Vurderte faktisk iX inntil nylig til tross for at jeg overhodet ikke har lyst på batteribil. iX 40 falt fort gjennom på grunn av fravær av "essensielt" utstyr (bla. luftfjæring og firehjulsstyring) pluss at rekkevidde og motor er middels sammenlignet med iX 50. Problemet med sistnevnte er levering, og Bavaria snakket om årsskiftet 22/23. Så er jeg usikker på om BMW holder samme kvalitet på interiøret med iX sammenlignet med f.eks. X5. Er ikke 100 prosent overbevist ut fra bilder jeg har sett så langt. Setene ser ut som de mangler noen av justeringsmulighetene som man finner i komfortsetene.
Valget falt til slutt på X5 45e, etter å ha vært de obligatoriske turene innom Q7 og GLE. Hadde kanskje valgt 40d dersom lommeboken var litt større, men denne kom på ytterligere 250k sammenlignet med hybriden. 45e er uansett grom med rekkesekser bensin, og totalpakken var meget kvikk, ultrakomfortabel og fantastisk å kjøre. Rart hvordan 2,4 tonn kan virke så lettkjørt.
Forresten: Medlemskap i Akademikerne (gjelder alle 13 fagforeninger) gir 8 prosent rabatt på bil og ekstrautstyr hos flere forhandlere. Dette i tillegg til den gunstige pakken eDrive M Sport Edition på X5 gjorde valget enda enklere. Måtte februar 2022 komme fort...