Hva anbefaler de høye kaffeherrer når det gjelder bryggeutstyr til en nybegynner? Har fått opp øynene for skikkelig brygget kaffe, og det jeg før kalte kaffe kaller jeg nå rottegift. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal gå for en Chemex, Aeropress, presskanne eller Hario V60. Nå finnes det nødvendigvis ikke noe "best" men hva foretrekker dere?
Jeg foretrekker v60. Synes det er veldig enkelt, og det er raskt å brygge seg en kopp, samt at kaffen smaker veldig godt.
Har ikke smakt eller traktet med Chemex før, så kan ikke sammenlikne med det. Har dog prøvd Aeropress og presskanne, og foretrekker klart v60. Det er veldig mange i de større mesterskapene i brygging som bruker v60, og det er sikkert ikke uten grunn. Kan legge til at kvalitetsfølelsen (som i klokkeverden) oppleves som høy på de ulike v60 produktene.
Bruker du god, fersk kaffe, gjerne kverner selv, samt blander i korrekt forhold - vil du få et godt resultat uavhengig av hvilke system du går for.
Selv har jeg helautomatisk kaffemaskin, manuell espressomaskin, Moccamaster og v60. Jeg foretrekker v60!
Synes resultatet blir "rent" og delikat. Lett i bunnen, og de særegne kjennetegnene fra kaffens opphav kommer lettere frem.
Jeg er kanskje ikke helt objektiv eller nøytral iom at jeg selger v60 (du har sikkert sett posten min litt over her). Uansett hva du går for blir kaffen fantastisk om alle forhold ligger til rette for det.
Legger til at kampanjekoden i nettbutikken vår for medlemmer her inne (25%) også gjelder på alt av Hario v60 utstyr
Ordre over 1000kr har fri frakt.
For å trakte med v60 MÅ du ha selve trakten og filter som passer. Utover dette er det jo praktisk med v60 kannen under (men du kan også plassere trakten på en kopp, eller annen kanne). Vekt trenger du ikke dersom du har en vanlig kjøkkenvekt med "tare" funksjon (som de fleste har), og en stoppeklokke/timer.
Alltid et pluss med kvern, men kvernet kaffe holder seg en liten stund, dersom kaffeposen har oneway valve.
Bare å spørre om noe er uklart, eller du lurer på noe annet før du bestemmer deg