En tråd om kaffe

Det enkle liv
1000001513.jpg

Lenge leve mokkakanne! Det er en veldig undervurdert måte å lage kaffe på. Forståelig nok, når italienske normer og oppskrifter mer eller mindre krever at man lager noe som smaker og føles som sand. Med litt grovkvernet og lysbrent, kombinert med en veldig forsiktig og tålmodig metode, mener jeg det blir nesten like intenst som espresso i smaken, uten å være bittert og kjipt. Deilig rituale.

Savner å lage det hver dag som jeg gjorde i studietiden. Jeg begynte å drikke ordentlig kaffe (ikke pulver) samme dag som jeg prøvde feinschmecker-espresso på Supreme Roastworks i Oslo. Kjøpte kvern og kanne, og hadde den deilige espressoen som ideal. Hadde intet alternativ, så finspisset metoden uten å lese på nett og gikk ut ifra at jeg gjorde det man skulle. Det var først da jeg fikk servert mokkakaffe av noen andre (som smakte helt forferdelig) at jeg lærte hvordan folk faktisk pleier å gjøre det. Tror jammen jeg er så inspirert i dette øyeblikk at jeg skal lage mokkakaffe til lunsjen! Har en varmeplate til induksjon et eller annet sted. Kjøpte Bialiettis induksjonsvariant, men induksjonsvarme er helt håpløst for min metode som avhenger av medium varme over ganske lang tid. Pulsen gjør at vannet er for varmt og samtidig flyter for ujevnt. Håper denne varmeplata fungerer som en buffer og kan gi litt jevnere varme.

• Liker
Reaksjoner: Ompalompa og holmby
Har noen erfaring med Fellow kaffetrakter?
Er dette noe å satse på ifht f.eks. Moccamaster.

Vis vedlegg 397756
Jeg skrev om denne i januar her i tråden, super maskin med visse forbehold, jeg ville aldri gått tilbake til noe annet etter å ha hatt den i noen måneder. Hvis du er glad i pour-over-kaffe så lager denne helt på høyde med det vi greide lage, og vi begynte å bli godt over snittet drevne på det. Du må selvsagt ha en god kvern for å få ut potensialet i den, vi har en Timemore Sculptor 078 som passer oss godt.
De eneste ankepunktene på denne maskinen er
- byggkvalitet som føles litt 6/10, helt greit men føles ikke som den tåler mange uhell
- menyene i den runde skjermen, veldig gimmicky og tungvint hvis du skal gjøre mye der, men greit nok når du bare får satt opp alt
- kanna har ikke den "tuten" i lokket som f.eks. moccamaster har som sikrer at kafeen blander seg godt, så du bør enten helle kaffen over i en annen beholder før du har i glass, eller åpne lokket og røre rundt. Den legger seg litt i lag hvor du får merkbart mer ekstrahert kaffe i bånn og mindre på toppen. Det er sånn du kan kjenne forskjell på den første og siste koppen du heller hvis du ikke rører.

Men hvis dette er ting du kan leve med er det en veldig god maskin som lager veldig god kaffe!

Redigert: