Sport Turismo har hatt noe lavere verditap enn sedanen, men selgerne på mitt lokale senter er tydelige på at det er Taycan som er hovedårsak til skrellen på begge modeller. Mange av de brukte Porschene er visstnok byttet inn av kunder som har kjøpt Taycan. Jeg tror bildet er mer sammensatt, tiden for kostbare bensin/diesel-biler er dessverre i ferd med å renne ut. +700-800k i verditap på mindre enn to år er tungt å svelge, selv for Porsche-entusiaster med dyp lommebok
Tror også at Sport Turismo skal lengre ned i pris, i hvert fall når leveransene på Cross Turismo tar seg opp for alvor…
Det dessverre veldig få av de ansatte rundt om på PC som har peil på hva de snakker om… Ha det i bakhodet når du er rundt.
Det jeg har fått vite og strengt tatt fått bevis mange ganger er at Porsche Taycan er stort sett solgt til nye Porsche kunder. Altså folk som ikke har hatt Porsche før.
En stor del av dem kjøpte for å flippe og det er grunnen til at det har vært/er så vanvittig mange på Finn. «Alle» brant seg på flippingen da det ikke ble innført mva og etterspørsel ble lavere enn tilgangen. Noen har tapt 500’+ på Taycan etter noen måneder.
Verdifallet på Taycan har også vært større enn Panamera basert på tiden på markedet.
Jeg antar at du tenker på en panamera 4 e hybrid 2021 mot 2018 når du nevner verditap på 700-800’.
Det er feil.
De 2018 modellene som nå selges til 1.1-1.2 kostet 1.4-1.5 i 2017 når de kom.
Det er et verdifall på mellom 20 og 30% på 4 år. Det er faktisk veldig lite.
De 2020 modellene som kostet 2 mill på midten/slutten av 2020 fikk en skrell på 400-600’ når vi skrev 2021 og ny modell ble introdusert.
Det tapet ble tatt av importør/butikk. (Selvsagt noen stakkars sjeler som kjøpte før alle modellene ble satt ned i pris, men sånn er livet når du ikke gjør nok research om bilen du skal kjøpe)
Ja det er solgt veldig få av nye 2021 4 e hybrid og 4s e hybrid, men det er fordi prisen importøren har satt er helt idiotisk.
Jeg er ikke enig det du sier om prisen på panamera sport turismo mot Taycan cross turismo.
Husk at en ok spekket cross turismo 4 vil koste 1.250.000,-. Da har du rett over 400 km rekkevidde. Det er allerede ganske «dårlig» rekkevidde sammenlignet med annet på markedet nå, og som kommer. Se f eks på den EQS som vi egentlig diskuterer i denne tråden. Den kommer med 770 km! Om den ender på estimatene på 1.1-1.4 så har du fortsatt tysk kvalitet til samme pris, men nesten dobbel rekkevidde.
Jeg har hatt mine el biler jeg altså, bare så det er sagt, men jeg sitter hver gang igjen med samme følelse som jeg har når jeg kjøper ny iPhone. Etter 1 år begynner angsten for verditapet pga nye teknologi og tilhørende verditap.
Nå har jeg akkurat byttet bil igjen, men når jeg skal bytte neste år så kjøper jeg fortsatt en hybrid som har et noe mer stabilt prisfall enn en ny modell med utdatert batteripakke. Med mindre cross turismo 4/4s faller 300’ det neste året. Da skal jeg vurdere det.