En illustrert tråd om samlingen til Auto Winder

Enda en ventepølse

Denne er unntaket som bekrefter regelen. Jeg tror dette er et så stort unntak at den kunne bekrefte en lang rekke regler.
Brukes noen ganger på høyre håndledd og da med "ordentlig" ur på venstre.

2014-05-19151159_zps30b8ab5f.jpg

Intermezzo

Den oppmerksomme leser vil legge merke til noen slengbemerkninger om WIS-boksåpning, ønskelistemateriale etc. som vil kunne tolkes som litt luremus-aktige. Disse har snarere funksjon av "frampek" for å holde spenningen oppe mens leseren får nok en litt blass kinesisk billigklokke oppsummert.

Hold ut, kjære leser; Sveits er i sikte.

Tilbakeblikk: Bomskudd

Av og til kjøper man noe som ikke tilfører samlingen noe som helst, denne er et graverende eksempel på det. For to år siden ebayet jeg en "Soki" Submariner-homage av værste sort. En ting er at den er et så åpenbart forsøk på kopi at det er flaut å vise seg offentlig med den. Mens Shenhua-skjelett-klokken ihvertfall fikk sparket igang interesse for mekanikk og tannhjul, er denne bare trist. Den har skrubar krone, men hva hjelper det når kronehalsen løsner tredje gang man skrur den opp? Denne er plassert i en skrivebordsskuff til skrekk og advarsel. Hvis denne har bidratt med noe, er det bevisstheten om at Homage-varianter ikke er veien å gå. Det finnes nok av rimelig prisede klokker med original design!
2014-05-19151150_zps3b5c288a.jpg

Tilbakeblikk: Første sveitsiske klokke

Denne var inntil nylig eneste sveitsiske klokke i samlingen. Den ble kjøpt inn under en ferie i Krakow for rundt 10 år siden. Batteri. Quartz. SWATCH. Sprukket glass etter at den falt i gulvet.
2014-05-20115233_zps27765679.jpg

Tilbakeblikk: Merkeligste urverk

De fleste klokker som jeg har vært borti er relativt selvforklarende, selv de med mer kompliserte komplikasjoner. Når man har dato, er det enten ett hakk ut med kronen hvis det er quick-set, eller fram og tilbake mellom klokka 20:00 og 02:00 hvis ikke. Med dag i tillegg, er jeg vant til at det er ett hakk ut, så stiller man dagen ene veien, og datoen andre vei. Ikke på denne.
Her må man altså stille framover helt rundt for å stille datoen framover, fordi hvis man stiller klokken bakover på denne (e.g. tilbake til 20:00 for å stille datoen raskere), endrer man *samtidig* ukedag. Uheldigvis kan jeg nok kinesisk til at jeg legger merke til når ukedagen er feil også (det brukes bare tall-tegn fra 1 til 7). Jeg gremmes, men også imponeres en smule over kreative måter å forvirre brukeren på.

2014-05-19152128_zps1e823cce.jpg

Tilbakeblikk: Vintage

Noen ganger tester jeg ut konsepter på veldig billige klokker før jeg evt. går til mer kostbare skritt. Små klokker, store klokker, komplikasjoner, farger og materialer testes ut for å finne ut hva jeg virkelig liker og hva jeg bare tror jeg liker. Denne ble kjøpt inn for å teste nedre smertegrense for små vintage-klokker. 31 mm pluss krone, 16mm lugs. Helt på kanten, men kunne fungere som dress-klokke. Pluss for fin sølv-farget sunburst-skive.
2014-04-29202731-1_zpsbaa61d7c.jpg

Kvantitet over kvalitet?

Hei @Auto Winder

Noe sier meg at dette bare er billigur du har tullet med, og at dette er en luremustråd? :confused: Hvis det så ikke er det, vil jeg spørre hvorfor du ikke vurderer kvalitet over kvantitet? Det er ikke frekt ment, men tror de fleste har mer glede av et finere ur enn 10 stk tilnærmet dritt? Seikoene er jo ikke dritt btw.

Redigert av en moderator:
Hei @Auto Winder

Noe sier meg at dette bare er billigur du har tullet med, og at dette er en luremustråd? :confused: Hvis det så ikke er det, vil jeg spørre hvorfor du ikke vurderer kvalitet over kvantitet? Det er ikke frekt ment, men tror de fleste har mer glede av et finere ur enn 10 stk tilnærmet dritt? Seikoene er jo ikke dritt btw.

Hei @Andreaskh, det er to svar på dette spørsmålet.
Det ene er at fra en viss synsvinkel er denne tråden en opplading til en WIS-unboxing av hva du antagelig vil kalle et "ordentlig" ur.

