En tråd om barbering

Har bestemt meg for å gå over på kniv. Ser ingen grunn til å utsette det mer. Er dog ikke motivert til å sette meg inn i teori om stropping og honing enda, så jeg gikk for en shavette type. Så får vi se hvor blodig dette her blir :p

Jeg ser den problemstillingen - shavette virker mye enklere å forholde seg til enn full pakke med kniv og stropper og slipesteiner, men jeg ser også i diskusjoner på Badger & Blade at det advares om at shavette har en enda høyere læringskurve enn vanlige barberkniver siden bladene man bruker vanligvis er betydelig skarpere enn en gjennomsnittlig barberkniv. Jeg har forøvrig også nettopp kjøpt en Sanguine X-D20 shavette og driver nå og samler mot til å forsøke den *med* blad i. Greit å tørrtrene noen ganger uten blad i først, tenker jeg.

Er det noen som har anbefalinger? Noen som bruker høvel på hodet?
Det blir neste steg.:p

Kan dette være noe mon tro?

Jeg ser den problemstillingen - shavette virker mye enklere å forholde seg til enn full pakke med kniv og stropper og slipesteiner, men jeg ser også i diskusjoner på Badger & Blade at det advares om at shavette har en enda høyere læringskurve enn vanlige barberkniver siden bladene man bruker vanligvis er betydelig skarpere enn en gjennomsnittlig barberkniv. Jeg har forøvrig også nettopp kjøpt en Sanguine X-D20 shavette og driver nå og samler mot til å forsøke den *med* blad i. Greit å tørrtrene noen ganger uten blad i først, tenker jeg.

Ja, jeg har også lest dette. Men jo skarpere jo bedre tenker jeg. Det er iallefall min erfaring med DE.

Bare å hoppe i det med begge bena først, Auto Winder :)

Redigert:
Hva syns du om Nomad-såpen? Den er en av mine absolutte favoritter! Har prøvd Sandalwood og Sienna fra Crabtree & Evelyn, men de når ikke på langt nær opp til Nomad i mine øyne (og i min nese...Nomad lukter nydelig! :) )

Nomad såpen var meget behagelig. Meget god lukt. Litt rart å prøve såpe. Litt utforskning mtp hvor mye det skal skumme/kreme seg før en blir fornøyd. Brukte en syntetisk kost på såpen, og dette er nok fordelaktig da disse er litt stivere og lettere å få med seg såpen fra såpestykket.

Når det gjelder Mühle R41 m/feather blader så anbefales IKKE dette for de som besvimer når de ser blod. Kunne like godt barbert meg med motorsag og fått mindre kutt og sår i ansiktet. Jeg så ut som restene etter en middags buffet til en gruppe utsultede vampyrer i ansiktet... Men for all del, damene liker jo tøffe karer med arr i ansiktet, skikkelig bad boy... hehe

Skal til London neste helg og tenkte å stikke innom Truefitt & Hill. Noen som har vært innom der?

Hvis du har tid kan du jo besøke D.R. Harris. Vært i drift i over 200 år.

[video=youtube;xJhm9rn1aks]http://www.youtube.com/watch?v=xJhm9rn1aks[/video]

Har allerede sett at de ligger i omtrent samme område, så får se om det blir en tur innom flere ;) Takk for tipset i hvertfall, men spørs om baderomshyllen min tåler enda flere bokser med såpe fra andre produsenter :p

Kudos til dere som bruker sylskarpe kniver i ansiktet. Jeg orker ikke mer blod enn nødvendig så jeg får holde meg til høvelen :eek:

For det blir vel mye kutt og blod, ref Stipey? :confused:

For meg er R41 med Feather barberingsnirvana.

R89 med Feather derimot blir blodig alvor og kraftig razor burns.

YMMV :)

Jeg tok mot til meg og puttet et halvt Astra SP blad i shavetten, og forsøkte meg med en forsiktig medstrøms barbering av høyre kinn med den, og det gikk faktisk relativt greit; jeg var redd for at Sanguine X-D20 skulle leve opp til det blodige navnet, men det gjorde den heldigvis ikke denne gangen. Men det føltes veldig nære på et par ganger når den plutselig stoppet opp i et ekstra hardt skjeggstrå og så ut til å vurdere om den skulle grave seg ned i hud eller ikke, før jeg fikk kontroll over den igjen. Det ble nok spenning for i dag med det ene kinnet, så jeg fullførte med en Weishi-høvel (noe av det mildeste som finnes av DE-høvler - jeg tenkte at det ville være for dumt om jeg kuttet meg på en DE-høvel rett etter første forsøk med kniv!) med et Derby-blad. Denne kombinasjonen var lite effektiv, så jeg endte opp med masse razor burn (hva heter det egentlig på norsk?) på halsen.

