En tråd om kaffe

Ref. noen av postene over:
Kvern med flere kammer er ikke å anbefale dersom du ikke kverner tom kammerene samme dag. Kaffe er i aller høyeste grad ferskvare og bør ligge forseglet i originalforpakningen inntil den kvernes. Man veier bare opp og kverner det man trenger hver gang. Kaffe som har ligget og kost seg i kverna noen dager er ikke det samme lenger.

Det trenger heller ikke nødvendigvis å være forskjell på brennemetoden på f.eks espresso- eller filtermalt, men enkelte typer kaffe egner seg noen ganger bedre til det ene eller det andre. De fleste mikrobrennerier oppgir som regel det på posen dersom det er tilfelle. I det siste har jeg brukt Wendelboe sin Hunkute og Nacimiento både til espresso of V60 med stort hell.

Wilfa-kvernen er kjempegod til alt bortsett fra espresso, men jeg er på min tredje kvern så byggekvaliteten er ikke allverden. Gått på reklamasjon begge ganger så det er vel i og for seg greit.

Ref. noen av postene over:
Kvern med flere kammer er ikke å anbefale dersom du ikke kverner tom kammerene samme dag. Kaffe er i aller høyeste grad ferskvare og bør ligge forseglet i originalforpakningen inntil den kvernes. Man veier bare opp og kverner det man trenger hver gang. Kaffe som har ligget og kost seg i kverna noen dager er ikke det samme lenger.

Det trenger heller ikke nødvendigvis å være forskjell på brennemetoden på f.eks espresso- eller filtermalt, men enkelte typer kaffe egner seg noen ganger bedre til det ene eller det andre. De fleste mikrobrennerier oppgir som regel det på posen dersom det er tilfelle. I det siste har jeg brukt Wendelboe sin Hunkute og Nacimiento både til espresso of V60 med stort hell.

Wilfa-kvernen er kjempegod til alt bortsett fra espresso, men jeg er på min tredje kvern så byggekvaliteten er ikke allverden. Gått på reklamasjon begge ganger så det er vel i og for seg greit.

Ok. Har du forslag til andre bønner som kan brukes til både espresso og vanlig kaffe? Gjerne noen av de "kommersielle" som kan kjøpes i butikk.

Jeg mener at de fleste espressobrente bønner kan brukes til vanlig kaffe, og ofte gir det litt nøtteaktig sjokoladepreg.
Å bruke vanlig brente bønner til espresso er jeg mer skeptisk til.

Man vil nok ikke bruke Friele frokostkaffe til espresso nei.
Går fint å bruke lysbrent kaffe til espresso, det stiller bare høyere krav til kvaliteten på råvarene.

Edit:
Av kaffen man får kjøpt på dagligvarebutikken er det ikke noe som er særlig bra til espresso, dessvere.
Dersom du ikke har en kaffesjappe i nærheten som selger kvalitetskaffe har de fleste produsentene muligheten til å bestille på nett. Tim Wendelboe, Lippe, Supreme Roastworks, Kaffa med flere har nettbutikker.

Redigert:
Noen som har tips til tykke espressokopper? Helst store nok til at det går en dobbel oppi og vel så det. Har de i varmeskuff, men poenget forsvinner litt når det er tynt gods i koppen. Vil altså ha en skikkelig tjukkas. Helst enkel og hvit. Noen som kjenner til disse tre, eller har andre tips? Umulig å se på bilde om de er tykke.

http://shop.friele.no/epages/Frieleshop.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Friele/Products/952493

http://www.tilbords.no/nettbutikk/merker/con-gusto/espressokopp-con-gusto-mundo.html

http://teaandcoffee.no/produktliste...ressokopp.&Kategori=Espresso+cappuccino+latte

Litt skeptisk til logoene da. Helst hvit :p

Så nå at de jeg har kjennskap til fra Alessi ikke var så tykke (refr. mms du fikk) men de er allright store (mener det går akkuratt med en dobbel) jeg synes de holder varmen ok.

