Første Klokke: 10000-50000kr

Jo da er det viktig for meg at det er en klokke som blir litt lagt merke til. Ikke i den grad at folk skal kommentere den uansett hvor jeg går(vulgær). Men at en og annen klokkekjenner slenger ett blikk ekstra på klokka mi er jo gøy. Og at en og annen e-noob legger merke til at det var en fin, god klokke.

Altså, i mine øyne så er det kjedelig å bruke 30-40 000kr på ei klokke visst det er KUN meg som vet at det er ei skikkelig god klokke.

Av andre klokker jeg har sett på, så er det disse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75608264
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68001145

Men TAG er det jo mange som sier er sånn bob bob. Men den er kul synes jeg :)

Få nå disse Tag'ene ut av hodet ditt.
Den eneste oppmerksomheten du kommer til å få for dem er av konfirmanter som vil pille på den med de kvisekrembefengte fingrene sine.
Så vil de begynne å vise deg Tag'en sin...

Zenith har jeg heller ikke forstått har noe "ikon-status".

WTF?!
Zenith er vel noe av det mest klassiske som finnes.
En skikkelig WIS-klokke.
Ok, kanskje ikke uhyrlighetene som ble produsert under Nataf.
Men andre modeller, spesielt med El Primero-verket, har så mye ikon-status som du kan be om.
Det danker ut Speedy etter min mening. Am I right, or am I right?;)

zenith er gode greier, men får nok ikke like mange blikk fra vanlige mennesker som en omega eller rolex.

selv synes jeg speedmaster er et godt, men noe safe valg - men det er viktig å ha i bakhodet at det blir litt lite som skjer på klokken uten en stor sekundviser som flyter rundt ;)
om dette gjør noe for folk flest vet jeg ikke, men jeg savner det i alle fall litt når jeg går med min sinn 103st

• Liker
Reaksjoner: SoulG
Få nå disse Tag'ene ut av hodet ditt.
Den eneste oppmerksomheten du kommer til å få for dem er av konfirmanter som vil pille på den med de kvisekrembefengte fingrene sine.
Så vil de begynne å vise deg Tag'en sin...

WTF?!
Zenith er vel noe av det mest klassiske som finnes.
En skikkelig WIS-klokke.
Ok, kanskje ikke uhyrlighetene som ble produsert under Nataf.
Men andre modeller, spesielt med El Primero-verket, har så mye ikon-status som du kan be om.
Det danker ut Speedy etter min mening. Am I right, or am I right?;)
Vel, du snakker i et språk som sier meg ca ingnting. WIS-klokke? Nataf?

Jeg vurderer El Primero på lik linje som Speedy, men det heller mot Speedy grunnet historisk verdi.

Hva gjelder annenhåndsverdi så er Derek ganske like, eller?

Har spurt flere ganger om det er en spesiell model jeg burde velge, utover healit og safir? Det er jo utallige utgaver virker det som ;)

Av de to klokkene du linker til er det opplagte valget El Primero vil jeg si. Her kan du jo også se verket fra fremsiden :)
Kanskje litt lav WR? Holder 30m til ditt bruk?
Klokken holder også 45mm i diameter og 53mm lug til lug, noe som jeg med mine tynne håndledd ikke kunne taklet.
usikker på pris på ny lenke, men finner du en til en god pris er del vel kanskje ikke noe problem å koste på den det ;)
Speedy kommer oftest på lenke og takler ett hav av remmer hvis du ville ønske å prøve noe nytt. Nato remmer f.eks trenger ikke koste mange kronene.

Vel, du snakker i et språk som sier meg ca ingnting. WIS-klokke? Nataf?

Jeg vurderer El Primero på lik linje som Speedy, men det heller mot Speedy grunnet historisk verdi.

Hva gjelder annenhåndsverdi så er Derek ganske like, eller?
Watch Idiot Savant. Fancy, og litt selvironisk begrep for entusiast.
Zenith er rått. De lager (stort sett) sine egne urverk, og lenge stod El Primero-verket i Rolex sine Daytona-modeller. Bøttevis med historikk der. Herlig kvalitetsfølelse. Men som sagt har ikke Zenith gjenkjennelsesfaktoren som for eksempel Omega eller Rolex.

