Fake Breitling..skummelt!

Status
Stengt for ytterligere svar.
Jeg synes mange har en unyansert holdning til problemet.

Jeg synes kopiering har både positive og negative sider, noen små andre store.

De negative er i det vesentligste nevnt.
Jeg må inrømme at jeg ikke feller så mange tårer over om multimilliardkonserner taper noen kroner på kinakopier.
Barnearbeid tenker jeg er like gale over hele fjøla fra ting som blir produsert i kina ( 80% av alt jeg kjøper)
Feller heller ingen tårer over snobbene som føler skryteverdien av sin original går ned fordi mange går rundt med en kopi.
Betydelig verre er det om en stakkar tror han kjøper en orignal, men får en kopi.

Av de positive sidene så vil jeg nevne:
Ikke alle har råd til å kjøpe en klokke til 150 000. En kopi som er 99% lik vil kunne glede en eier over kunstverket, kanskje like mye som å eie en original, om det er det eneste han har råd til.

En kopi som er 99% lik originalen, men koster mindre en 1 % av originalen sier noe om hvor grundig lurt/flådd eierene av origalen blir. På sikt er det kanskje håp om at dette vil normalisere kostnadene på originalproduktene.

Folk som kanskje i starten ikke var så interressert i klokker, vil kunne få muligheten til å prøve en kopi, like den, og derved fange interessen for originalen. Undertegnede er en av disse.

Ser to umiddelbare problemstillinger med fakes, begge er vel nevnt her tidligere:

1. Sponsing av kriminelle nettverk.

2. Bruker man fakes så er det ikke fordi man setter pris på det horologiske, og da gjenstår imaget, som er falskt.

Skal aldri nekte noen å flashe litt, men da får de pinadø bruke ekte vare og ikke seile under falsk flagg.

0yf2xnLNzUSPKUF0_bwJmg2.jpg

Noe som jeg synes er positivt er det store samfunnsengasjementet i denne tråden.

Mange bryr seg om barnearbeid, om mafia, om sort økonomi. Er dere like engasjert når det gjelder kjøp av appelsiner/PC/sko også?
Får jo nesten mistanke om at jeg har havnet inn i Rød ungdoms diskusjonsforum ;)

Ja faktisk er jeg veldig bevisst på hvilke varer jeg kjøper. Alt fra appelsiner til billig kinesiskproduserte møkkaklær som mister formen etter en vask.

Synes du det er greit at folk kjøper piratkoiperte medikamenter på nettet?
Så blir jo mange udugelige fastleger overflødige også.;)

Og nei, det er langt fra noen rød ungdom her i huset for å si det diplomatisk...:cool:

Ja faktisk er jeg veldig bevisst på hvilke varer jeg kjøper. Alt fra appelsiner til billig kinesiskproduserte møkkaklær som mister formen etter en vask.

Synes du det er greit at folk kjøper piratkoiperte medikamenter på nettet?
Så blir jo mange udugelige fastleger overflødige også.;)

Og nei, det er langt fra noen rød ungdom her i huset for å si det diplomatisk...:cool:

Tiltres, vi er en svært naiv nasjon som har veldig snever virkilighetsoppfattning. Uenig? Prøv å jobb 12måneder i et av verdens 10 fattiges land.
Tom

Piratkopier

Denne diskusjonen dro virkelig engasjementet i mange retninger, får jeg si.

For å snu litt på flisa - for oss som har levd en stund og husker tilbake til tidlig 90 tall og den spede begynnelse av internett. Da var det nærmest helt vanlig at man lastet ned eller kopierte programvare fra venner og kjente i stor stil. Ingen giddeg jo å betale mange tusen kr for Office pakke og ditto programvare. Alle var "enige" om at MicroSoft og deres like hadde alt for mye penger og makt og tok seg alt for godt betalt for de programmene som etterhvert ble bransjestandarden. Nå er det litt forskjell på piratprogrammer og piratkopier av klokker. Et piratkopiert program vil i prinsippet ha eksakt samme funksjonalitet som et originalt, med unntak av de tilfeller der man må låse det opp med en lisensnøkkel, verifisere det via internett etc. Jeg ser at i løpet av denne tiden har piratkopier av software fått et mye mindre omfang, og det virker også idag som om det har blitt mer vanlig å betale for musikk man laster ned fra nettet osv. selv om det bare for noen få år siden var nedlasting i stor stil av musikk (software og musikk omfattes også av lovverket om åndsverk), som var på kant med lover og regler.