På den andre siden, er det det mer ærlige svaret at en reise begynner et sted. Hva er en reise? Man kan ha et startpunkt og et tydelig mål, eller målet blir til mens man går - i mitt tilfelle sistnevnte. Man har et obskurt startpunkt hvor man ikke aner hva man gjør, men man ser interessante ting på veien som man lærer noe av. Jeg har forsøkt å fokusere på at selv de værste drittklokkene som jeg pådro meg i begynnelsen, har jeg lært noe viktig av. Nå er ikke alt her i kronologisk rekkefølge, men det er en retning og en stigende kvalitet ettersom jeg blir mer oppmerksom på hva jeg liker. På to år har jeg lært utrolig mye om klokker, og det impliserer også at jeg til å begynne med visste *utrolig lite* om klokker. En ærlig biografi tar ikke bare for seg historier om suksess men også tabber og feilspor. Forøvrig vil man faktisk kunne finne mye interessant i lavere prisklasser fra Russland og Kina; jeg må muligens ta en smule selvkritikk for ikke å ha beskrevet interessante indre aspekter ved en del av disse klokkene og deres urverk og design, men det er nok enkelte klokker i samlingen min som du kanskje ikke ser poenget med men som jeg fortsatt setter stor pris på den dag i dag. Kvalitet foran kvantitet? Nei, jeg sier "jatakk - begge deler!"

TL;DR: "Non, je ne regrette rien".

Hei @Andreaskh, det er to svar på dette spørsmålet.
Det ene er at fra en viss synsvinkel er denne tråden en opplading til en WIS-unboxing av hva du antagelig vil kalle et "ordentlig" ur.

På den andre siden, er det det mer ærlige svaret at en reise begynner et sted. Hva er en reise? Man kan ha et startpunkt og et tydelig mål, eller målet blir til mens man går - i mitt tilfelle sistnevnte. Man har et obskurt startpunkt hvor man ikke aner hva man gjør, men man ser interessante ting på veien som man lærer noe av. Jeg har forsøkt å fokusere på at selv de værste drittklokkene som jeg pådro meg i begynnelsen, har jeg lært noe viktig av. Nå er ikke alt her i kronologisk rekkefølge, men det er en retning og en stigende kvalitet ettersom jeg blir mer oppmerksom på hva jeg liker. På to år har jeg lært utrolig mye om klokker, og det impliserer også at jeg til å begynne med visste *utrolig lite* om klokker. En ærlig biografi tar ikke bare for seg historier om suksess men også tabber og feilspor. Forøvrig vil man faktisk kunne finne mye interessant i lavere prisklasser fra Russland og Kina; jeg må muligens ta en smule selvkritikk for ikke å ha beskrevet interessante indre aspekter ved en del av disse klokkene og deres urverk og design, men det er nok enkelte klokker i samlingen min som du kanskje ikke ser poenget med men som jeg fortsatt setter stor pris på den dag i dag. Kvalitet foran kvantitet? Nei, jeg sier "jatakk - begge deler!"

TL;DR: "Non, je ne regrette rien".

Vel, fair enough. Beklager en eventuell negativ tone, det var ikke hensikten. Men trodde ettersom du hadde vært her i to år, at du i løpet av de første mndene kanskje hadde oppdaget at Tissot, Certina, Hamilton m.m, som ikke er spesielt dyre ur, var mer tiltalende enn kinesisk med lav finish, stort tidssavik osv. Poenget mitt var ikke at alle skal unboxe Rolex etter noen mnd her inne :)

Vel, fair enough. Beklager en eventuell negativ tone, det var ikke hensikten. Men trodde ettersom du hadde vært her i to år, at du i løpet av de første mndene kanskje hadde oppdaget at Tissot, Certina, Hamilton m.m, som ikke er spesielt dyre ur, var mer tiltalende enn kinesisk med lav finish, stort tidssavik osv. Poenget mitt var ikke at alle skal unboxe Rolex etter noen mnd her inne :)

Takk for tankevekkende kommentar, @Andreaskh
Det er et interessant poeng, og jeg kunne gått den veien, men selv om jeg har vært her på sonen i to år har jeg vært enda lenger og minst like mye på Watchuseek, med interessante underforum for Affordable watches, Russian watches og Chinese Mechanical watches. Det var der jeg leste om bl.a. Sea-gull ST5 og 1963, Vostok Amphibia, Sturmanskie OKEAH og HMT Janata hvor disse er populære av forskjellige grunner som ikke nødvendigvis har å gjøre med kvalitet på finish, men heller interessante verk, interessant historie/design osv. Se for eksempel en interessant artikkel som VOSTOK AMPHIBIA: An Analysis of Design Methodology og det blir litt mindre viktig at den mangler quickdate og "klikk" på bezelen, mens man setter mer pris på den løse kronen når man vet at den er slik med hensikt. Ihvertfall virket det slik på meg :)

Sånn er det også med vintage klokker tenker jeg; de har som regel mistet sin strålende finish, men til gjengjeld kan de ha en meget interessant historie.