Kan ikke gi deg råd ang. ulike Speedmaster-modeller, men jeg hadde personlig vurdert en pent brukt El Primero over Speedmaster, rett og slett fordi det er litt annerledes, ser ikke så mange av dem. Så kan du alltid kjøpe deg en Speedmaster på et senere tidspunkt om det skulle friste.

Watch Idiot Savant. Fancy, og litt selvironisk begrep for entusiast.
Zenith er rått. De lager (stort sett) sine egne urverk, og lenge stod El Primero-verket i Rolex sine Daytona-modeller. Bøttevis med historikk der. Herlig kvalitetsfølelse. Men som sagt har ikke Zenith gjenkjennelsesfaktoren som for eksempel Omega eller Rolex.

Kan ikke gi deg råd ang. ulike Speedmaster-modeller, men jeg hadde personlig vurdert en pent brukt El Primero over Speedmaster, rett og slett fordi det er litt annerledes, ser ikke så mange av dem. Så kan du alltid kjøpe deg en Speedmaster på et senere tidspunkt om det skulle friste.
Takk for svar :)
Vil du da mene at El Primero jeg linket til fra Finn.no kan holde seg bedre/stige i verdi pga det er dere av dem, eller at det er ferre av dem fordi ikke så mange vil ha dem? ;)

Av de to klokkene du linker til er det opplagte valget El Primero vil jeg si. Her kan du jo også se verket fra fremsiden :)
Klokken holder også 45mm i diameter og 53mm lug til lug, noe som jeg med mine tynne håndledd ikke kunne taklet.
usikker på pris på ny lenke, men finner du en til en god pris er del vel kanskje ikke noe problem å koste på den det ;)
Speedy kommer oftest på lenke og takler ett hav av remmer hvis du ville ønske å prøve noe nytt. Nato remmer f.eks trenger ikke koste mange kronene.
Åneeeei, nå begynner jeg å bli i tvil Hehe

Zenith El Primero bør absolutt prøves. Jeg er litt enig i at det er kjekt med lenke, da er jo Stratos en mulighet. Fine klokker dette:)
03_2066_405_69_M2060.jpg

03_2067_405_51_M2060_4.jpg

Det er ikke så ofte de dukker opp brukt og nye kommer de vel på over budsjettet. Ved kjøp av ny er det vel også fare for et ganske stort verditap.

El Primero kommer i mange størrelser, fra 38mm til 45mm+ så her bør det være noe for ett vært håndledd.
Jeg ville forøvrig ikke valgt en El Primero med innsyn fra forsiden (skeleton, Open heart eller hva det kalles), synes det blir litt roteteo_O

Vedlegg

• 03_2066_405_69_M2060.jpg
    03_2066_405_69_M2060.jpg
    94,2 KB · Visninger: 48
  • Liker
Reaksjoner: EspenK
Hvorfor bryr du deg om den holder seg, eller stiger i verdi?
Liker du klokka kjøper du den.
Eller planlegger du videresalget allerede nå?

Nataf er forresten en forhenværende Zenith-sjef som heller ville lage klokker for ny-rike russere, drag queens og dørvakter fremfor klokkeentusiaster.

Det er vel ikke helt bak mål å tenke litt på hvordan klokka holder seg i verdi når man kjøper sin første dyre klokke @UJU
Selv om man ikke planlegger videresalg så ender man fort der når man får hengt litt her inne:)

Det handler vel sjelden om å tjene penger, men om å tape minst muligo_O

Det er vel ikke helt bak mål å tenke litt på hvordan klokka holder seg i verdi når man kjøper sin første dyre klokke @UJU
Selv om man ikke planlegger videresalg så ender man fort der når man får hengt litt her inne:)

Det handler vel sjelden om å tjene penger, men om å tape minst muligo_O
Helt riktig :)
Jeg planlegger ikke videre salg, men vil nok bytte litt etterhvert regner jeg med :) Visst jeg sitter med ei klokke ingen andre vil ha, så hjelper det lite at jeg liker den nå visst jeg blir "lei av den" eller får mere lyst på noe nytt :)

El Primero kommer i mange størrelser, fra 38mm til 45mm+ så her bør det være noe for ett vært håndledd.
Jeg ville forøvrig ikke valgt en El Primero med innsyn fra forsiden (skeleton, Open heart eller hva det kalles), synes det blir litt roteteo_O
Selvfølgelig. :) tenkte på den spesifikke klokken han linket til.

