EQS noen som tenker på en sådan?

Var nok litt kjapp, der ;)

Synes bilen så litt rar ut, men trodde det var noe med bildeformatet - tenkte ikke på at det kunne være en LWB.

Ellers har du helt rett i dine presiseringer; «stasjonsvogn» trumfer sedan, og Taycan trumfer Panamera.

Tror også manglende sportseksos og spesielle farger er noen av de største «manglene» på brukte Porscher som påvirket prisen. Synes ellers ikke at det beige interiøret er så galt i en mørk bil, men det virker litt «gammeldags» :p

Taycan trumfer ikke panamera som helhet, men kanskje en andel av sedan salget.
Vi får se på salgene fremover når cross turismo kommer på veien. Da vil nok sport turismo lide litt.

Med mindre det er din første Porsche og ikke gjør noe særlig research så kjøper du ikke en Porsche uten sportseksos.

Jeg syntes faktisk det mørke brune skinnet er litt fint og annerledes, men klarte ikke velge det på den siste jeg kjøpte. Ikke mange som har det.
Hadde en med luxor beige og valnøtt for mange år siden. Den var det et hel*ete å bli kvitt…

Hadde jeg bodd i «syden» og kun brukt lyse bukser så hadde jeg kjøpt en med Crayon interiøret. Det er helt nydelig!
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Samme problem(farge kombi) med denne Turbo LWB fra PCB.
60264117-D29C-4B8B-8FA2-5D1FF88375CF.jpeg
A0F50E58-CDF9-4BEA-9091-E1AB5D3CDDAE.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Er ikke helt med på hvorfor lyst interiør er en dealbreaker. Selv valgte jeg crème/sort i min CLS. Var så lei av sort/sort/sort som absolutt alle "norske" biler har. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Mye triveligere og ser mer eksklusivt ut i mine øyne.
 
Er ikke helt med på hvorfor lyst interiør er en dealbreaker. Selv valgte jeg crème/sort i min CLS. Var så lei av sort/sort/sort som absolutt alle "norske" biler har. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Mye triveligere og ser mer eksklusivt ut i mine øyne.
Jeg er enig med deg, men kombinasjon Sadel Brown/Luxor Beige oppfattes i den norske Porsche verden som gubbete…
 
Taycan trumfer ikke panamera som helhet, men kanskje en andel av sedan salget.
Vi får se på salgene fremover når cross turismo kommer på veien. Da vil nok sport turismo lide litt.

Sport Turismo har hatt noe lavere verditap enn sedanen, men selgerne på mitt lokale senter er tydelige på at det er Taycan som er hovedårsak til skrellen på begge modeller. Mange av de brukte Porschene er visstnok byttet inn av kunder som har kjøpt Taycan. Jeg tror bildet er mer sammensatt, tiden for kostbare bensin/diesel-biler er dessverre i ferd med å renne ut. +700-800k i verditap på mindre enn to år er tungt å svelge, selv for Porsche-entusiaster med dyp lommebok :eek:

Tror også at Sport Turismo skal lengre ned i pris, i hvert fall når leveransene på Cross Turismo tar seg opp for alvor…
 
  • Liker
Reaksjoner: Spring Drive
Der er for tiden ca 80-90 Panamera 971 på Finn.no. Selv med -20% prisreduksjon på disse biler bir det vanskelig at gjøre en god «case» av noen målt opp mot en ny Taycan og spesielt Taycan ST og Cross.
Enig med Concigliere her, det vi er vite til nå er at tiden for disse High-end bensinbiler er på vei til at ebbe ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: Consigliere
Sport Turismo har hatt noe lavere verditap enn sedanen, men selgerne på mitt lokale senter er tydelige på at det er Taycan som er hovedårsak til skrellen på begge modeller. Mange av de brukte Porschene er visstnok byttet inn av kunder som har kjøpt Taycan. Jeg tror bildet er mer sammensatt, tiden for kostbare bensin/diesel-biler er dessverre i ferd med å renne ut. +700-800k i verditap på mindre enn to år er tungt å svelge, selv for Porsche-entusiaster med dyp lommebok :eek:

Tror også at Sport Turismo skal lengre ned i pris, i hvert fall når leveransene på Cross Turismo tar seg opp for alvor…
Det dessverre veldig få av de ansatte rundt om på PC som har peil på hva de snakker om… Ha det i bakhodet når du er rundt.

