En tråd om kaffe

Har som mål å kunne lage meg så god kaffe som mulig på en enkel måte og uten at det skal koste veldig mye penger.
Jeg har drukket pulverkaffe siden jeg var 14, så regner med at det skal lite til for å høyne smaksopplevelsen med enkle grep:)

Noen tips til enkle å «billige» grep for å lage god kaffe uten at dette skal ta for mye tid?
(å ja, det baller vel fort på seg dette som alt annet, men prøver i første omgang å holde det enkelt😊)

Har som mål å kunne lage meg så god kaffe som mulig på en enkel måte og uten at det skal koste veldig mye penger.
Jeg har drukket pulverkaffe siden jeg var 14, så regner med at det skal lite til for å høyne smaksopplevelsen med enkle grep:)

Noen tips til enkle å «billige» grep for å lage god kaffe uten at dette skal ta for mye tid?
(å ja, det baller vel fort på seg dette som alt annet, men prøver i første omgang å holde det enkelt😊)
Fint sted å starte med kaffenerding er vel å bare kjøpe ferdigmalt (men ganske fersk) kaffe fra Kaffebrenneriet eller hva du enn har i nærheten av der du bor, og så lære seg å lage decent, basic, "pour-over" kaffe (chemex, v60, e.l). Ikke noe dyrt maskineri/utstyr er nødvendig da, og er lett et par nivåer over pulverkaffen med det samme. :)

Kjøp deg en vannkoker der du kan styre temperaturen og en AeroPress.

• Liker
Reaksjoner: allak og pistasjkis
Aeropress er også topp ja! Og idiotsikker.

Jeg startet med aeropress hjemme før jeg gikk over til chemex pour-over, synes personlig pour-over smaker litt mer "rent" - men begge deler er en annen liga sammenligna med pulverkaffe (y)(y)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: allak og seiltid
Kan anbefale April Coffee. Både dripperen, men og kaffen deres. Har hatt abonnement på kaffe hos de i over ett år og er storfornøyd.

Kaffekvern bør ikke undervurderes. For pour over kaffe så kan jeg sterkt anbefale 1zpresso zp6 special håndkvern. Billig og meget meget god.

image.jpg

• Liker
Reaksjoner: mr.quick og seiltid
Stagg EKG er veldig populær. Selv bruker jeg en billig Hario hellekanne med goose neck som ikke er elektrisk. Bruker den rett på platetoppen. Har en thermapen til å justere temperatur.

• Liker
Reaksjoner: allak
takk for gode tips for enkel oppstart!
Noen tips til bra vannkoker til dette bruket?
Så lenge det er noe med passe lang og smal åpning i tuten bør det gå fint. Helt fra jeg begynte å lage dryppkaffe har jeg brukt en superbillig generisk vannkoker som opprinnelig tilhørte min romkamerat i studietiden. Kaffen jeg sitter med nå er laget med den. Det handler bare om at du har god kontroll på mengden. :)