Tissot, Certina og Hamilton er kvalitets-ur til grei pris, ingen tvil om det, men kanskje litt vanlige, "masseproduserte" og oftest med samme trauste ETA-verk inni. Når det er sagt står Certina DS-1 fortsatt på ønskelisten min...

Men det er samtidig klart at det trengtes et nytt kvantesprang i samlingen, og jeg grublet lenge over hvilken retning dette burde ta. Jeg fikk en aha-opplevelse rundt dette nylig, ting klaffet, og det kommer snart mer om dette i den etterhvert meget omtalte WIS-utboksingen.

P.S.: De kinesiske klokkene mine har relativt lite tidsavvik, kanskje fordi jeg ikke er redd for å regulere dem selv :mrgreen:

Ønskelisten framover

Jeg har sagt en del om hva som ligger i og utenfor boksen, men mindre om hva som ligger på ønskelisten. Her er et representativt utvalg. En del av disse dekker nok samme nisje, så det er ikke så sannsynlig at jeg vil kunne rettferdiggjøre å ha for eksempel både Seamaster AT og Explorer I samtidig.

1. Rolex Daytona
  2. Rolex Explorer I
  3. Grand Seiko med Spring Drive
  4. Omega Speedmaster Pro (moon watch)
  5. Omega Seamaster Aqua Terra (38.5 mm)
  6. Sinn 556(i)
  7. Stowa Flieger 40mm
  8. Junghans Max Bill
  9. Certina DS-1
  10. Seiko Sarb035

Topp 3 favoritter så langt

Hvilke 3 av klokkene som jeg har presentert nå ville jeg tatt med på en øde øy?

Ikke helt enkelt spørsmål, men førsteplassen er tross alt enkel:
Seiko Alpinist SARB017.
Denne fikk meg til å la være å kjøpe nye klokker et helt år ved ren oppmerksomhetssluking. Jeg har ennå ikke sett en mer tiltrekkende klokke, og kan ikke forestille meg å la denne gå.

Andreplass er heller ikke veldig vanskelig:
Sturmanskie OKEAH.
Den har ikke vært lenge i samlingen, men har med sin solide og litt 70-tallsinpirerte robuste form sikret seg permanent plass i boksen. Selv om en service vil kunne ende opp med å koste like mye som klokken kostet i innkjøp er det verdt pengene.

Tredjeplassen var mye vanskeligere, men her er det en mørk hest som melder seg.
Seiko 5 SNK809
Dette er klokken jeg har hatt mest på armen de siste to årene, og som selv om den er beskjeden i størrelse, latterlig billig og mangler hakk og manuelt opptrekk, har bekreftet at kvalitet ikke alltid trenger å koste skjorta og halve resten av garderoben.

(Den nye klokken som snart skal unbokses blir selvsagt sittende på armen under reisen til denne øde øya, mens disse tre som omtales her er i reiseboksen)

Redigert:
Fjerde gral endelig i boks

Og her er den:
Første sveitsiske mekaniske klokke er en klassiker i en litt uvanlig variant.
Omega Speedmaster Professional Mark II, fra 1970. En god årgang!
Mark II har en litt anderledes kasse men samme verk som den "vanlige" speedy pro fra denne perioden; cal. 861.
Derimot har den ikke hesalitt/pleksiglass men helt flatt mineralglass, og tacymeter-bezel under glasset.

2014-05-19170254_zps2b4e5b18.jpg

Jeg synes det er veldig kjekt og bra at du har tatt deg tid til å skrive såpass mye. Interessant å lese om din historie fra russland via kina forså til sveits.
Fin tråd, og noe utenom det vanlige :)
Vakker speedmaster du ar havna på nå ivertfall :)

Takk for at du tok deg tid :)

Ser at jeg må oppdatere min historie endel også, skal få det til etter siste eksamen :) Hvordan ser baklokket ut på speedyen foressten?

Jeg synes det er veldig kjekt og bra at du har tatt deg tid til å skrive såpass mye. Interessant å lese om din historie fra russland via kina forså til sveits.
Fin tråd, og noe utenom det vanlige :)
Vakker speedmaster du ar havna på nå ivertfall :)

Takk for at du tok deg tid :)

Ser at jeg må oppdatere min historie endel også, skal få det til etter siste eksamen :) Hvordan ser baklokket ut på speedyen foressten?

Tusen takk for positiv tilbakemelding, @r_inge , det setter jeg stor pris på :)
Baklokket på speedyen er nok originalt men har blitt polert så det er ikke veldig lett å se fabeldyret og særlig vanskelig å skimte teksten "speedmaster". Her er et kjapt forsøk på et bilde:
2014-05-21223403-1_zpsf88ec9bb.jpg