Explorer det mest perfekte i Rolex-katalogen?

Medlem
21. juli 2010
Sted
OSLO
Kjøpte meg en Explorer I på 36mm av aller siste versjon (V-serie) i 2011 og må bare si at denne klokken er noe for seg selv. Har nå nettop solgt unna en GMT-MASTER med ceramisk bezel da denne klokka aldri ga meg det lille ekstra. Denne ble solgt til fordel for Milgauss med grønt glass. Denne klokka er nydelig men den har heller ikke det lille ekstra som gjør at den er en keeper. Jeg ender altid opp med å sammenligne dem med min første, Explorer på 36mm. Jeg lurer på om en Datejust på 36mm kan være noe som gir meg samme følelsen som Exploreren eller at jeg burde teste ut den nye Explorer 39mm. Den frister veldig selv om de utseendemessig er lik. Explorer I 36mm tror jeg må være det mest gjennomførte på klokkemarkedet med sin utrolige veldesignete urskive, Oysterkasse, oysterlenke og ikke minst rett størrelse;) Hva tenker dere andre?

Explorer er den eneste sportsklokken til Rolex som ikke appellerer. Vet ikke helt hvorfor. Det er jo en fantastisk klokke med mye historie.

Liker best 36mm modellen. Den er original, og har bedre lesbarhet :)

Skulle jeg levd resten av livet med bare en klokke tror jeg Exp I må være førstevalget.

Explorer I var den første, og lenge den eneste, Rolexen jeg likte. Og jeg likte (liker) den veldig godt. 36mm er kanskje den vakreste av dem, men jaggu er 39mm også flott. Størrelsen avgjør, for meg. Føler meg komfortabel med 40mm+ og av den grunn må det bli en 39 og ikke en 36 - og måtte den dagen snart komme!

Post gjerne bilder av herligheten. Det blir aldri for mye av det gode.

Rolex-katalogen er full av modeller som appellerer til meg, Explorer er så absolutt en av disse. For min del er likevell Submariner favoritt, den har alt.

Jepp, explorer 1 36mm er en av favorittklokkene mine, sammen med submariner. En av de peneste og mest elegante klokkene Rolex har IMHO.

IMG_1620.jpg

Rolex-katalogen er full av modeller som appellerer til meg, Explorer er så absolutt en av disse. For min del er likevell Submariner favoritt, den har alt.

Jeg er helt enig med Flyback! Jeg har også suben på 1 plass!:D:D,men kommer til å kjøpe en explorer en dag!
Det er en flott klokke!:D

Exploreren blir for liten for min del. Så sumbariner er den mest perfekte i mine øyne.

Har ikke prøvd 39 mm dog..

Exp I havner i den klassiske klokkekategorien. Kategorien for de litt anonyme klokkene. De som bare er der og gjenkjennes av kjennere. Som er fantastiske og tidløse, men også litt kjedelige. Og i den kategorien vinner på min ranking Aqua Terra med grå skive. Med Exp 39mm på en god andre plass, men et godt stykke bak.

Altså, Exp blir litt som Farris. Blir aldri lei, passer til det meste, men vinner ikke festen. Misforstå meg rett, fantastisk klokke, men står ikke helt på egne ben.

Exp I havner i den klassiske klokkekategorien. Kategorien for de litt anonyme klokkene. De som bare er der og gjenkjennes av kjennere. Som er fantastiske og tidløse, men også litt kjedelige. Og i den kategorien vinner på min ranking Aqua Terra med grå skive. Med Exp 39mm på en god andre plass, men et godt stykke bak.

Altså, Exp blir litt som Farris. Blir aldri lei, passer til det meste, men vinner ikke festen. Misforstå meg rett, fantastisk klokke, men står ikke helt på egne ben.

Helt uenig her, men sånn er det med meninger. ;)

For meg er den alt annet enn kjedelig. Den litt "understated" elegansen vokser bare på meg mer og mer, jeg er om mulig enda mer entusiastisk rundt Exp1 nå enn da jeg kjøpte den.

Ja, jeg er begynt og tenke som så: har jeg med Explorer I, 36mm det ultimate som Rolex kan tilby meg og bør jeg kansje gå videre til neste merke? Det neste jeg ser etter er en IWC Ingenieur 42mm men den er ikke tilgjengelig i katalogen og sjelden virker det som. Det peneste jeg kunne tenke meg måtte være en AP Nautilus med kun 3 visere eller en AP Royal Oak. Også denne i sin enkleste form og maks 40mm da jeg på ingen måter er fan av store klokker. Om jeg noensinne skulle kjøpe en chronograf så blir det en Omega Speedmaster Moonwatch m/safirglass.

Ellers har jeg en Rolex Milgauss med grønt safirglass uten riper og hairlines som er kjøpt hos Håkon Lian i Trondheim i januar i år. Den kommer med boks og alle papirer. Ser for meg 41 000 kroner og kan garantere at du ikke finner en nyere til under denne prisen. Klokka er også under det nye Random-serialnumber-systemet:)
Skal legge den ut på kjøp/salg-siden i morgen med bilder:)

Helt uenig her, men sånn er det med meninger. ;)
.

Tenkte meg det. Og det er helt supert. Blir kanskje litt enten eller. Litt som den klokken jeg benytter mest, en GMT II Pepsi. En klokke som for mange er langt 'over the top' og blir for sukkertøyaktig i designet. Det stikk motsatte av Exp I. Der Pepsi blir det spenstige og vågale er Exp I det klassiske og tidløse. :p Kanskje for noen, i hvertfall for meg.

Gjennom årene har det kommet og gått en del klokker, også Rolex naturligvis.
Submariner er den klare vinneren her, som hos de fleste andre.

En av klokkene jeg imidlertid angrer mest på at jeg flippet videre her på forumet er Expl. I.(36mm).
Nå bør det nevnes at jeg har små "puselanker", men det finnes ikke mange klokker som sitter bedre på armen enn 14270. I tillegg er det jo både klassisk,tidløst,sporty og kanskje elegant.

Explorer

Jeg kan ikke annet enn være enig i Explorer-entusiasmen. Jeg fikk min første i går, ny fra AD, 39mm (214270). Den er fantastisk. Den har perfekt Rolex-DNA, uten å rope Rolex. Passer meg perfekt. Jeg har hatt Datejust og Submariner som jeg har solgt igjen. Denne kommer jeg til å beholde...

Jeg kan ikke annet enn være enig i Explorer-entusiasmen. Jeg fikk min første i går, ny fra AD, 39mm (214270). Den er fantastisk. Den har perfekt Rolex-DNA, uten å rope Rolex. Passer meg perfekt. Jeg har hatt Datejust og Submariner som jeg har solgt igjen. Denne kommer jeg til å beholde...

Pictures/unboxing...........eller skift nick til Dr.No;)

Er selv veldig interessert i å teste ut en nyere Datejust, helst med blå urskive. Ellers så kunne jeg tenkt meg å prøve ut Explorer 39mm da denne har ytterliger oppdateringer som annen lås på lenka. Størrelseøkninga bryr jeg meg ikke om men teknisk sett har den blå spiralfjær og regulerbar lås med klasp, samme som på nye Submariner. Ser for meg at nye Explorer vil være et ellers perfekt oppgradering fra et ikon av ei klokke, Explorer I, 36mm.

Har både Exp 1 36 mm og Sub 16610. Begge er keepere, men jeg syns nok at Sub en har det lille ekstra.