Første Klokke: 10000-50000kr

Medlem
14. sep. 2016
Sted
Mandal
Hei folkens,

Jeg holder på å sondere terrenget etter min "første klokke".

Problemet er jo selvsagt at jeg ikke kan nok om klokker. Jeg har lest meg opp endel siste ukene, men vanskelig å bli klok. Derfor har jeg også ett ganske stort sprik i budsjettet mitt.

Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi. Men ønsker selvsagt en klokke jeg kan like også.

Jeg har vært rundt å prøvd litt:
Prøvde en Tissot Coutuier ETA 7750 Vouljoux som føltes fantastisk, men etter å ha stirret den ihjel i butikken følte jeg den ble for kjedelig ;) haha. Synes også det er rart at ikke det er noe. Tissot til salgs på Finn.no . Så da ble jeg i tvil om det er et dårlig merke?

Prøvde en Tag Heuer Carrera caliber 16, men den føltes mindre eksklusiv enn Quartz-klokka til 2500kr som jeg har.

Liker godt utseende på Tag Heuer Aquaracer og Grand Carrera Caliber 36 RS. Men disse har jeg ikke prøvd.

Håper virkelig på hjelp :)

Har du sett på tudor?
Hei,
Ja, men ikke så mye. Det er ikke mange på Finn.no

Da jeg fremdeles er litt grønn, så tenker jeg at dette ser ut som en Rolex-Ripoff. Men jeg har lest såpass at jeg forstår det ikke er det, og at Rolex lager litt av delene til denne.

Jeg kanskje også nevne at jeg liker godt glass bak slik at man kan nyte det komplekse urverket :) Men det er kanskje dumt å henge seg opp i?

Stållenke eller stål/gull i kombinasjon.

Tror jeg liker svart Face best ;)

I denne prisklassen er vel svaret enkelt: Rolex Sub! Har du litt is i magen så får du i hvert fall en 14060 brukt innenfor budsjett. Eller sjekk Explorer 1 eller 2 fra samme produsent.

Tudor-BlackBay-36mm-collection.jpg

images

Fine klokker, eid av Rolex men har nylig kommet med flotte egene design.
Disse får du nye til budsjettet ditt :)

Du får også en fin brukt Rolex innenfor budsjett.

Vet du hvordan klokke du vil ha?
Sports ur

images

Dykker
csm_23230442203001_1435095084.png

Eller dressur
images

Jeg kanskje også nevne at jeg liker godt glass bak slik at man kan nyte det komplekse urverket :) Men det er kanskje dumt å henge seg opp i?

Stållenke eller stål/gull i kombinasjon.

Tror jeg liker svart Face best ;)

Du kan jo begynne med en seiko Sarb 033 glass bak, stilrent design og høy kvalitets følelse
SARB033-2.jpg

Tudor-BlackBay-36mm-collection.jpg

images

Fine klokker, eid av Rolex men har nylig kommet med flotte egene design.
Disse får du nye til budsjettet ditt :)

Du får også en fin brukt Rolex innenfor budsjett.

Vet du hvordan klokke du vil ha?
Sports ur

images

Dykker
csm_23230442203001_1435095084.png

Eller dressur
images
Takk for fint svar med bilder og det hele :)

Jeg er nok på jakt etter sports eller dykkerklokke :)

Liker svært godt Grand Carrera, men TAG eller Tissot er kanskje ikke noe å ha, eller?

Du kan jo begynne med en seiko Sarb 033 glass bak, stilrent design og høy kvalitets følelse
SARB033-2.jpg
Er det frekt å si at jeg synes denne er fryktelig kjedelig?? Misforstå meg rett, jeg synes den er pen. Men samtidig ser den ut som noe du kjøper i Thailand for 500bath.

Merker jo at utseende har en del å si for meg, men så klart ønsker jeg meg skikkelig kvalitet til den prisen :)

Se på Grand Carrera f.eks. Den synes jeg er nydelig :) Men er den noe å ha?

Dersom du bor sentralt på østlandet, bør du sette av en dag til å prøve litt ulike ur i Oslo. Er mye pent innenfor budsjettet ditt.
Så må du også gjøre opp en mening om brukt/nytt. Som med biler, synker de fleste ur dramatisk i verdi i det de forlater forhandleren. Det vil si at et så og si ubrukt ur kan finnes 20-50% billigere enn nypris.

Min mening:
Har du planer om å bruke mer enn ti tusen på et ur, skal du ikke ha Tissot. Du skal heller ikke ha TAG Heuer.

Sjekk hva Omega har, høres ut som mange av deres modeller vil treffe midt i blinken, men snus også på Zenith. Nomos er stilig, men ikke min greie, det passer heller ikke med dine ønsker om sportsklokke.
Brukt? Vel, du har sjans på en brukt Rolex med ditt budsjett, kanskje ikke Submariner, men Explorer, Datejust, Oyster Perpetual. De to siste er sporty nok om du kler deg deretter. Selv ville jeg også sett etter brukt Jaeger-LeCoultre, men siden du nevner sport/dykker, er nok ikke dette aktuelt.

Selv får jeg ikke til Tudor. Vet de nå bruker egenproduserte urverk, men det hjelper ikke. Det blir liksom budsjett-Rolex, og til det er de for dyre.

Dersom du bor sentralt på østlandet, bør du sette av en dag til å prøve litt ulike ur i Oslo. Er mye pent innenfor budsjettet ditt.
Så må du også gjøre opp en mening om brukt/nytt. Som med biler, synker de fleste ur dramatisk i verdi i det de forlater forhandleren. Det vil si at et så og si ubrukt ur kan finnes 20-50% billigere enn nypris.

Min mening:
Har du planer om å bruke mer enn ti tusen på et ur, skal du ikke ha Tissot. Du skal heller ikke ha TAG Heuer.

Sjekk hva Omega har, høres ut som mange av deres modeller vil treffe midt i blinken, men snus også på Zenith. Nomos er stilig, men ikke min greie, det passer heller ikke med dine ønsker om sportsklokke.
Brukt? Vel, du har sjans på en brukt Rolex med ditt budsjett, kanskje ikke Submariner, men Explorer, Datejust, Oyster Perpetual. De to siste er sporty nok om du kler deg deretter. Selv ville jeg også sett etter brukt Jaeger-LeCoultre, men siden du nevner sport/dykker, er nok ikke dette aktuelt.

Selv får jeg ikke til Tudor. Vet de nå bruker egenproduserte urverk, men det hjelper ikke. Det blir liksom budsjett-Rolex, og til det er de for dyre.
Hei, og tusen takk for utfyllende svar. Så mange greie folk her inne altså.

Jeg bor 5 timer unna Oslo, men skal en tur til Manchester neste helg. Der burde det være større sjanse for litt flere eksklusive butikker håper jeg :)

Brukt nytt, det er spørsmålet ja. Selger biler, så forstår din sammenligning ;) Men så hører man at noen nye stiger i verdi? Har også hørt at Rolex "bare" stiger i verdi?? Men hvorfor er det da i det hele tatt Rolex i mitt budsjett? Begynner de ikke på 60+?

Kan jeg få lov å spørre hva grunnen er til å ikke kjøpe TAG eller Tissot? Tenker da på brukt.

Er det dårligere urverk? Verditap som aldri slutter? Vanskelig å omsette?

Tusen takk igjen for gått svar :)

Du skal ha en Omega Speedmaster:)
2016-09-14-23-47-09--1176858535.jpg

Du må selvfølgelig velge det du liker best selv, men du skrev også at du ønsket en klokke som holder seg i verdi. Vanskelig å spå om fremtiden, men vil vel tro at Speedmasteren er et "safere bet" enn en TH Carrerra;)

Edit: Vurder brukt, med litt tålmodighet dukker det nok opp noe du liker her på TS.

• Liker
Reaksjoner: aksgro
Rolex holder seg bra i pris, og noen få modeller øker umiddelbart, typisk at det er venteliste på dem hos forhandler. Dette gjelder for eksempel Submariner, Daytona i stål.

Men de fleste andre modellene opplever et verditap, da riktig nok langt mindre enn nesten alle andre merker.
En pent brukt Oyster Perpetual 39mm mener jeg går for rundt 40.
Men følg litt med på kjøp og salg sidene her på tidssonen, så blir du raskt kjent med prisnivået.

Tissot og Tag Heuer er greit nok det. Ordentlig sveitsiske klokker i hvert sitt prissjikte. Men entusiaster vil nok gå for noe annet.

Uten om det de andre har nevnt med å prøve modeller etc, ville jeg prøvd å endret "budsjett-grensene" du har satt. Mellom 10 og 50.000 kroner vil du finne uendelige mange fine og gode klokker - noe som kan gjøre "jakten" lang.

Jeg tror du bør finne en ny grense som ikke varierer mer enn +- 10.000 kr - for deretter å rette deg inn mot eventuelle merker og modeller innen denne prisrammen. Eksempelvis endre til 30.000-40.000kr eller 10.000-20.000kr. Dette vil også begrense listen på aktuelle merker og modeller som er aktuelle hos AD, og hvilke som er ikke. I klassen 10-50.000 er listen lang - spesielt hvis du inkluderer bruktmarkedet.

Lykke til. :)

Uten om det de andre har nevnt med å prøve modeller etc, ville jeg prøvd å endret "budsjett-grensene" du har satt. Mellom 10 og 50.000 kroner vil du finne uendelige mange fine og gode klokker - noe som kan gjøre "jakten" lang.

Jeg tror du bør finne en ny grense som ikke varierer mer enn +- 10.000 kr - for deretter å rette deg inn mot eventuelle merker og modeller innen denne prisrammen. Eksempelvis endre til 30.000-40.000kr eller 10.000-20.000kr. Dette vil også begrense listen på aktuelle merker og modeller som er aktuelle hos AD, og hvilke som er ikke. I klassen 10-50.000 er listen lang - spesielt hvis du inkluderer bruktmarkedet.

Lykke til. :)
Hei,
Jeg er så enig så enig ;)
Mitt forløp har vært fra å tenke jeg ville ha en "venteklokke" til rundt 5000kr. For så å skjønne at det er mye mer pent mellom 10-20. For så å se at det er mye mere kvalitet mellom 20-30, men at mange der er litt kjedelige. Og så begynne å kikke oppover mot 50 (som jeg synes er helt sykt, men jeg har råd).

Til slutt innså jeg at jeg trenger hjelp ;) haha

• Liker
Reaksjoner: JohanB
Du skal ha en Omega Speedmaster:)
Vis vedlegg 13744

Du må selvfølgelig velge det du liker best selv, men du skrev også at du ønsket en klokke som holder seg i verdi. Vanskelig å spå om fremtiden, men vil vel tro at Speedmasteren er et "safere bet" enn en TH Carrerra;)

Edit: Vurder brukt, med litt tålmodighet dukker det nok opp noe du liker her på TS.
Talk for svar :)
Jeg begynner å tro at du, og flere med deg har rett ;)

• Liker
Reaksjoner: JohanB og Ban
Hva burde man betale for en Omega Speedmaster, og hvilken modell? Jeg liker som sagt denne baksiden i safir, er det 3573? Ser en på Finn.no selger en 3570 men har satt på bakside i safir. Er noe sånt OK å kjøpe, eller blir det dumt?

Liker klokka, så det kan fort bli en sånn :)

Men som ny i klokkeverden hadde jeg blitt kjempeglad med noen forslag innenfor modellen, for her forstår jeg det er mange varianter :O

Og hva er denne modellen Speedmaster 311.30.42.30.01.006?

Og hva er denne modellen Speedmaster 311.30.42.30.01.006?

Det er versjonen med safir glass foran og bak - kalles Sapphire Sandwich.

Det er også en annen versjon med hesalit glass, og uten at jeg kan si noe sikkert er det den mest populære modellen. Mye grunnet at den er mest tro mot den originale måneklokken, i tillegg til at glasset gir skiven et helt spesielt preg.

Anbefaler å se begge live!

Ta en tur til Askeland i Kr. Sand ;)
Sist jeg var innom hadde de en del Omega inne som speedmaster og Planet Ocean, samt div Rolex.
Fint å prøve de på hånda før man kjøper :)