EN klokke. Resten av livet! Hvilken?

Én eneste klokke. Oj. Dvs et ur som skal

-passe til formelle anledninger. De fleste sportsur, og ihvertfall dykkerne er demed utelukket. De samme gjelder andre store ur.
-passe til friluftsliv hvor det vil bli utsatt for vann, sand, jord, snø, støt, varme, kulde osv. Dermed er de fleste selskapsur ute av bildet. Det samme er ur med lærrem.
-være driftssikkert og solid nok til at jeg slipper mange tidsforvirrete dager mens uret er på reparasjon

Da er det ikke mange ur å velge mellom. Det hadde nok helt klart blitt å beholde denne:

P1000293.jpg

• Liker
Reaksjoner: Collettmuller
Jeg er en kjedelig og forutsigbar mann, Rolex Sub. Mulig jeg hadde gått for en vintage, men fordi denne skulle brukes resten av livet og tilgangen til reservedeler og service skulle være størst mulig hadde det nok vært mest praktisk med en ny.

Da tror jeg kanskje at Milsub har bevist at den takler noen års hardt arbeide.

0dd6b45a.jpg

Min disse er også hete kandidater:

3f3d5ef3.jpg

edc1097d.jpg

58dd2deb.jpg

• Liker
Reaksjoner: Utinaturen
Bare for å føye meg inn i rekken, sub.

Har kun sub nå(+ noen billige beaters), og jeg går virkelig ikke lei av den. Nå har den sitti på armen hver dag i ett år og den er fortsatt like fantastisk!

Dersom jeg måtte tatt utgangspunkt i samlingen min i dag, og valgt ETT ur som jeg skulle hatt for resten av livet så hadde jeg ikke vært i tvil; det må bli min Tudor 79280P.

Dersom jeg derimot kunne valgt akkurat hva jeg ville uten å tenke på kostnad, så tror jeg faktisk det måtte ha blitt en vintage Omega Ploprof.

Jeg har sansen for Omegas totalt kompromissløse design på dette uret, samtidig som den kan brukes til mine to hovedhobbyer; dykking og flyging. Begge deler krever en høy lesbarhet på skive og visere, og der mener jeg at Ploprof slår Sub. Den ser kanskje ikke så fin ut med dress, men hvor ofte går jeg i dress? IKke særlig ofte for å si det sånn - jeg er ikke et dressmenneske.

Edit: en ting til; alle andre har jo sub :)

For min del måtte det blitt noe som markerte at jeg hadde nådd endestasjonen innen denne hobbyen/lidenskapen, og at videre bytter bare ville vært nedover på stigen....

Det måtte blitt en tourbillon fra et anerkjent merke.

AP royal oak offshore chrono tourbillon, Lange 1 tourbillon el.lign. Og tenk så hyggelig for arvingene når de fant ur hva klokka til fattern var verdt når jeg hadde takket av...

For min del måtte det blitt noe som markerte at jeg hadde nådd endestasjonen innen denne hobbyen/lidenskapen, og at videre bytter bare ville vært nedover på stigen....

Det måtte blitt en tourbillon fra et anerkjent merke.

AP royal oak offshore chrono tourbillon, Lange 1 tourbillon el.lign. Og tenk så hyggelig for arvingene når de fant ur hva klokka til fattern var verdt når jeg hadde takket av...

Med tanke på at du har Rolls Royce Phantom som hytte og vinterbil er det en viss sjanse for at arvingene allerede har skjønt at uret til gamlefar sannsynligvis er av en viss verdi:D:D

Med tanke på at du har Rolls Royce Phantom som hytte og vinterbil er det en viss sjanse for at arvingene allerede har skjønt at uret til gamlefar sannsynligvis er av en viss verdi:D:D

LOL:D:grin: Rollsen ble byttet ut nå til fordel for en lavere vinterbil.....

Om tilgangen til reservedeler er et argument, er det vel ingen vei utenom Rolex Submariner nå som så mange (alle??) har valgt den ;)

Jeg tror jeg hadde valgt min Panerai 232 og et lass med remmer for enhver anledning.

Dette er tricky.. Maa som sagt passe til hverdags OG dress, samt vaere robust nok til et helt liv.. Godeste submariner i sort er en selvskreven kandidat, men siden den er nevnt saapass mye, blir den utelatt fra denne listen.

Her er mine options - ville nok hatt STORE problemer med aa bestemme meg:

Rolex GMT-Master II med ceramic bezel:
116710LN-78200.jpg

Rolex GMT-Master II med Pepsi-bezel:
gmt2.jpg

Rolex Explorer 1:
explorerI1g.jpg

Rolex Submariner TT - svak for denne..:
TT+SUB+00.jpg

Ble mye Rolex her, gitt.. diverse andre kandidater ogsaa, selvsagt, men har ikke tid til aa spore dem opp naa, dessverre! :)

Jeg hadde faktisk tenkt til å lage denne tråden ikveld, men så var det noen som stjal den ideen fra meg.

Jeg regnet med at det var mange som ville svare SUB, jeg tenkte en del på det på trikken istad, og om jeg kun skulle hatt en klokke resten av livet hadde det blitt....ikke...en....Rolex, men en
AP Royal Oak Offshore Diver
royal_oak_offshore_diver_wp01.jpg

Funker til alt, passe røff, passe anonym. Passer perfekt for min del!

Etter å ha sett denne live på torsdag er jeg endå mer overbevist om at det måtte ha blitt en slik.

Denne klokken er perfekt i mine øyne, ikke ofte jeg ikke her noe å plukke på.

En Omega Speedmaster Pro, selvfølgelig. Er allerede så heldig å ha en i mitt eie, og tenkte den skulle følge meg hele livet. Det er en av VELDIG få klokker jeg er absolutt 100% sikker på at jeg aldri kommer til å kvitte meg med.

Er enig med Moore, det måtte blitt en PP Nautilus....men jeg synes og AP ROO diver er en god ide...:p

Siden de fleste svarer Sub eller GMT Master II må jeg gå en annen vei.
Ville valgt en Zenith Chronomaster, sporty yet sophisticated. :p

03.1260.4039-21.C611.jpg