover i pris, masse fint som ikke koster skjorta.
@Kohe321 ; Orisen din er noe av de beste ut av Basel på årevis!

3 min i photoshop på 13'' laptop, så ikke helt riktig justert(øyemål) vil jeg tro - men vær så god.

K0dcVEk.jpg


--------

Når det kommer til egen drømmesamling, som er nogenlunde realistisk.

Beater: Oris 40/43mm diver. Den jeg oppdaget nylig med blå sunburst er jo lekker!

15386_0173376534135-0782601peb_325x511px.png


Videre ville jeg trolig beholdt Longines Master Collection kronografen min som en semi-pen hverdagsklokke.

utlBf8Q.jpg


Dressklokke blir noe vanskeligere å velge. Men lener meg mot Longines Flagship Heritage for øyeblikket. En nydelig klokke jeg håper kommer inn på et tidspunkt.

L4.795.4.78.2.jpg
 
Er relativt fersk i dette gamet, men drister meg utpå:

Det kunne vært så rimelig...


Siden jeg tilhører den aspirerende øvre middelklassen vil den håpefulle men også realistiske progresjonen bli omtrent slik, tror jeg:


Den ene finnes jo og er kjøpt med oppsparte midler.

Midlene til Rolex er klare i løpet av et års tid. Et godt tegn at sparingen omtrent går enklere enn beslutningsprosessen, men dette er jo ikke lett.

Til slutt skal jeg ha en feeet klokke som jeg både skal spare mye til og bruke god tid på å finne. Alt i det øvre spekteret vil bli vurdert, ny som brukt. Hvis jeg ikke får til dette blir Seamastern fra forrige bildet påspandert en dyr rem!

Muligens et langtids fantasiprosjekt med det siste uret jf. trådstarters spilleregler, men i krystallkulen ser jeg en tilfreds herre med tre fine klokker!
 
Redigert:
To var enkle å velge:

Hverdagsklokka:
Patek5711_09.jpg


og penklokka:
Jaeger-Lecoultre-Master-Ultra-Thin-Moon-39-black-dial_2.jpg


Beateren, derimot (og ja, dette er fasit på hvilke tre kategorier av klokker man må ha i en treklokkesamling!), syns jeg er vanskelig. Jeg stod veldig lenge og så på min 114270, men endte til slutt opp med at det moderne preget og vanntettheten vant:
Rolex
 
Denne "forbaskede" tråden tvang frem en "ommøblering" hos meg.
Fra å være lykkelig med 2x Panerai og 1 Omega, så begynte tankene virkelig å søke etter den ideelle 3 urs løsning.

Omega+Rolex+Panerai mener jeg være med i en samling, det ble derfor klart at en av Paneraiene måtte ut og et Rolex sportsur måtte inn:eek:.
Jeg kom i "mål" i går, etter at Rolexen kom i hus. Dessverre kun midlertidig siden den må tilbake igjen til Lervik, for å få av noen lenkeledd som satt som sveiset fast:(:mad:.
Dette betyr vel at jeg nå er kommet i "mål" og kan helt slutte å være på sonen?? :p

Her er min nåværende og ideelle 3 urs løsning:

2015 Rolex Sea-dweller 4000ft:
FF1526FB-E92C-4963-A62E-D8873DB32CDC_zpso9c6oxym.jpg


2015 Omega Speedmaster "Pro" - Mitshukoshi mod:
30065441-4A17-4C4A-959B-9AD0AA36C2EF_zpsxlbonlz2.jpg


2014 Panerai Radiomir 47mm - "California":
8DA95D65-FC5D-44FB-8F52-C19249B11FC6_zpskgcvvdlf.jpg
 
Redigert: