Elektro tilvalg husbygging

Kjøkkenet er huset desidert viktigste rom (for meg)
Så ikke glem følgende, og dimensjoner for fremtidige oppgraderinger.
1x32A til platetopp
2x25A til komfyr og dampovn
1x16A til varmeskuff (kopp- og tallerkenvarmer) Fungerer også som heveskap.
1x16A til kaffemaskin
2x16A til 2 stk. oppvaskmaskiner. - Utrolig deilig å ha en maskin med rent og en som går for å vaske det man nettopp har brukt.
2x16A til kjøleskap og frys
1x16A til vinskap
2x16A fordelt på 3x doble stikk på hver kurs over kjøkkenbenk til vannkoker, Thermomix, bamix, SV eltemaskin, kaffekvern, m.m.
1x16A til avfallskvern
1x16A i reserve inni benken til fremtidig Gasstopp/frityrsteker/damp/grill
1x16A lys, gulvstikk
1x16A Varmekabler i rommet.

Tror jeg fikk med meg det meste :)

Dette må da være det største overkillet jeg har sett på lang tid. Denne lista er så overdrevet at man kunne tro vedkommende skulle handle det av deg :p

Lista kan fint deles i to uten at anlegget blir dårligere av den grunn.

Dette må da være det største overkillet jeg har sett på lang tid. Denne lista er så overdrevet at man kunne tro vedkommende skulle handle det av deg :p

Lista kan fint deles i to uten at anlegget blir dårligere av den grunn.
Vi har vel alle våre standarder, og @Edzilla nærmest bor på kjøkkenet, så da blir det vel etter hva man bruker og trenger.
Dessuten, av ting på listen er det ikke altfor mange 'unødvendigheter' heller. Avfallskvern, vinskap, en oppvaskmaskin og varmekabler? Resten har jeg vel i større eller mindre grad selv.
To oppvaskmaskiner hørtes forøvrig strøkent ut..:D

• Liker
Reaksjoner: Edzilla og holmby
Vi har vel alle våre standarder, og @Edzilla nærmest bor på kjøkkenet, så da blir det vel etter hva man bruker og trenger.
Dessuten, av ting på listen er det ikke altfor mange 'unødvendigheter' heller. Avfallskvern, vinskap, en oppvaskmaskin og varmekabler? Resten har jeg vel i større eller mindre grad selv.
To oppvaskmaskiner hørtes forøvrig strøkent ut..:D

Som jeg skrev @perfectsense
kjøkkenet skal være tilpasset den som bruker det.

Er stor forskjell på et kjøkken som skal brukes til å varme opp tomatbønner, restemat fra Peppes og Fjordland, med et kjøkken der man lever for å lage mat med hele familien. Sånn satt på spissen.
Kjøkkenet må selvfølgelig tilpasset den enkelte bruker/familien.
For min del "forstår" jeg ikke at folk orker å investere i et kjøkken fra IKEA eller Kvik. Noe så kjønnsløst og lite personlig. Men for andre er dette selve standarden og drømmen på hvordan et kjøkken skal være.

• Liker
Reaksjoner: natu86 og Preacher

Du kommer alltid til å ha bruk for høyttalere og forsterkere. Musikkspillerne vi bruker forandrer seg over tid, både hvordan vi lagrer og spiller av musikken, og ikke minst hvordan vi styrer dette. Men vi har jo byttet fra LP'er til CD'er før, så vi klarer nok å bytte avspillingsmåte i fremtiden også. Sonos var jo tidlig på banen her og solgte sine første bokser allerede i 2004. Systemet lever i beste velgående i dag, og nye enheter kan kjøpes over disk. Og styringen gjør du fra mobil og nettbrett, noe du ikke kunne gjøre i 2004. Ipad kom vel først i 2009? Jeg startet selv med Sonos i 2006, men har etterhvert byttet system. Men jeg hadde ikke behov får å byttet forsterkere og høyttalere, kun spillere. All den musikken jeg har lagret på harddisk kunne jeg fortsette å bruke, og alle spillelistene og radiokanalene mine er fortsatt tilgjengelig. Så jeg er i alle fall ikke bekymret for å ha et integrert system i mitt hus. Men hadde noen tatt systemet fra familien hadde det blitt bråk. :)

Bruttern sitt hus er 8 år i år og han angrer på dei innebygde dyre høytalerene som i dag krever oppussing for å fjerne. dårlig lyd og omøblering gjer at dei ikkje er i bruk lenger. Tøft den gang, utdatert i dag ;).

Bruttern sitt hus er 8 år i år og han angrer på dei innebygde dyre høytalerene som i dag krever oppussing for å fjerne. dårlig lyd og omøblering gjer at dei ikkje er i bruk lenger. Tøft den gang, utdatert i dag ;).

Dette viser jo ikke annet enn viktigheten av å gjøre planleggingsfasen skikkelig. Kan ikke tenke meg at det er et stort problem med omøblering på baderom, kjøkken og soverom. Sammen med en dyktig forhandler skal det være mulig å få til løsninger som fungerer godt over tid. Men det krever at man involverer seg i prosessen. For det er ingen andre enn de som skal bo i huset som kan svare på spørsmål om den daglige bruken. En god løsning betyr ALT, og når det er på plass så begynner man å plukke utstyr. Og her må jeg få lov å gjenta meg selv. 7,50 kroner i plastikk låter som 7,50 kroner plastikk. God kvalitet trumfer alt, akkurat som en sub trumfer Folex fra Kina.

Når vi kommer til stua, og finanlegget, så sverger jeg til den gode, gamle løsningen med et skikkelig musikkanlegg. Men nivået og interessen er jo ganske forskjellig, så også her må man tenke gjennom behovet:
  • Liker du å sette deg ned og LYTTE til musikk, eller spiller du bare bakgrunnsmusikk?
  • Har du drømmer om en vinylsamling, eller holder det med spotify?
  • Skal du ha TV-lyd gjennom anlegget?
  • Ønsker du å gjemme bort, eller vise frem musikkanlegget?
Fire enkle spørsmål som gir en grei indikator på hvilken retning finanlegget tar. Trenden med å ikke ha musikkanlegg har jo snudd i internasjonale interiørmagasiner. Det starte med at vinylspillere begynte å bli synlige i reportasjene, og nå har skikkelige høyttalere også begynt å dukke opp. Så hvis du er musikkinteressert så er det fritt frem nå :) Sett høyttalerne frem og bruk det som et element i innredningen. FInnes utrolig mange gode høyttalere som også har god møbelkvalitet. Og noen har til og med skulpturelle kvaliteter.

Uansett, finanlegget på stua kan fint samarbeide med innfelte høyttalere på kjøkken og bad, med enkel, felles styring. Og planlegger man godt, så er levetiden mye lenger enn 8 år. Men søk hjelp hos en god forhandler, de har erfaring og idéer. Og start i god tid. Et sammenrasket system, prosjektert i siste liten blir sjelden toppklasse.

• Liker
Reaksjoner: westmouth
Som jeg skrev @perfectsense

Er stor forskjell på et kjøkken som skal brukes til å varme opp tomatbønner, restemat fra Peppes og Fjordland, med et kjøkken der man lever for å lage mat med hele familien. Sånn satt på spissen.
Kjøkkenet må selvfølgelig tilpasset den enkelte bruker/familien.
For min del "forstår" jeg ikke at folk orker å investere i et kjøkken fra IKEA eller Kvik. Noe så kjønnsløst og lite personlig. Men for andre er dette selve standarden og drømmen på hvordan et kjøkken skal være.
Jeg skjønner godt at folk legger penger i kjøkkenet (husets viktigste rom?), men mitt poeng er at uansett hvor fin og avansert mat man lager, så trekker ikke apparatene mer strøm av den grunn.