Edit: Speedy blir vel ansett som lettere omsettelig enn Zenith på det åpne markedet

Selvfølgelig. :) tenkte på den spesifikke klokken han linket til.

Edit: Speedy blir vel ansett som lettere omsettelig enn Zenith på det åpne markedet

Ja jeg skjønte det etterhvert når jeg fikk lest litt lenger bak i tråden:)

• Liker
Reaksjoner: EspenK
Zenith er nok for de mer innvidde, Omega er vel mer kjent blant folk flest. Speedmaster er som du har skjønt ikonisk pga romfarts historien. En annen serie fra Omega med god standing her inne er Seamaster. Et eksempel på en noe eldre men bortimot ikonisk utgave er "Electric Blue", ble solgt en her i går Omega Seamaster 2255.80 Electric Blue
Dette er absolutt en bra klokke. Bør nok regne inn 3-4000 til fremtidig service. Både brukt Speedmaster og Seamaster som denne vil holde seg bedre i verdi enn veldig mye annet.
Og handler du en av disse har penger til overs til klokke nr to...

• Liker
Reaksjoner: Preacher
Traff jeg en nerve?

Det er ikke kritikk mot de nevnte urmerkene, snarere observasjon. Er du aktiv her på tidssonen, er du hva jeg vil kalle en entusiast. Jeg baserer mitt utsagn på hva jeg ser entusiastene liker.

I prissjiktet 4-7000 ser jeg ufattelig mange flere Seiko enn Tissot.
I prissjiktet 15-30000 ser jeg et variert utvalg, men ganske mye mer Tudor, Speedy, Nomos og andre greier enn Tag Heuer.

Altså, entusiastene går stort sett for noe annet.
Nei, du traff ikke en nerve som så. Men å hardnakket påstå at entusiastene følger strømmen og velger det 'alle' velger, er vel en selvmotsigende uttalelse?
En entusiast, i min definisjon av uttrykket, er en som upåvirket av hva massene mener, og uanfektet av pris, går for det vedkommende vil ha - være seg Tissot, Breitling eller Certina.
Jeg er det jeg vil kalle en klokkeentusiast, og det på tross av at jeg ikke har økonomi til en eneste Rolex/Patek/Panerai etc.
Å være en entusiast er ikke synonymt med mainstream og full bankkonto.

Redigert:
Visst jeg ender opp med å velge Zenith så står det nå mellom disse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68001145
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80113713

Den siste er fra Oets her inne.

Hvilken av disse burde jeg velg i så tilfelle, og hvorfor? Gjerne også, hvorfor velge en av dem over Speedy :)

Gleder meg til flere svar og diskusjon med dere :D

Jeg ville valgt nr.2 og det er ikke bare fordi jeg har eid akkurat den klokken for en tid tilbake;) (Er ikke så fan av nr.1)
Det er en kjempefin klokke, med en nydelig skive og innsyn til et spennende urverk. Jeg solgte den i sin tid fordi jeg hadde lyst på en kronograf med lenke, hadde det ikke vært for det skulle jeg gjerne beholdt den.

Når det gjelder denne vs en Speedy så er nok denne Zenithen en penere og mer spennende klokke. Speedyen er den klassiske kronografen og så liker jeg muligheten for lenke. Det blir litt smak og behag, ingen av dem blir feil:)

Edit: Når jeg ser bildene av den Zenithen får jeg veldig lyst på den igjen:confused: (Men slik har jeg det med mange klokker jeg har solgto_O)