Tar opp igjen en gammel tråd
Har i dag en nespresso hjemme, det er bare jeg i husholdet som drikker kaffe. Men tenker å oppgradere litt Har sett for meg en:
Aeropress
Rancilio Rocky kaffekvern
Kaffebønner blir jeg å kjøpe på nett, fått mange gode tips på nettsider i denne tråden.
Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.
Aeropress er herlig når du skal lage til deg selv. Har også fått gode resultater med å lage 200ml kaffe med dobbel styrke og etterfylle 200 ml vann (Americano-ish). En liten advarsel: Med Aeropress følger det med en testperiode for hver gang du handler nye bønner. Du må finne riktig mengde, ekstraheringstid og malingsgrad som passer deg. Det er mange guider, men til slutt må du finne ut hva som passer din smak og hverdag.Tar opp igjen en gammel tråd
Men jeg lurer på en ting, hva når jeg skal lage kaffe når jeg får besøk. Da til 4-8 personer. Da blir det litt styr å bruke aeropress. Noen tips? Vil fortsatt bruke kaffebønner. Har sett noen snakke om (ikke denne tråden) en perkulator.
Aeropress er herlig når du skal lage til deg selv. Har også fått gode resultater med å lage 200ml kaffe med dobbel styrke og etterfylle 200 ml vann (Americano-ish). En liten advarsel: Med Aeropress følger det med en testperiode for hver gang du handler nye bønner. Du må finne riktig mengde, ekstraheringstid og malingsgrad som passer deg. Det er mange guider, men til slutt må du finne ut hva som passer din smak og hverdag.
Når det kom besøk måtte jeg derimot krype til korset og dra frem presskannen. Etter rundt ti runder med presskannen, måtte jeg krype enda en gang til korset og kjøpte meg en kaffetrakter. Selv om presskanne ikke er særlig stress, ble det fortsatt litt for mye styr rundt det å "sette på en kaffe" til besøk som foretrekker Friele frokost eller pulverkaffe fra Nestle. Hvis du i tillegg har en trakter som faktisk lager god kaffe slipper du selv å få alt for store Aeropress-abstinenser. Kan anbefale Wilfa sin trakter i samarbeid med Wendelboe eller Moccamaster. Må ærlig innrømme at jeg benytter meg mer av trakteren enn Aeropress i dag, ettersom jeg lager til to.
Når det kommer til kvern er Wilfa sin WSCG-2 "det beste" under tusenlappen, og sikkert litt til. Bakdelene er at den kverner litt ujevnt og den er ikke god nok til å kverne espressomalt. Du må ganske høyt opp i pris for å få til de to. Fordelene er at den er enkel å ta i bruk, rimelig og kverner mer enn godt nok til Aeropress og filtermalt.
Jeg vil tro at en Rancilio Rocky er svært overkill til Aeropress, men det er også en Rolex til å rekke bussen.
Hei @Striky . Jeg ser at Hario ikke ble nevnt nå. Jeg gikk over til det for en 4-5 år siden. Den metoden gir en helt ren kaffe uten at vannet går gjennom en masse rør for å varmes opp. Jeg har den nå i alle 3 størrelser. Den største lager fint 1 liter kaffe på kortere tid enn en Moccamaster (som jeg stuet bort for like mange år siden) og den lille lager 1 kopp like raskt som det tar å varme opp Nespresso'n. Kan ikke få anbefalt dette nok. Du trenger kvern (støtter anbefaling om Wilfa - trenger ikke den beste til vanlig kaffe), vekt og vannkoker samt Hariobeholder og filter. Dette er i tillegg billigste løsning!
Men altså: svaret på spørsmålet ditt er Hario V03, helst den billigste i transparent plast.
Finner forresten ikke V03 i norske butikker, menn heller V60...
Takk for innspill.
Hadde sett for meg en aeropress og senere en Chemex. Nå må jeg jo se på en Hario også, i den minste og største størrelsen Kvernen blir Wilfa ESCG-2. Kommer til å fryse bønnene og ta opp etterhvert som jeg trenger.
Det høres bra ut bortsett fra det med å fryse bønnene. Hold bønnene utenfor fryseren.
Tror nok aeropress er tingen for vanlig brent kaffe ja. Har ikke selv, men har fått overbevisende demo av kollega. Espressobønner pleier jeg å kjøpe på Temperato.no. De har br utvalg og ok priser, selv om de har gått vesentlig opp siste årene. De brenner kaffen rett før de sender ut (i alle fall deres egne blandinger), så ferskere får du det ikke. Det betyr 2-3 dager i posten og så er det rett i fryseren. Da kan du handle for inntil 3 mnd forbruk, det er i alle fall min erfaring. 1/2kg poser som jeg bare fyller på litt og litt i kverna, og da er bønnene alltid gode. Skal bare noen dager til ute av fryseren før de degraderes merkbart, selv om det er umalt kaffe.
Godt mulig det er andre gode alternativer til Temperato som jeg ikke har testet ut, men de er i alle fall bra.