Et normalt kjøleskap trekker normalt sett ikke mer enn 2-300 W. Det samme gjør et fryseskap og vinskap. Avfallskvern trekker 3-500W. Man kan med andre ord ta alle disse komponentene pluss lys og gulvstikk inn på en 16A kurs (3600W). Da sier det seg selv at det er i overkant råflott med 5*16A (18kW) til det samme formålet.

Det vil i tillegg holde med 1*16A til stikk over benk siden det er begrenset hvor mye effekt man bruker samtidig over lengre perioder (kontinuerlig opp mot en time).

Kunne sikkert nevnt andre ting også.

Poenget var ikke at man ikke skal ha det nevnte utstyret, det var heller det at man ikke trenger 1*16A til hver eneste komponent på kjøkkenet uansett hvilken bruk man har. Huset blir fort dyrt nok om man ikke skal kaste bort store summer på unødvendige ting ;)

jeg har ikke noe ønske om musikk i alle værelser i min kåk, men skulle jeg nå likevel sørge for at det var mulig, så fikk en liten radio med alltid klassisk gjøre nytten. jeg tilhører sikkert en marginal minoritet som bortimot aldri kombinerer musikkopplevelse med dagligdagse gjøremål.

Jeg skjønner godt at folk legger penger i kjøkkenet (husets viktigste rom?), men mitt poeng er at uansett hvor fin og avansert mat man lager, så trekker ikke apparatene mer strøm av den grunn.

Et normalt kjøleskap trekker normalt sett ikke mer enn 2-300 W. Det samme gjør et fryseskap og vinskap. Avfallskvern trekker 3-500W. Man kan med andre ord ta alle disse komponentene pluss lys og gulvstikk inn på en 16A kurs (3600W). Da sier det seg selv at det er i overkant råflott med 5*16A (18kW) til det samme formålet.

Det vil i tillegg holde med 1*16A til stikk over benk siden det er begrenset hvor mye effekt man bruker samtidig over lengre perioder (kontinuerlig opp mot en time).

Poenget var ikke at man ikke skal ha det nevnte utstyret, det var heller det at man ikke trenger 1*16A til hver eneste komponent på kjøkkenet uansett hvilken bruk man har. Huset blir fort dyrt nok om man ikke skal kaste bort store summer på unødvendige ting ;)
Byttet ut kjøleskap med tørkeskap tror jeg :)

• Liker
Reaksjoner: Edzilla

Kan godt være at jeg har tatt litt i. Men slik er jeg vel på det meste.
Uansett så er det bedre med for mye amp på en kurs, enn for lite. Ny stor induksjonstopp trekker fort 7.5kWh.

• Liker
Reaksjoner: perfectsense
Kan godt være at jeg har tatt litt i. Men slik er jeg vel på det meste.
Uansett så er det bedre med for mye amp på en kurs, enn for lite. Ny stor induksjonstopp trekker fort 7.5kWh.
Man bør iallefall legge opp kabler for store sikringer der dette er behov, sikringene må stå i stil til anbefaling fra produsent slik at sikringene kan gjøre jobben sin ved en eventuell kortslutning. Overdimensjonerte sikringer er en dårlig idé.

Man bør iallefall legge opp kabler for store sikringer der dette er behov, sikringene må stå i stil til anbefaling fra produsent slik at sikringene kan gjøre jobben sin ved en eventuell kortslutning. Overdimensjonerte sikringer er en dårlig idé.
Naturligvis :)
Og 32a inn på en "vanlig" induksjonstopp er altformye men er igjen noen produkter som krever dette for full funksjonalitet. Samme gjelder innebygget stekeovn ( er ikke lenger en komfyr da) og damp ovn, 25a er normalt for høyt( her er normalen 16a) men er igjen mer spesialiserte produkter på markedet.

Når det gjelder kjøkken er ekstern motor på ventilatoren et must.