En interessant problemstilling. Skulle jeg hatt kun en klokke må jeg ha en jeg kan bruke til alt, uten å felle en tåre hver gang jeg får en ny stripe. Så det å si 5711 er ute av bildet. Spesielt siden det er veldig mye mer enn jeg noen gang tenker på å bruke på en klokke.
Vanntetthet er et must, dato er fint og helst innenfor rimelighetens grenser økonomisk. Sub med dato er jo alltid et godt valg, og det er et ur som er akseptabelt også til finstasen. En yachtmaster med blå skive er også en stor drøm, et virkelig flott ur, men jeg mener at versatiliteten til blå skiver er noe begrenset. Jeg elsker de, men vet ikke om jeg vil ha det på min eneste klokke.
Seiko MM er et ur som jeg har fått litt interesse for nå i senere tid, og det ser ut som et flott ur som virkelig kan oppfylle kravene mine, men jeg er litt redd for at størrelsen kan bli litt i største laget. Skulle gjerne prøvd en, men jeg tror rett og slett at jeg ikke har kroppen som skal til for at det fungerer som allround klokke.
Et annet ur som også har plaget meg en stund er Seamaster AT. Dette er et meget flott og elegant ur som jeg mener fungerer like godt til hverdags som dressen, og jeg kan ta det med på stranda og plaske rundt i vannet. Det eneste som slår meg er at jeg ikke tror dette uret får like mye sjarm som en beat-up sub f.eks gjør, men vil se best ut i fersk tilstand. En SM300 istede da kanskje? Nei, liker ikke den falske patineringen, dessverre. Ellers er alt som en drøm.
Var vanskelig dette her. Nå overrasker jeg meg selv med å komme på tankene av en modell som ikke har opptatt meg i noen særlig grad. Jeg har aldri hatt noen stygge tanker om den, men det har ikke vært den første jeg har tenkt på. Det blir kanskje på grensen til en kjedelig klisje, men det må stå mellom denne og en sub. Glidelock systemet er noe som taler for sub, og jeg tror at sub er enklere å bruke til dressen. Han James klarer begge deler, men jeg tror ikke jeg er like tøff, dessverre. Likevel har jeg hatt et forhold til dette merket helt siden vi så Pierce Brosnan på VHS for første gang.
Det finnes igrunn alt for mye kult der ute til å velge, men akkurat slik jeg tenker det nå, så tror jeg kanskje at det må bli denne i 42mm. Den så jeg ikke komme når jeg begynte på dette innlegget...