Artig tråd du har startet, med mye (i positiv forstand) morsom lesning.
Jeg kaster meg inn i diskusjonen med litt annen vinkling enn det som har vært trenden så langt. Ved å stille spørsmålet:
Hva vil du med din nye klokke?
Jeg sakser fra det du har nevnt:
«Jeg er ute etter en klokke som holder seg godt eller kan stige i verdi. Men ønsker selvsagt en klokke jeg kan like også.»
«Jeg kanskje også nevne at jeg liker godt glass bak slik at man kan nyte det komplekse urverket»
«Stållenke eller stål/gull i kombinasjon.»
«Tror jeg liker svart Face best»
«Jeg er nok på jakt etter sports eller dykkerklokke»
Foruten verdi-kriteriet, er dette preferanser knyttet til estetikk og utseende, og det er ingen tvil om at Omega Speedmaster er en ypperlig kandidat på alle områder.
Men når det er sagt, vender jeg tilbake til spørsmålet: Hva vil du med din nye klokke? Med fokus på egenskaper du ikke nevner:
1. Er det viktig med dato på klokka?
2. Er det vesentlig at den går så presis som mulig?
3. Skal den i det daglige være raskt og optimalt leselig?
4. Skal den brukes til tidsmåling?
5. Foretrekker du stor eller liten sekundviser?
6. Skal den være komfortabel i daglig bruk?
Mine vurderinger
1. Dato er must for meg, ikke alle speedmaster-modeller har dato.
2. Jeg er opptatt av presisjon, men innenfor Speedmaster-familien er ikke alle urverkene like presise. Det er modellene med co-aksial urverk som er best.
3. Så lenge du prefererer svart skive, vil det naturlige valget være hvite visere om lesbarhet er viktig. Og det finnes. Men samtidig er skiven på Speedmaster ganske sterkt dresset, med tre sub-dials og mye skrift. Det bidrar ikke til optimal lesbarhet.
4. Speedmaster har jo stoppeklokke (kronograf), så den er selvsagt velegnet til tidsmåling. Men om tidsmålingen ikke trenger å være absolutt presis på sekund/tidel, kan en besel med minuttangivelse være vel så egnet. Speedmaster har fast besel med tachymeter. Og tachymeter er en funksjon nesten ingen trenger eller bruker. Men estetisk er den jo fin!
5. Klokker med kronograf har nesten alltid liten sekundviser (normalt subdial kl 9 på speedmaster). Den store sekundviseren brukes kun når stoppeklokken startes. Ikke optimalt etter min mening, sekundviseren kan forveksles med minuttviser. Jeg liker stor hovedsekundviser.
6. Selvsagt skal klokken være komfortabel i bruk. Det som bidrar mest er at den ligger stabilt og sentrert på håndleddet. Dette må bare prøves. Videre at det er enkelt å ta klokken av og på, dvs at reim eller lenke har en enkel og holdbar «klikk»-funksjon. Og sist men ikke minst, at det er enkelt å justere lengden på reim eller lenke selv. Dvs uten å gå til urmaker.
Til slutt er det bare å si lykke til med valget, mine innspill kan du jo bare overse om de ikke stemmer med dine preferanser. Speedmaster er en flott klokke med høy ikonisk og historisk standing!
Takk for flott og utfordrende svar(med spørsmål). Helt klart en del ting å tenke gjennom.
1. Er det viktig med dato på klokka? Fint å ha, men ikke ett must
2. Er det vesentlig at den går så presis som mulig? Ja, men ikke for en hver pris (enda)
3. Skal den i det daglige være raskt og optimalt leselig? Ja, det kan ikke være umulig å lese, men jeg synes de fleste klokker jeg har sett virker ok på det området.
4. Skal den brukes til tidsmåling? I liten grad, men liker utseendet på klokkene som har dette
5. Foretrekker du stor eller liten sekundviser? Ingen formening. Men liker tynne elegante visere. De brede synes jeg ser ut som sånne klokker man brukte i 1. klasse
6. Skal den være komfortabel i daglig bruk? Ja, og helst litt tung
Jeg liker veldig godt tyngde i klokken. Det var en av de største grunnene til at Tag Carrera ble uaktuel.
Hva vil du med din nye klokke?
Nå skal jeg være skikkelig ærlig
Siden jeg er ny på klokker, men alltid har likt klokker. Jo da er det viktig for meg at det er en klokke som blir litt lagt merke til. Ikke i den grad at folk skal kommentere den uansett hvor jeg går(vulgær). Men at en og annen klokkekjenner slenger ett blikk ekstra på klokka mi er jo gøy. Og at en og annen e-noob legger merke til at det var en fin, god klokke.
Altså, i mine øyne så er det kjedelig å bruke 30-40 000kr på ei klokke visst det er KUN meg som vet at det er ei skikkelig god klokke.
Siden de fleste her inne kaller Speedy for ett ikon, så er jo det ett kjempepluss for meg
Da vet jeg at det er en annerkjent klokke
Grunnen til jeg liker baksiden med innsyn har nok mye med at det er min første klokke
Da er det gøy for meg å se på, og for å vise frem til de som spør
Av andre klokker jeg har sett på, så er det disse:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75608264
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=68001145
Men TAG er det jo mange som sier er sånn bob bob. Men den er kul synes jeg
Zenith skryter mange av, men jeg vil jo helst ha stållenke på den, og i og med at den er litt dyrere enn de fleste brukte Speedmaster. Så blir det jo ekstra dyrt om jeg må kjøpe lenke til 2-3000kr i tillegg.
Zenith har jeg heller ikke forstått har noe "ikon-status".