2013-01-10212306-1.jpg

Kjempebra at du tok til mot å prøvde forsiktig med shavetten :)

Neste gang tar du begge kinna, og før du vet ordet av det tar du et helt pass med kniven.

Jeg sier bare "irritasjon" når jeg snakker om razor burns, men det er kanskje feil?

Den såpen der frister veeeldig! :eek:

Ikveld prøvde jeg den røde Prorasoen for første gang. Sandeltre er nammenam :)

8367741505_1404142e60.jpg

Redigert:
Tar ikke shavette vekk litt av sjarmen med knivbarbering? Finnes jo så mange flotte ekte kniver der ute! Regner med at honing er en ikke-sak i starten ettersom knivene skal være klar til bruk fra butikk? Akkurat det å stroppe kniven ser jo ikke akkurat ut som noen heksekunst?

Kjempebra at du tok til mot å prøvde forsiktig med shavetten :)

Neste gang tar du begge kinna, og før du vet ordet av det tar du et helt pass med kniven.

Jeg sier bare "irritasjon" når jeg snakker om razor burns, men det er kanskje feil?

Den såpen der frister veeeldig! :eek:

Takk for det! Det virker som venstre kinn kan bli en del vanskeligere enn høyre, siden de fleste anbefaler å bruke venstre hånd til dette... Er det noen her som har erfaring med knivbarbering som kan gi noen tips om hvordan man best håndterer dette?

"Irritasjon" er et ord som fungerer godt nok tror jeg, ihvertfall i dette tilfellet :)

Såpen er grei - og duften er utmerket - men hvis jeg skulle kjøpe engelsk såpe i treskål igjen, ville jeg nok muligens heller ha satset på D.R. Harris sine. Denne er en god del vanskeligere å ha med å gjøre enn jeg hadde forventet. De første 5-10 gangene ble skummet tynt og falt sammen veldig fort, men nå begynner det å komme seg ettersom jeg får teknikken på plass - det tar bare utrolig lang tid å bygge stabilt skum. Det er en slående kontrast til for eksempel Tabac eller Arko som så og si eksploderer av skum etter bare et par runder med kosten. B&B-gjengen mener at det er en trend i engelske såper at de i det siste har blitt reformulert uten talg, med unntak av D.R. Harris og Mitchell's Wool Fat og noen få andre som visstnok fortsatt følger uforandret oppskrift. Taylor of Old Bond Street skal ha kommet bra ut av reformuleringen, og er et greit alternativ hvis man foretrekker en rent vegetabilsk såpe.

Tar ikke shavette vekk litt av sjarmen med knivbarbering? Finnes jo så mange flotte ekte kniver der ute! Regner med at honing er en ikke-sak i starten ettersom knivene skal være klar til bruk fra butikk? Akkurat det å stroppe kniven ser jo ikke akkurat ut som noen heksekunst?

En del av sjarmen forsvinner nok, men jeg tenker at det er en billig og enkel måte å teste det på, uten å måtte investere i masse utstyr før man vet om det er noe man vil satse videre på eller ikke...

Har lest at man skal ta uttrykket "shave ready" fra fabrikken/butikk med en klype salt.

Men en ekte kniv er jo hva alt dreier seg om, og vedlikeholdet av kniven er en stor del av interessen for mange :)

Redigert:
Shave & Travel

Regner med at mange av dere som poster i denne tråden også er en del på reisefot. Iallefall er jeg det og etter at jeg begynte med tradisjonell barbering så har jeg fått et logistikk problem når det kommer til det å få med seg alt i tillegg til vanlige toalettsaker. En vanlig toalettveske er rett og slett ikke nok.

Jeg har fundert litt frem og tilbake og sett på alternative løsninger med egen toalettveske for barbersaker og en for resten eller en som er stor nok men samtidig har god plassutnyttelse. Det skal sies at en kanskje bør tilstrebe å gå for "travel sizes" der det er mulig (kremer, shampoo aftershave etc.).

