Største forskjellen mellom tesla og jaguaren er at når en sitter i jaguaren så føler man at man har fått noke for alle pengane.
Redigert:
I det nye "Bil" som kom i posten i går, (jeg leser fortsatt dette analogt), var det en sammenlikning av Jaguaren og Teslaen. Jaguar kom klart ut som bilen som var hyggeligst å kjøre selv, mens Tesla var en bli som helst ville kjøre selv. Nå har jeg ikke fått prøvd noen av disse selv (bare en Model S), men ut fra omtale og pris så er det klart at det er den rimeligste som ville kledd meg best. (Og det er jo ikke å forakte).
8
(PS: Jaguaren var nærmere 200-laken rimeligere enn Teslaen)
Fikk endelig testet I-Pacen i dag og må si det var en fin opplevelse. Opplevde den som en sporty bil som var morsom på de smale svingete veiene jeg testet den på. Ikke noe å si på kreftene heller Kunne nok ha ønsket meg større bagasjeplass, men plassen innvendig var romslig. Gode seter foran, men er litt mer usikker på baksetene. Romslig benplass, men kanskje litt smalt og litt "flate"? Skal sies at jeg ikke brukte mye tid baki
Heiser man den tåler den nok litt ujevnt underlag også
Vis vedlegg 117249
Hvordan oppleves den i forhold til TMX?
Jeg har faktisk ikke fått kjørt TMX enda, så det vet jeg ikke. Det ligger vel noen sammenligningstester ute på nettet og så vidt jeg kan se konkluderer de vel med at størrelsen til TMX gir den litt mindre inspirerende kjøreegenskaper. Men har man behov for den ekstra plassen vil jeg anta TMX stiller sterkt.
Noen som har kjørt begge som kan bidra litt her?
Fikk endelig testet I-Pacen i dag og må si det var en fin opplevelse. Opplevde den som en sporty bil som var morsom på de smale svingete veiene jeg testet den på. Ikke noe å si på kreftene heller Kunne nok ha ønsket meg større bagasjeplass, men plassen innvendig var romslig. Gode seter foran, men er litt mer usikker på baksetene. Romslig benplass, men kanskje litt smalt og litt "flate"? Skal sies at jeg ikke brukte mye tid baki
Heiser man den tåler den nok litt ujevnt underlag også
Vis vedlegg 117249
Når Taycan kommer er Model S-en vår ca. fem år, så jeg står langt fremme på lista og gleder meg. Model S er en nydelig gadget og et topp transportmiddel, men faller igjennom som bil.
Ja, frykter i-Pace kan bli litt snau i størrelsen. Skal dra til en forhandler i løpet av nærmeste fremtid og sjekke litt grundigere. Så langt har jeg kun basert meg på nettbaserte tester. EQC er spennende, men må nok ha en bil før den blir lansert (sent 2019?). E-tron er flott, men fast trackmodellen mangler (i typisk Audistil) noe «essensielt» utstyr, som el.setejustering osv. Litt usikker på om det går an å legge til dette på FT, iom at den er forhåndskonfigurert for rask levering.Var nettopp i samme situasjon med tilsvarende krav som deg @SantaMonica, og tok nylig et valg. I-Pace kom til kort pga størrelsen. Endte opp med å bestille e-tron, men levering er ikke før i desember. Skal fint være mulig å få en fast track-modell lenge før det.
Har fortsatt døren på gløtt for EQC, vil gjerne prøve den også.
Takk for innspill! Model S er helt klart en god kandidat. Den har stort sett det meste som trengs og er vel ledende på plass mellom de tre bilene jeg vurderer. Ladenettverket er en kjempefordel. Prismessig ser jeg alle ligger i samme sjiktet (er vel kun MS 100D som er tilgjengelig i dag). Inspiserte e-tron og i-pace i går. Audi overrasket med god plass i baksetet. Satt meg inn sammen med to av ungene og opplevde den som romslig. Alle kandidatene er jevnt over tipp topp i forsetene, men bakseteplass betyr en del når tre kranglefanter skal fraktes hit og dit. Ergrer meg grønn at det skal være så lang leveringstid (...høres kjent ut fra andre TS-tråder!).Har Model S 75D. Funker egentlig veldig greit med 2 små barn i hvert sitt sete, det er plass til en person mellom barnesetene hvis man ikke er av typen XL. Rekkevidden er ca 330km når jeg lader til 80% og Tesla er gode på guess’o’meter (rekkeviddeberegning)
Fordeler
- Ladenettverk
- Godt med plass(barnevogn og bagasje til 4 pers med litt organisering er ikke noe problem)
- Autopilot
- Appen er veldig bra
- Sentrymode som passer på bilen
- Bilen går bra, selv om den er stappfull
- Luftfjæring og 4WD gjør at jeg aldri har hatt problemer på vinterføre. Løft bilen og kjør i vei.
Ulemper/det vi ikke liker:
- Dårlige vindusviskere og spylere
- Lys er ikke det beste, men er helt ok
- Når ikke helt opp på byggekvalitet i forhold til tysk, men har blitt mye bedre
- Infotainmentsystemet er tregt, men dette er oppgradert i 2018 med ny hardware jeg ikke har prøvd
Mange klager på mye problemer, lang ventetid på service osv. Tror dette gjelder hovedsakelig de første generasjonene. Vi har ikke hatt noen feil på vår, så kan ikke uttale meg om dette.
Kunne tenkt meg Audi, men foreløpig beholder vi tesla pga plass i bilen, ladenettverk og at vi har 0,5% rente
Fra X5 til Tesla.................Skal kjøpe ny familiebil til sommeren og har mer eller mindre bestemt meg for elektrisk. Behovet begrenser utvalget drastisk:
- Må ha ok plass til 2+3 og normal mengde bagasje for en hyttetur (kjører X5 i dag og den er perfekt, men må nok være villig til å gå litt ned i størrelse)
- Må ha mulighet for skiboks (på taket - ikke jallaløsning på hengerfestet)
- Tilhengerfeste er ok å ha, men lever greit uten
- Rekkevidden bør helst klare Oslo-Trysil (ca.200 km) en kald vinterdag uten lading (men vi tåler en ladestopp i Elverum ved behov)
- MÅ ha levering innen august 2019
Så hva er fasiten? Etter lengre tids sondering på diverse nettsider, ser det ut som at Tesla Model S, Audi eTron og Jaguar I-Pace ligger i føringen. Model 3 tror jeg blir for liten og Model X fikser ikke skiboks. Tesla har et stort pluss med ladenettverk og hurtiglading. Frykter kø ved ladestasjonene og lang ladetid for Jaguar og Audi, men dette har jeg strengt tatt ikke peiling på. Kjøremønsteret er fryktelig mye småkjøring (fotball, ski, jobb) i hverdagen, mens langturene går som regel langs aksene Oslo-Trysil og Oslo-Tjøme, samt en årlig tur til vestlandet.
Model S virker som et sikkert valg og jeg har mye erfaring med bilen blant nær familie. Men er det noen her som kan bidra med vurderinger rundt de andre ovennevnte modellene ut fra behovet jeg har skissert? Særlig Jaguar er jeg veldig spent på om vil innfri kriteriene, da det er den jeg nok innerst inne har mest lyst på.