Har selv vært inne på denne tanken om å ha ett ur til alt og beholde det til det arves videre nedover.
Skal det brukes til alt så mener jeg uret bør ha:
- Min 100m WP
- Lenke. Funker ikke med lærreim til bading, trening osv. Gummi funker ikke til finere anledninger.
- Ikke dreibar bezel/dykkerbezel.
- Stålkasse. Ikke edelt metall, karbon, keramikk osv.
- 38-42mm
- Lite komplikasjoner, mindre ting som kan gå galt.
- Jeg må vite at klokka kan restaureres etter x år og x antall uhell. Kan ikke gå rundt å være bekymret for klokka resten av livet, hver dag
Mine favoritter så langt:
5711.
Tikker egentlig alle bokser.
Patek har cap på servicekostnader, så du vil ikke måtte ut med usannsynlig mye penger hvis det skulle gå ille.
Byttbar bezel, de laser-reparerer kasse, garanterer deler i all framtid osv.
Min mening er at denne passer til alt.
Finnes verre ting enn å ha en 40år gammel patek på hånda når man blir pensjonist
Explorer.
Digger denne klokka.
Kjempefordel at du kan putte på reim på denne kontra 5711.
Robust og tåler det meste, men funker også fint til dress.
Litt mindre spesiell enn 5711 og ikke samme status.
Minus for ikke dato.
Kunnet like gjerne satt inn både DJ og milgauss her, men explorer appellerer mest til meg.
Daytona.
Har fint levd med denne også resten av livet, men minus for kronograf og at den ikke har dato.
VC simple date.
Lenke, gummi og lær er kjempepluss.
Har hatt den forrige VC Overseas Chrono 3 ganger tidligere, likte den veldig godt men aldri helt venn med størrelsen som var litt stor ( samme som AP 15400 ). Denne er 1,5mm mindre og litt tynnere.
VC ultra thin.
Perfekt størrelse, men kommer så langt bare i hvitt gull.... Kanskje neste år ?
AP 15202.
Igjen perfekt størrelse.
Her er service, holdbarhet på urverket osv. som holder meg igjen.
Dette og det veien AP virker som har tatt med alle rare klokkene siste årene gjør meg usikker, men kanskje den peneste klokken av dem alle.
Kom med et oppdatert urverk som overbeviser meg på holdbarhet og et langt serviceintervall så er jeg solgt
Det er så klart masse klokker der ute som slår disse både på utseende, eksklusivitet, komplikasjoner, osv osv.
Min evt. end game klokke må være med på badeferie, trening, konfirmasjon, bryllup, lek med ungen, skiturer osv osv. Dette kan dessverre ikke Lange, Glashutte, Journe og alle de andre dressklokkene med lærreim, ikke vanntetthet, edelt metall osv være med på.
Grand Seiko er også en klokke som har det meste av egenskapene jeg leter etter, men for meg appellerer ikke merket nok.
IWC Ingenieur har jeg ikke prøvd, men kan kanskje være et alternativ.
JLC sine lenker liker jeg ikke, så de faller igjennom.
Det er sikkert masse klokker jeg har glemt, men kombinasjonen av beater og finklokke er ikke enkel å finne.