Det jeg har fått vite og strengt tatt fått bevis mange ganger er at Porsche Taycan er stort sett solgt til nye Porsche kunder. Altså folk som ikke har hatt Porsche før.
En stor del av dem kjøpte for å flippe og det er grunnen til at det har vært/er så vanvittig mange på Finn. «Alle» brant seg på flippingen da det ikke ble innført mva og etterspørsel ble lavere enn tilgangen. Noen har tapt 500’+ på Taycan etter noen måneder.
Verdifallet på Taycan har også vært større enn Panamera basert på tiden på markedet.

Jeg antar at du tenker på en panamera 4 e hybrid 2021 mot 2018 når du nevner verditap på 700-800’.
Det er feil.

De 2018 modellene som nå selges til 1.1-1.2 kostet 1.4-1.5 i 2017 når de kom.
Det er et verdifall på mellom 20 og 30% på 4 år. Det er faktisk veldig lite.
De 2020 modellene som kostet 2 mill på midten/slutten av 2020 fikk en skrell på 400-600’ når vi skrev 2021 og ny modell ble introdusert.
Det tapet ble tatt av importør/butikk. (Selvsagt noen stakkars sjeler som kjøpte før alle modellene ble satt ned i pris, men sånn er livet når du ikke gjør nok research om bilen du skal kjøpe)

Ja det er solgt veldig få av nye 2021 4 e hybrid og 4s e hybrid, men det er fordi prisen importøren har satt er helt idiotisk.

Jeg er ikke enig det du sier om prisen på panamera sport turismo mot Taycan cross turismo.
Husk at en ok spekket cross turismo 4 vil koste 1.250.000,-. Da har du rett over 400 km rekkevidde. Det er allerede ganske «dårlig» rekkevidde sammenlignet med annet på markedet nå, og som kommer. Se f eks på den EQS som vi egentlig diskuterer i denne tråden. Den kommer med 770 km! Om den ender på estimatene på 1.1-1.4 så har du fortsatt tysk kvalitet til samme pris, men nesten dobbel rekkevidde.

Jeg har hatt mine el biler jeg altså, bare så det er sagt, men jeg sitter hver gang igjen med samme følelse som jeg har når jeg kjøper ny iPhone. Etter 1 år begynner angsten for verditapet pga nye teknologi og tilhørende verditap.

Nå har jeg akkurat byttet bil igjen, men når jeg skal bytte neste år så kjøper jeg fortsatt en hybrid som har et noe mer stabilt prisfall enn en ny modell med utdatert batteripakke. Med mindre cross turismo 4/4s faller 300’ det neste året. Da skal jeg vurdere det.
 
  • Liker
Reaksjoner: g-s og Bjarnetv
Er ikke helt med på hvorfor lyst interiør er en dealbreaker. Selv valgte jeg crème/sort i min CLS. Var så lei av sort/sort/sort som absolutt alle "norske" biler har. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Mye triveligere og ser mer eksklusivt ut i mine øyne.
Enig.
Sportsbil med skinn i cognacfarge er min drøm :)
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Har vanskelig for å se for meg at det er mange som sitter og vurderer EQS opp mot Panamera basert på praktiske hensyn. Det er to totalt forskjellige produkter.

Jeg er så inderlig lei at alt av elbiler liksom skal vurderes etter en formel som basically er "hvor mange kilometer får man kjørt per krone", når det finnes så vanvittig mange andre variable som teller mer.
 
Det dessverre veldig få av de ansatte rundt om på PC som har peil på hva de snakker om… Ha det i bakhodet når du er rundt.

Det jeg har fått vite og strengt tatt fått bevis mange ganger er at Porsche Taycan er stort sett solgt til nye Porsche kunder. Altså folk som ikke har hatt Porsche før.
En stor del av dem kjøpte for å flippe og det er grunnen til at det har vært/er så vanvittig mange på Finn. «Alle» brant seg på flippingen da det ikke ble innført mva og etterspørsel ble lavere enn tilgangen. Noen har tapt 500’+ på Taycan etter noen måneder.
Verdifallet på Taycan har også vært større enn Panamera basert på tiden på markedet.

Jeg antar at du tenker på en panamera 4 e hybrid 2021 mot 2018 når du nevner verditap på 700-800’.
Det er feil.