Men... så synes jeg at vi som regel drikker kaffen for varm i dette landet også.

Kjøpte kvern her om dagen, dere kommer nok til å le.
Den heter princess, er elektrisk og koster 350.- virker bra hittil! Dvs, fungerer veldig bra på å hakke haddelnøtter og alt går i oppvaskmaskinen:)
Blir nok aeropress på meg de nærmeste dagene akkompagnert av en melkeskummer.
Begynte å drikke kaffe i høst, så ligger nok milevis bak dere andre. Pr idag er det dolce gusto som gjelder.

You've come a long way siden i fjor, @Entropy :)

Redigert av en moderator:
@Skovdahl jeg vet mange er av den oppfatningen. Sannheten er at kaffe optimalt sett skal drikkes mellom 70-80 grader.
Stort sett kan man si at kaffe med lav kvalitet får forringet smak når temperaturen faller, mens kvalitetskaffe åpner seg når temperaturen faller.

Dette gjelder da sort kaffe. Trakter, aeropress eller presskanne. Espresso er en helt annen sak.

Det er en fascinerende øvelse å drikke en kopp god kaffe fra den er i på sitt varmeste og ti den holder 50-60 grader. Det er ofte en signifikant smaksendring.

Om du er lysten er jeg gjerne med på en kaffe-smaking hos Tim Wendelboe neste gang du er i Oslo, som et mini Gtg.

Redigert av en moderator:
Vi har også en slik kvern. Det er et faktum at det smaker bedre med ferske malte bønner.

Jeg renser kvernen ca en gang i måneden med å kjøre ris (tør) gjennom den. Det renser den for gruff!

Helt klart noe som er digg på hverdagene. Hver morgen lager jeg full kanne, og det som blir igjen blir med i en liten thermos på jobben. Denne kaffen er bedre enn automat-kaffen!

:cool:

For ca. 4 måneder siden slo jeg til på Espressomaskinen som Solli hadde til salgs på forumet her. Brukte litt tid på å justere inn kvernen med forskjellige typer bønner og må innrømme at fortvilelsen var stor første uken ettersom jeg ikke fikk dreisen på kverning i forhold til tid og mengde ferdig kaffe. Første feilen jeg gjorde var at jeg kjøpte tre forskjellige 250 g poser med kaffe første dagen, i ettertid har det vist seg at jeg trenger ca. 250 g bønner bare for å diale inn kvernen på riktig kverningsgrad for den spesifikke kaffen.

Etter at jeg kjøpte fire poser med like bønner fikk jeg justert inn kvernen skikkelig, og jeg må innrømme at nå synes jeg faktisk at jeg klarer å lage bedre espresso hjemme enn man får på de fleste kafèer. Har litt igjen på steaming av melk til cappuchino, men den begynner også å bli svært bra.

Kaffekvern

Vi har også en kaffekvern.
Den virker greit, men jeg er litt plaget av at noen typer kaffe er "statisk elektrisk"!
Det høres litt dumt ut, men nå kaffen er kvernet så klistrer pulveret seg til kantene i boksen. Det er noen typer som er mer hissig enn andre. Friele er er av de bønnene som ikke "kleber".

Er det andre som har oppdaget samme?

:cool:

Så nå at de jeg har kjennskap til fra Alessi ikke var så tykke (refr. mms du fikk) men de er allright store (mener det går akkuratt med en dobbel) jeg synes de holder varmen ok.

Men... så synes jeg at vi som regel drikker kaffen for varm i dette landet også.

Nettopp. Med tynn kopp må du kanskje vente litt og så er den plutselig kald. Med en tykk kopp har du stabil temperatur som holder, og du trenger ikke stresse. Den mest ekstreme tynnkopp er selvsagt pappbegeret. Glovarm, glovarm, glovarm, glovarm, glovarm, glovarm, glovarm, iskald. Og smaker papp.