L
Lynvingen
Guest
Jeg synes mange har en unyansert holdning til problemet.
Jeg synes kopiering har både positive og negative sider, noen små andre store.
De negative er i det vesentligste nevnt.
Jeg må inrømme at jeg ikke feller så mange tårer over om multimilliardkonserner taper noen kroner på kinakopier.
Barnearbeid tenker jeg er like gale over hele fjøla fra ting som blir produsert i kina ( 80% av alt jeg kjøper)
Feller heller ingen tårer over snobbene som føler skryteverdien av sin original går ned fordi mange går rundt med en kopi.
Betydelig verre er det om en stakkar tror han kjøper en orignal, men får en kopi.
Av de positive sidene så vil jeg nevne:
Ikke alle har råd til å kjøpe en klokke til 150 000. En kopi som er 99% lik vil kunne glede en eier over kunstverket, kanskje like mye som å eie en original, om det er det eneste han har råd til.
En kopi som er 99% lik originalen, men koster mindre en 1 % av originalen sier noe om hvor grundig lurt/flådd eierene av origalen blir. På sikt er det kanskje håp om at dette vil normalisere kostnadene på originalproduktene.
Folk som kanskje i starten ikke var så interressert i klokker, vil kunne få muligheten til å prøve en kopi, like den, og derved fange interessen for originalen. Undertegnede er en av disse.
Ser to umiddelbare problemstillinger med fakes, begge er vel nevnt her tidligere:
1. Sponsing av kriminelle nettverk.
2. Bruker man fakes så er det ikke fordi man setter pris på det horologiske, og da gjenstår imaget, som er falskt.
Skal aldri nekte noen å flashe litt, men da får de pinadø bruke ekte vare og ikke seile under falsk flagg.