De 2018 modellene som nå selges til 1.1-1.2 kostet 1.4-1.5 i 2017 når de kom.
Det er et verdifall på mellom 20 og 30% på 4 år. Det er faktisk veldig lite.
De 2020 modellene som kostet 2 mill på midten/slutten av 2020 fikk en skrell på 400-600’ når vi skrev 2021 og ny modell ble introdusert.
Det tapet ble tatt av importør/butikk. (Selvsagt noen stakkars sjeler som kjøpte før alle modellene ble satt ned i pris, men sånn er livet når du ikke gjør nok research om bilen du skal kjøpe)

Ja det er solgt veldig få av nye 2021 4 e hybrid og 4s e hybrid, men det er fordi prisen importøren har satt er helt idiotisk.

Jeg er ikke enig det du sier om prisen på panamera sport turismo mot Taycan cross turismo.
Husk at en ok spekket cross turismo 4 vil koste 1.250.000,-. Da har du rett over 400 km rekkevidde. Det er allerede ganske «dårlig» rekkevidde sammenlignet med annet på markedet nå, og som kommer. Se f eks på den EQS som vi egentlig diskuterer i denne tråden. Den kommer med 770 km! Om den ender på estimatene på 1.1-1.4 så har du fortsatt tysk kvalitet til samme pris, men nesten dobbel rekkevidde.

Jeg har hatt mine el biler jeg altså, bare så det er sagt, men jeg sitter hver gang igjen med samme følelse som jeg har når jeg kjøper ny iPhone. Etter 1 år begynner angsten for verditapet pga nye teknologi og tilhørende verditap.

Nå har jeg akkurat byttet bil igjen, men når jeg skal bytte neste år så kjøper jeg fortsatt en hybrid som har et noe mer stabilt prisfall enn en ny modell med utdatert batteripakke. Med mindre cross turismo 4/4s faller 300’ det neste året. Da skal jeg vurdere det.

He, he - jeg tar alltid det selgere sier med en (stor) klype salt. Prisutviklingen på Taycan har jeg ikke noe peiling på, men jeg har fulgt med på Panamera en stund. Panamera har vel alltid vært et "svart får" når det gjelder bruktpriser?

Jeg har sammenliknet med nypris i dag, ja - du har selvfølgelig rett i at det reelle verditapet blir noe lavere for dem som kjøpte til gammel pris. Stusser også over dagens nypris på e-hybriden, den er jo helt vill...

Det var nok dumt å bruke Cross Turismo som argument for prisreduksjon på Sport Turismo, er selvfølgelig helt enig i at rekkevidden på Taycan er for "dårlig" med tanke på hva som kommer. EQS er et eksempel, to andre er BMW i4 og iX. En sak er jo verditapet på dyre bensin/dieselbiler, men jeg tror dyre elbiler med "dårlig" rekkevidde kommer til å blø skikkelig de også. Det eneste som kan "redde" disse er regjeringsskifte med MVA på de dyreste elbilene.

Ellers helt enig med deg i iPhone-analogien - og at hybrid nok vil holde seg noe bedre enn elbiler med utdatert rekkevidde. Tror også at enkelte Porsche-modeller med bensin/hybrid vil stabilisere seg etter en stund, da de rett og slett blir mangelvare på bruktmarkedet om noen år. For de bilinteresserte vil disse modellene være attraktive i mange år fremover, selv om prisene fortsatt påvirkes av "massemarkedet".
 
Har vanskelig for å se for meg at det er mange som sitter og vurderer EQS opp mot Panamera basert på praktiske hensyn. Det er to totalt forskjellige produkter.

Jeg er så inderlig lei at alt av elbiler liksom skal vurderes etter en formel som basically er "hvor mange kilometer får man kjørt per krone", når det finnes så vanvittig mange andre variable som teller mer.

Tror du ikke? Vurderer man en stor sedan (hvis man kan kalle Panamera det?) av den eksklusive sorten er vel dette to ganske klare kandidater.

Selv er jeg ikke ute etter denne type bil, men jeg sitter stadig å tenker på om jeg neste gang skal gå for E-tron, EQC eller lignende i stedet for tilsvarende diesel eller hybrid. Hvorfor skulle eventuelle Panamera/EQS kjøpere tenke så veldig forskjellig?
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
De Porsche-Center-selgere som jeg nå har vært i kontakt vil helst at jeg kjøper med hjertet… eller en herlig blanding av fornuft og følelse! Det jeg har mest lyst på er en 971 Turbo/s uten e-hybrid. Fornuften og mitt forsikringsselskap er ikke enig!
Tilbake til EQS så er den fortsatt interessant pga rekkevidde og plass. En EQS likner også mer på en Panamera enn Taycan.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
Er ikke helt med på hvorfor lyst interiør er en dealbreaker. Selv valgte jeg crème/sort i min CLS. Var så lei av sort/sort/sort som absolutt alle "norske" biler har. Angrer ikke et sekund på valget mitt. Mye triveligere og ser mer eksklusivt ut i mine øyne.

