- Medlem
- 14. des. 2012
Åpnet i dag posen med etiopisk "Hunkute" fra Tim Wendelboe som jeg bestilte forrige uke. Jeg har måttet vente litt på den ettersom den ble brent dagen før jeg mottok den fra posten(!), så den har fått hvile i en ukes tid her på kjøkkenbenken. Dette er første gang jeg har smakt kaffe fra Tim, og forventningene har steget gradvis hele uken. Jeg har sett igjennom flere av videoene han har liggende ute på Youtube, med alt fra turer til kaffefarmene han bruker, til lærerike videoer hvor han svarer publikum om alt man kan tenke seg innen kaffeproduksjon. Etter å ha fått innblikk i hans filosofi, som fokuserer inn på å maksimere kvaliteten i alle ledd av produksjonsprosessen - fra kaffeplante, innhøsting, sortering, prosessering, oppbevaring, frakt og til slutt brenning - så har ikke forventningene blitt lave, for å si det slik!
Bryggemetoden ble Kalita Wave, som jeg har blitt ganske fortrolig med etter hvert. Jeg tror jeg traff perfekt med kvernegraden på første forsøk, da den siste vannhinnen forsvant igjennom en flat og jevn kaffeseng i samme sekund som stoppeklokken rundet 3:30. Jeg måler ikke ekstraksjon, men herlighet dette må ha vært et godt treff!
Og nå sitter jeg her og nyter den beste kaffen jeg noensinne har smakt. Noe så rikt! Aldri før har jeg smakt en kaffe med et slikt vell av smaker og nyanser, og som føles så "ren" i munnen. Det er tydelige noter av sitron og bergamott i bakgrunnen, akkurat som pakken sier, over en en solid og ordentlig søt kaffesmak.
Det eneste problemet? Jeg brygget en halv liter, og fullfører nå den siste koppen på under en halv time.
Enig i at Hunkute er nydelig, bra kaffe å servere til folk som tror at kaffe skal smake som Friele frokostkaffe som har stått og lunket seg en stund på kaffetrakteren.