En tråd om barbering

Dang. De har skjønt sitt marked. Må få meg en tur vestover "i tjenesten" :)

Foreslår at neste GTG Stavanger starter med en barbering og whisky hos Brødrene Fevang :)

Forresten, høynet høvelsamlingen igår med denne fra Feather:

04800x600f.jpg

Går for å være noe mild, men høyst effektiv. Krever en litt høyere angrepsvinkel enn 30 grader ifølge brukere. Elsk/hat forhold på diverse fora :)

Review kommer etter nyttår...

Mangler kun en R41 fra Mühle så har jeg en trio som dekker hele spekteret. En høvelsamling er like viktig som en klokkesamling. Er det ikke? :p

Edit: Trioen er i boks :)

Redigert:
Har VELDIG lyst til å ta en tur til Fevang, men det har ikke passet seg de gangene jeg har vært der i det siste. Tror det får bli en egen tur bare for det :)

Startet på inngrodd hårkuren fra Antony i går, synes det allerede har blitt mindre røde nupper på halsen, så blir spennende å se etter barbering i morgen om det stemmer.

Gillette fra 1930 til 1969

Her er min samling av Vintage Gillette høvler, eldst er "New Long Comb" fra 1930, gullbelagt ligger fremst, bak fra venstre 1938 British Aristocrat belagt med Rhodium, så kommer 1960 "Fatboy" adjustable i Nickel, neste er 1964 Slim også i Nickel (denne kan man se at Sean Connery bruker i filmen Goldfinger fra 1964) sistemann er Super Adjustable fra 1969, denne har svart skaft som kan se ut som plast men er lakkert metall. Min favoritt er Aristocrat fra 1938 som har en unik kvalitetsfølelse... når det gjelder barbering vil jeg for tiden rangere dem slik:

1. 1969 Super Adjustable
2. 1964 Slim
3. 1930 New LC
4. 1938 Aristocrat
5. 1960 Fatboy

Men dette kan fort endre seg, Fatboy gir også en fantastisk barbering!

dW3tK.jpg

siBQZ.jpg

TQcd0.jpg

Her er min samling av Vintage Gillette høvler, eldst er "New Long Comb" fra 1930, gullbelagt ligger fremst, bak fra venstre 1938 British Aristocrat belagt med Rhodium, så kommer 1960 "Fatboy" adjustable i Nickel, neste er 1964 Slim også i Nickel (denne kan man se at Sean Connery bruker i filmen Goldfinger fra 1964) sistemann er Super Adjustable fra 1969, denne har svart skaft som kan se ut som plast men er lakkert metall. Min favoritt er Aristocrat fra 1938 som har en unik kvalitetsfølelse... når det gjelder barbering vil jeg for tiden rangere dem slik:

1. 1969 Super Adjustable
2. 1964 Slim
3. 1930 New LC
4. 1938 Aristocrat
5. 1960 Fatboy

Det høres meget lovende ut, jeg går og venter på en 1969 Super Adjustable som jeg kjøpte fra en bruker på Badger & Blade, og jeg har også en New Long Comb på vei. Hvilke blader ville du anbefale i disse to? Jeg bruker vanligvis Astra SP, men jeg har også noen Derby Extra og et par Feathers.
Skulle av og til ønske at skjegget vokste litt fortere ;)

Jeg har ikke prøvd alle verdens blader, har forsøkt disse: Astra SP, Derby, Shark SS, Gillette Yellow 7 O`clock Sharp Edge, Feather, Rapira Swedish Supersteel og et par andre jeg ikke husker navnet på, jeg likte ikke Derby noe særlig, Astra SP og Shark ok men heller ikke noe mer.

Min favoritt er nok Rapira Swedish tett fulgt av Gillette Yellow, men disse to er etter mitt syn så like at de er så godt som jevngode, veldig skarpe men likevel behagelige, Feather er også fine men siden prisen er mye høyere foretrekker jeg de andre. Jeg fikk Gillette Yellow og Rapira for ca 1 krone pr blad, det er bra når jeg får ca 4 barberinger utav dem.

1969 er en noe mildere høvel enn Slim og Fatboy, de to sistnevnte bruker jeg stort sett ikke høyere enn 3-4 på skalaen mens Super Adjustable stiller jeg inn på 5 eller 6.

Når det gjelder Long Comb er denne mer aggressiv, Astra SP vil nok passe bra på den.