Helt lyst interiør er dealbraker pga farge fra bukser som svetter av på skinn.

Lyst beige etc er dealbraker pga det andre her nevner om gubbete. Spesielt sammen med valnøtt.

Husk at Mercedes og Porsche stort sett ikke har de samme kundene. Så beige kan fungere på Mercedes men ikke Porsche.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg er så inderlig lei at alt av elbiler liksom skal vurderes etter en formel som basically er "hvor mange kilometer får man kjørt per krone", når det finnes så vanvittig mange andre variable som teller mer.
Det er helt korrekt at det finnes mange variabler, men Mercedes og Porsche kan sammenlignes. Det er tysk kvalitet som funker. Mer enn hva man kan si om visse andre merker. Av den enkle grunnen så kan disse bilene sammenlignes.
 
He, he - jeg tar alltid det selgere sier med en (stor) klype salt. Prisutviklingen på Taycan har jeg ikke noe peiling på, men jeg har fulgt med på Panamera en stund. Panamera har vel alltid vært et "svart får" når det gjelder bruktpriser?

Jeg har sammenliknet med nypris i dag, ja - du har selvfølgelig rett i at det reelle verditapet blir noe lavere for dem som kjøpte til gammel pris. Stusser også over dagens nypris på e-hybriden, den er jo helt vill...

Det var nok dumt å bruke Cross Turismo som argument for prisreduksjon på Sport Turismo, er selvfølgelig helt enig i at rekkevidden på Taycan er for "dårlig" med tanke på hva som kommer. EQS er et eksempel, to andre er BMW i4 og iX. En sak er jo verditapet på dyre bensin/dieselbiler, men jeg tror dyre elbiler med "dårlig" rekkevidde kommer til å blø skikkelig de også. Det eneste som kan "redde" disse er regjeringsskifte med MVA på de dyreste elbilene.

Ellers helt enig med deg i iPhone-analogien - og at hybrid nok vil holde seg noe bedre enn elbiler med utdatert rekkevidde. Tror også at enkelte Porsche-modeller med bensin/hybrid vil stabilisere seg etter en stund, da de rett og slett blir mangelvare på bruktmarkedet om noen år. For de bilinteresserte vil disse modellene være attraktive i mange år fremover, selv om prisene fortsatt påvirkes av "massemarkedet".

Tror ikke panamera har hatt mer verditap enn Cayenne og Macan, men at alle andre enn 911 har mer verditap enn 911 er sikkert.
911 og G-wagon har jo alltid vært de med minst verditap.
Jeg har tapt minimalt på mine panamera, men det er nok mange som taper mye. Det er derimot gjeldende for alle biler. Kjøp med hodet og ikke hjertet (alternativt anbefaling fra selger) så går det stort sett greit. ;)

Det er bare her på berget den nye panamera er priset helt tullete. Se litt utover grensen så er det ikke gale priser.

Helt enig ang priser på dyre el biler med «dårlig rekkevidde.
Jeg kommer til å holde meg til hybrid frem til el utviklingen ikke galopperer slik den gjør nå. Tror det gir mindre verditap i fremtiden.
 
De Porsche-Center-selgere som jeg nå har vært i kontakt vil helst at jeg kjøper med hjertet… eller en herlig blanding av fornuft og følelse! Det jeg har mest lyst på er en 971 Turbo/s uten e-hybrid. Fornuften og mitt forsikringsselskap er ikke enig!
Tilbake til EQS så er den fortsatt interessant pga rekkevidde og plass. En EQS likner også mer på en Panamera enn Taycan.
Selvsagt sier de det! Haha. Da blør lommeboken din og de får påfyll i kassa.

Helt enig med deg ifht turbo uten hybrid, men jeg klarte ikke å forsvare det. Jeg kjører mye småkjøring og uten hybriden vil jeg bruke mye mer bensin enn jeg nå gjør.
Om du derimot ikke har planer om å bytte ut bilen om kort tid så tror jeg du kan gjøre noen gode kjøp på sedan turbo.

Om du trenger å teste litt så ikke vær redd for å sende meg en pm, så kan vi ordne en prøving av min. ;)