del 9. sportsklokke forts....
Kort om Czapek:
The Story – Czapek
Czapek er et ungt selskap (utga sin første klokke i 2015) og som har revitalisert navnet på en av de mest respekterte urmakerene i sin tid, Franscoise Czapek. Historisk har merket en sterk forbindelse til Patek Philipp, da den unge Czapek og Antaione de Patek dannet et eget selskap hvor de jobbet sammen fra 1839 til 1845 før de gikk hver til sitt.
De vant i 2016 GPHG prisen i kategorien "public vote" for deres debut. Siden da har det gått slag i slag og 2020 kom de ut med deres første sportsklokke i stål med "inhouse" urverk SXH05.
Selskapet ledes i dag av deres karismatiske CEO, Xavier de Roquemaurel.
Czapek Antartique Abyss
Klokken er limitert til kun 10 stk og alle ble utsolgt umiddelbart ved lansering. Den blå skiven er malt for hånd og lakkert i flere lag noe som gjør at hver skive er helt unik. Ved første øyekast er det den perfekte innrammede blå skiven, som skal se ut som havet i Antarktis, som slår deg. Men her er det så mye mer en bare en flott skive! Her synes jeg både kasse, lenke, skive og urverk er fantastisk!
Klokken er slank og stilig, og den minner meg litt om de klassiske klokkene fra 1970-tallet men nå med en moderne vri og rå skive.
Den oppleves veldig behagelig på armen og jeg synes den passer godt inn i kategorien, luksuriøs sporty-chic (?).
Kvalitetsfølelsen er virkelig god og den virker godt utført med en fantastisk finish og kvalitet. Vekten føles helt rett på armen og kassen er 40 mm og høyden er bare 10,6 mm. Stålet på kassen er børstet og gir en flott visuell effekt. Lenken er lekker, integrert og har polerte C ledd. Og så har du urverket.....det er jo bare magisk....( bildet under av urverket er ikke mitt men hentet fra internettet)
Jeg fikk med en ekstra reim i gummi og en i blå lær. Lenken har en quick relase patent som virker veldig bra.
Her mener jeg Czapek fortjener full score og den bør etter min mening være en reel utfordrer mot de etablerte high end sportsklokkene i stål som VC overseas, Patek etc... .
Hvorfor kjøpte jeg Czapek Antartique Abyss
- hva kan jeg si.... Har åpnenbart en stor svakhet for blå spesielle skiver...
-Falt pladask når jeg så bildene.
-Fantastisk gjennomført klokke som treffer innertier på både estetikk og horologi ( i mine øyne)
-Czapek er bare i startfasen og jeg har tro på at de vil nå langt.
Hvorfor jeg elsker den ( oppsummert):
Independent merke
Forelsket ved første blikk. I mine øyne sportsklokken som har alt og som fint kunne vært min "only watch". Passer like fint til dress som det mer sporty.
Fantastisk skive, kasse og lenke samt fullt innsyn på baksiden til urverket.
Vantetthet 120 m
Hver skiver er unik og modellen limitert til kun 10.
Fantastisk finish
Fornuftig pris
Perfekt størrelse
Spesifikasjoner:
60-hours power reserve, self-winding
Haute Horlogerie calibre SXH5
40.5 mm stainless steel case,
water resistant at up to 120 m (12 ATM)
Integrated metal bracelet and additionl rubber strap
Price: ca 240K NOK inkl. mva
Vis vedlegg 247592Vis vedlegg 247593Vis vedlegg 247594Vis vedlegg 247595Vis vedlegg 247596Vis vedlegg 247597Vis vedlegg 247598Vis vedlegg 247599Vis vedlegg 247605