Enig i at skjegget kunne vokst fortere ;) før barberte jeg meg kanskje 2 ganger i uka og jeg syns det var en plage hver gang, nå etter at jeg begynte med DE blir det nesten hver dag!

Redigert:
Noen som har prøvd Mühle R41 (den nye modellen - 2011)?

Fikk den i posten idag. Satte inn et Derby blad og la den forsiktig på armen. Med kun vekten av hodet dro jeg den medhårs ca 3cm. La igjen et glattbarbert parti. WOW! One pass razor! Denne går under klengenavnet The Devil's Razor. Perfekt dersom man vil kvitte seg med helskjegg :)

Hadde en runde (4 pass måtte til) med R89 med Featherblad. Er ikke helt fornøyd med teknikken. Sitter igjen med litt stubber her og der. Multiple nicks, og en kraftig razor burn på begge kinn. Haha... Andre som sliter med teknikken? :p

De gangene jeg sliter er det fordi jeg stresser og skal kjappe meg. Har jeg noe god musikk på stereoen og slipper kjæreste som løper ut og inn så er jeg made med ett pass.

Nå er jeg også i gang her gutta. Kjøpte omtrent samme pakken som deg Thomas. jeg er veldig spent på hvordan dette blir ettersom det finnes få ting jeg hater mer enn å barbere meg med høvel. De siste årene har det stort sett blitt til at jeg tar alt med skjeggtrimmer.

Kaste blader

Jeg har ett gammelt pestoglass stående i skapet på badet, dette tar det evigheter å fylle. Når fullt hiver jeg det i glass og metallbeholder, dvs hele glasset

Hva gjør dere med brukte blader? Jeg tenkte å samle det i en liten eske som jeg kan kaste når den er full. Eller bør dette kastes i spesialavfall?

Nå er jeg også i gang her gutta. Kjøpte omtrent samme pakken som deg Thomas. jeg er veldig spent på hvordan dette blir ettersom det finnes få ting jeg hater mer enn å barbere meg med høvel. De siste årene har det stort sett blitt til at jeg tar alt med skjeggtrimmer.

Spennende, Lien :)

Om du gikk for en dyrere høvel som f.eks Sophist eller Stylo m/R89 hode, så fortvil ikke om høvelen ikke er noe for deg. De fleste produsenter bruker samme type gjenger slik at du kan bytte hode.

Himmel og hav, kostedilla regjerer hos enkelte :eek:

e9d6d0491905e26560cc7f4e37a0bca8.jpg

Noen som har prøvd kaldtvannsbarbering med DE razor?

Redigert:
Himmel og hav, kostedilla regjerer hos enkelte :eek:

Djiizes! Syke tilstander.

Har prøvd kaldt vann ja, og det funker greit for meg så lenge skjegget ikke er for langt.

Det jeg derimot har begynt å gjøre er å tappe litt varmtvann i vasken etter at jeg har skummet opp såpen, og sette skålen nedi. Bruker det varmeste vannet kranen vil gi meg. Lar skålen stå i vannet et par minutter før jeg begynner å barbere meg. Resultat: Varmt barbérskum. Det er DIGG! :D

Djiizes! Syke tilstander.

Har prøvd kaldt vann ja, og det funker greit for meg så lenge skjegget ikke er for langt.

Det jeg derimot har begynt å gjøre er å tappe litt varmtvann i vasken etter at jeg har skummet opp såpen, og sette skålen nedi. Bruker det varmeste vannet kranen vil gi meg. Lar skålen stå i vannet et par minutter før jeg begynner å barbere meg. Resultat: Varmt barbérskum. Det er DIGG! :D

Kaldtvannsbarbering får gode skussmål. Men tror jeg venter til sommeren. Ta barberingen på terassen :)

Godt tips med å ha skålen semi-sub i vasken. Skal prøves.

Noen som barberer hodet her inne?

Sorry...

Jeg finner hverken selgeren eller varen nå, flere år siden jeg kjøpte inn disse.

Google images med razor blade disposal container hjelper deg nok.

IMG_2051.jpg

Henger meg på!

Tenkte det var på tide nå..
Informerer overfor alle at jeg har en ordre bestående av tradisjonell barberhøvel med fullt utstyr inne hos barbershop! :rolleyes:

Har fått vite at min bestefar kun barberte seg med en klassisk høvel. Skal innover til huset hans neste uke så er litt spent på hva han brukte. Tenkte jeg skulle freshe den opp og begynne å bruke den. :)