Etter litt googling på nettet og diverse fora så har jeg foreløpig sett meg ut et produkt i hver kategori.

Egen toalettmappe for barbersaker:

D.R. Harris Military Wet Pack
daines_hathaway_wet_pack.jpg

daines_hathaway_wet_pack_2.jpg

daines_hathaway_wet_pack_3.jpg

D.R. Harris Leather Military Wash Pack, Tan

En toalettmappe som tar alt:

All sizes | badger & blade | Flickr - Photo Sharing!

Classic Travel Case

Hva bruker dere?

Redigert:
Trufitt & Hill kremene jeg har testet (Ultimate Comfort og 1805) skummer veldig lett opp, så rart at såpa ikke gjør det. På såpene jeg har prøvd har jeg brukt litt våtere kost for å få med mer såpe, så du kan jo teste det.

Barbersaker for reise er det jeg har tenkt til å kjøpe når jeg skal til London for å slippe at høvel og kost ligger løst i toalettmappen som i dag.

Trufitt & Hill kremene jeg har testet (Ultimate Comfort og 1805) skummer veldig lett opp, så rart at såpa ikke gjør det. På såpene jeg har prøvd har jeg brukt litt våtere kost for å få med mer såpe, så du kan jo teste det.

Barbersaker for reise er det jeg har tenkt til å kjøpe når jeg skal til London for å slippe at høvel og kost ligger løst i toalettmappen som i dag.

Jeg har inntrykk av at de engelske kremene har unngått den reformuleringsbølgen som såpene har vært gjennom, og er nok en god del enklere å ha med å gjøre enn såpene. Jeg forsøkte også å bruke mer vann på såpen uten noe videre suksess, men det som til slutt fungerte for meg, var (fritt etter hukommelsen):
  • Dryppe litt varmt vann på toppen av såpen noen minutter før barberingen starter for å mykne den opp litt.
  • Bløte opp kosten i varmt vann en liten stund og så riste ut det aller meste av vannet av den igjen slik at det er lite vann igjen i den.
  • Få masse såpe opp i kosten ved å røre den over såpen i minst to minutter.
  • Skvette mer vann i allerede vått ansikt.
  • Bygge skummet rett på ansiktet fra såpen som nå er i kosten - evt tilsett noen dråper vann til kosten hvis/når det blir for tørt.
Med litt tålmodighet i trinn 2 får jeg da nok såpe i kosten til tre runder eller to runder med ekstra tiltak på vanskelige områder.
Jeg brukte en litt hard kost med kunstig bust (gave fra kona, så det blir ingen grevling på meg med det første ;) ), så det er mulig at YMMV slår til hvis man bruker grevling eller villsvin...

Regner med at mange av dere som poster i denne tråden også er en del på reisefot. Iallefall er jeg det og etter at jeg begynte med tradisjonell barbering så har jeg fått et logistikk problem når det kommer til det å få med seg alt i tillegg til vanlige toalettsaker. En vanlig toalettveske er rett og slett ikke nok.

Jeg har fundert litt frem og tilbake og sett på alternative løsninger med egen toalettveske for barbersaker og en for resten eller en som er stor nok men samtidig har god plassutnyttelse. Det skal sies at en kanskje bør tilstrebe å gå for "travel sizes" der det er mulig (kremer, shampoo aftershave etc.).

...

Hva bruker dere?

Godt spørsmål... Det er bare et par måneder siden jeg begynte å ta barbering seriøst så jeg har ikke fått tid til å gruble så mye over det ennå. Men jeg reiser oftest på kortere turer med bare håndbagasje og da blir det vanskelig å ta med DE-barberblader og full pakke med utstyr, så jeg ender oftest opp med å ta en engangshøvel med meg... I håndbagasje er vel også en liten stick-formet barbersåpe det greieste, jeg har en ARKO og en LaToja som fungerer greit. Barberkosten kan puttes i et lite plastrør for å beskytte den; jeg vet at det finnes reisekoster å få kjøpt men jeg er ikke overbevist om at de er verdt pengene... For aftershave har jeg en reisestørrelseboks Niveakrem som fungerer brukbart i mangel av annet. Så kan jeg glede meg til å barbere meg ordentlig når jeg kommer hjem igjen :D