En tråd om barbering

Avfallshåndtering!

Hei igjen.

Jeg skrøt på meg kunnskap, mente at jeg kjøpte avfallsbøtter til 1 euro fra en polakk på bukta. Sludder og våse... :p

Fakta:

Selgeren på ebay heter Safety Razors Blades, Merkur items in brzytwa store on eBay!, han fører ikke avfallsbøttene men har gode priser på mye annet.

Avfallsbøttene selger også flere steder: :rolleyes:

5,50 obamadollar Double Edge Razor | Feather Nape & Body Razor and Blade
8,50 kengurudollar Feather Double Edge Blade Disposal Case (Blade Safe) - Men's Biz

Eller rett og slett til 0,99 landetmeddegalevåpenlovenedollar Safety Razors, Safety Razors & Blades, Merkur Safety Razors - ClassicShaving.com.

FR0001.jpg

Jeg holdt den i hånda i mer enn 10 sekunder før jeg husket hvor jeg kjøpte den, alderen og/eller eggelikøren i går får ha skylda. Logoen på boksen hjalp. :cool:

www.classicshaving.com anbefales forøvrig også.

Hei igjen.

Jeg skrøt på meg kunnskap, mente at jeg kjøpte avfallsbøtter til 1 euro fra en polakk på bukta. Sludder og våse... :p

Fakta:

Selgeren på ebay heter Safety Razors Blades, Merkur items in brzytwa store on eBay!, han fører ikke avfallsbøttene men har gode priser på mye annet.

Avfallsbøttene selger også flere steder: :rolleyes:

5,50 obamadollar Double Edge Razor | Feather Nape & Body Razor and Blade
8,50 kengurudollar Feather Double Edge Blade Disposal Case (Blade Safe) - Men's Biz

Eller rett og slett til 0,99 landetmeddegalevåpenlovenedollar Safety Razors, Safety Razors & Blades, Merkur Safety Razors - ClassicShaving.com.

FR0001.jpg

Jeg holdt den i hånda i mer enn 10 sekunder før jeg husket hvor jeg kjøpte den, alderen og/eller eggelikøren i går får ha skylda. Logoen på boksen hjalp. :cool:

www.classicshaving.com anbefales forøvrig også.

Flotte greier, takk for det! Her skal det bestilles :)

Nyttårsbarberingen

Årets siste barbering. Hvilket utstyr er valgt ut?

Prep: Legge børste og skål i varmt vann. Ta en lang dusj for å åpne porene
Pre-shave: Truefitt & Hill olje
Krem: Truefitt & Hill West Indian Lime
Skål: Mühle porselen
Kost: Mühle Sophist Badger Silver Tip
Høvel: Mühle R41 m/ iKon Bulldog skaft
Blad: Feather
Post-shave: Iskaldt vann med blodstiller stift i beredskap
Aftershave: The Gentlemens Refinery Unscented balm

Parfyme: Laura Biagiotti Roma Uomo

8329667016_641a7f2d86_z.jpg

God nyttårsbarbering, folkens! :)

Her er det enkelt og greit,
Pre - proraso, eukalyptus/mint (frisk i hvertfall)
Shave - prorasosåpe og enkel svineborste, Omega. Featherblad på Muhle
Post - lunkent vann og niveakrem

( gjort litt med barbering som med allt nytt. Begynner på laveste ende skalaen så opphraderingene virkelig merkes :) )

Style - grunnet munnsårshelvete så ble det forsøk på donut ;)

Fant den artikkelen i D2 i går jeg også, fin lesning :)

Nesten samme som Thomas her. (nydelig bilde forresten)

Prep: God dusj og Bad Norwegian Wash face
Pre-shave: Truefitt & Hill olje
Krem: Truefitt & Hill 1805
Skål: Mühle sandblåst glass
Kost: Mühle
Høvel: Feather Futur
Post-shave: Anthony Ingrown Hair Treatment og Bad Norwegian krem

Donut er jo ikke feil, Adam :)

Hvordan er Bad Norwegian produktene, Andreas?

Fikk forøvrig litt razor burn i kinna idag. Hadde vært digg med Proraso sin aftershave idag ja!

Børste: Body Shop
Krem: Taylor of Old Bond Street Rose
Høvel: gillette Old type open comb
Blad: Astra sp
After shave: Bowling green
Cologne: l'instant de guerlain pour homme Extreme edp

Donut er jo ikke feil, Adam :)

Hvordan er Bad Norwegian produktene, Andreas?

Fikk forøvrig litt razor burn i kinna idag. Hadde vært digg med Proraso sin aftershave idag ja!

Jeg liker de ihvertfall godt. De fungerer som de skal og er drøye. Wash face synes jeg gjør ansiktet mykt og høvelen sklir bedre enn ansiktsvasken jeg brukte før fra Baxter. Kremen trekker raskt inn og man blir ikke blank eller fettete i ansiktet. Har også snakket med gründerne bak merket og det er tydelig at de vet hva de snakker om når det kommer til hva de putter i produktene.

Høvel: Merkur Futur
Kost: Edwin Jagger Best Badger
Såpe: Crabtree & Evelyn Nomad
Etterbarberingskrem: L'Occitane Baux

Himmelsk :)

Fredagsbarberingen

Pre-shave: T&H Oil
Høvel: Feather All Stainless
Krem: T&H WIL
Aftershave: TGR Balm

Første barbering med Feather AS. Vanvittig byggekvalitet med utsøkt finish. Fantastisk håndtak/skaft med autoritære riller/mønster. Sandblåst finish. Ingenting slark i bladet, og eksponeringen er lik på begge sider.

Selve barberingen begynte veldig bra med høy angrepsvinkel på ca. 45 grader. Men jeg er vandt med R41 som sier ifra med en gang vinkelen blir litt feil. Det gjør ikke Featheren. Denne rakker'n krever mer trening. Utførte tre pass ((WTG, XTG, ATG), og endte opp med litt stubber her og der som jeg faktisk ikke klarte buffe ut.

Ser for meg at denne kan bli en favoritt når teknikken sitter litt bedre :)

Treboksen den kommer i passer perfekt til oppbevaring av uåpnede barberblad-pakninger (tar ca ti 10-pakninger).

R41 er fortsatt kongen hos meg :)

Redigert:
Denne tråden har motivert meg til å kjøpe nytt barberingsutstyr, dvs; jeg -skal- kjøpe. :)

Fruen derimot blir mer og mer skeptisk til hele meg ettersom at hun har ingen som helst forståelse for klokke-forumet i seg selv, og når man da diskuterer vinkler på barbering...vel.. ;)

Da var barberingsutstyret på plass :)

Kost: Mühle Basic 2
Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Sandalwood
Høvel: Mühle R89 Grande
Blad: Derby
Aftershave: Geo F. Trumper's Skin Food Sandalwood

IMG_20130105_130646.jpg

Noe uskarpt mobilbilde!

Da er jeg også i gang etter å ha vært på tanken i flere år. Bestilte alt mens jeg hadde lite å gjøre på offshore i romjulen. Her er det som ble innkjøpt i første omgang. Vurderer allerede nå å legge inn en ny bestilling, det stod på barbershop at pre shaven til proraso kunne brukes som post shave også, men jeg var ikke så fornøyd med denne. Skal lese litt mer her, og så handle noe av anbefalingene. Førsteinntrykket var at det var lett å skumme såpen, og at det var set behagelig å ta den på etter et pass i motsetning til gilette sin forferdelige røre. Litt razor burns fikk jeg, spesielt på halsen. Tok det veldig stille og rolig denne første gangen, så jeg klarte heldigvis å unngå å kutte meg. De siste årene har jeg stort sett bare trimmet skjegget med en liten skjeggtrimmer, og har for så vidt vært fornøyd med det, men nå skal jeg gi dette et skikkelig forsøk og se hvilken vei det bærer. Gilette fusion høvelen min skal iallefall ikke brukes i ansiktet igjen.

DBAD9CDD-B3EB-4EA9-AD71-5117ECCB0BC7-2450-000001E07073BEEE_zps2187b0bb.jpg

Utforsk med forskjellige blader, Lien.

Jeg opplevde store forskjeller når jeg byttet blad. De selger sample packs på diverse nettbutikker fra utlandet :)

Tirsdags-shave

Pre-Shave: T&H Pre-Shave Oil
Høvel: Mühle R41
Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Nomad
Kost: Mühle Silver Tip Fibre reisekost
After Shave: Proraso Liquid Cream

Førstehjelp: Laboratories Osma blodstillerstift

Heftig combo med R41 og ninjablad fra feather!!! Godt å ha førstehjelpssakene i umiddelbar nærhet...

Pre-Shave: T&H Pre-Shave Oil
Høvel: Mühle R41
Barbersåpe: Crabtree & Evelyn Nomad
Kost: Mühle Silver Tip Fibre reisekost
After Shave: Proraso Liquid Cream

Førstehjelp: Laboratories Osma blodstillerstift

Heftig combo med R41 og ninjablad fra feather!!! Godt å ha førstehjelpssakene i umiddelbar nærhet...

Hva syns du om Nomad-såpen? Den er en av mine absolutte favoritter! Har prøvd Sandalwood og Sienna fra Crabtree & Evelyn, men de når ikke på langt nær opp til Nomad i mine øyne (og i min nese...Nomad lukter nydelig! :) )

Har bestemt meg for å gå over på kniv. Ser ingen grunn til å utsette det mer. Er dog ikke motivert til å sette meg inn i teori om stropping og honing enda, så jeg gikk for en shavette type. Så får vi se hvor blodig dette her blir :p

Noen som barberer hodet her inne?

Jepp. Men ikke med høvel.
Bruker en Babyliss for men hårtrimmer som klipper tilfredsstillende kort. (<1mm)
Har hatt endel trimmere opp igjennom årene, og dette er den beste.

Er det noen som har anbefalinger? Noen som bruker høvel på hodet?
Det blir neste steg.:p