De aller fleste her på forumet kan nok ikke med hånden på hjertet si at de aldri har hatt noe befatning med piratkopier av programvare eller uautoriserte nedlastninger av musikk. Og, har man først lastet ned eller kopiert dette, så går man sjelden hen og betaler for orignalen etterpå, for så å slette det man har kopiert ulovlig. Men i prinsippet, hvis man ser etisk på det, så er det ingen forskjell i forhold til om man har kjøpt en ulovlig kopiert vare, for så å kjøpe den ekte. Den gjennomgående oppfatningen jeg ser her på forumet er jo at man bør kvitte seg med eller ødelegge/destruere piratklokker så snart som mulig, hvis man har skaffet seg den ekte varen. Har dere samme moral når det kommer til piratprogramvare og ulovlig nedlastet/kopiert musikk (og for den del film)?

Ja.
Hilsen adobe-kunde i ti år.
Ja jeg har lastet ned filmer og musikk.
Jeg har slettet det som var ræva og kjøpt det jeg syntes var bra.
Nedlastingen har kun skjedd i de tilfeller der review eller previews (YouTube, soundcloud, Spotify) ikke har vært tilgjengelig.
Apple store elsker meg, har nå byttet til spotify premium.
Har ikke delt hverken programvare eller filmer/musikk.

Jeg betaler gjerne for det som er bra.

Det er nok ikke så mange som piratkopierer og skryter av at de har kjøpt blue-rayen... Men det er jo litt sånn med falske klokker, at folk gjerne later som det er ekte vare.

Dette blir jo en helt annen diskusjon. For det første er forskjellen mellom en fysisk vare og en digital vare ekstremt forskjellig. Om jeg ripper en Blu-Ray-film og sprer den på nettet blir det et meget forskjellig utfall enn å lage falske klokker å selge dem videre. Rent moralsk er begge deler like mye tyveri, men både i forhold til forurensning, barnearbeid, terrorstøtte etc. er det mye mer moralsk forkastelig å støtte fakeindustrien kontra piratkopiering. Jeg prøver ikke å si at det er OK å drive med digitalt tyveri, men det er litt som å sammenligne andre typer kriminalitet. Det er en grunn til at noe gir måneder i fengsel og andre ting igjen gir år i fengsel. Digitalt tyveri skader nesten kun økonomisk, mens fakeindustrien skader på mange andre måter i tillegg til det økonomiske.

Som ren konsument vil jeg hvertfall slå hardere ned på om kompisen min kommer med en fake klokke, kontra å komme med en minnepinne med en piratkopiert film på. Lenge har jo også det digitale tilbudet vært så dårlig at proffbrukere har hatt det enklere å drive med piratkopiert enn å kjøpe lovlig. Med inntoget av Spotify, Netflix, Apple Store og andre tjenester er vi heldigvis på vei til å komme så langt at de mest hardbarkede pirater er på vei over til den lovlige siden. Det finnes ikke noe sammenligningsgrunnlag her annet enn at begge ting er ulovlig, og da kan vi like gjerne begynne å sammenligne med hele lovboka.

Redigert:
Glimrende å se at det også kommer litt reflekterte og nyanserte meninger frem, selv om de ikke er i flertall.

Jeg er enig med mange her at det er flere faktorer som er uønsket med kopikjøp, men forstår ikke raseriet.

Jeg er enig i at det er galt å kjøre 90 i 80 sonen, men jeg skjeller ikke ut folk som gjør det.
Jeg er enig i at man ikke skal laste ned musikk, men jeg forteller ikke de som gjør det at de kan brenne i helvette....

Bare i løpet av disse få postene her er jeg blitt kontaktet på PM, der man vil ha mitt navn.. så de kan advare familie og venner at de ikke må velge meg som fastlege.....

Det får meg til å lure litt kan man si...

Angående stereoen min; den prioriterer jeg for egen nytelse. Skryteverdien av slikt er 0! Faktisk er den minus, siden folk synes du er idiot som bruker en mill på anlegg istedenfor på bil.

Men jeg hater ikke folk og skjeller de ut fordi de har Aiwa anlegg til 200 kr ;)

En del her har spurt etter bilder av kopier jeg evt har, men det er vel uønsket av flertallet her?
Uansett har ikke jeg noe behov for å fremme kopier, jeg synes bare hatet mot det var helt ute av proporsjoner.

Den viktigste forskjellen på piratkopiering av musikk/film og kopivarer av klær og klokker (sånn rent praktisk) er jo at en sang eller film er samme produktet (mer eller mindre). En klokke er fortsatt bare en billig kopi.

Selv om jeg synes fake-klokker er styggedommen selv følger jeg flaago i at argumentasjonen "vår" kanskje ikke alltid er like velbegrunnet. Ikke misforstå meg; terror og barnearbeid er ille, men det er også enkelt å gjemme seg bak. Det blir uangripelig.

Musikk og film er for alle, så er spørsmålet om du har penger og/eller moral nok til å betale for den.

Eksklusive klokker er et rent luksusprodukt forbeholdt de med nok penger. Så enkelt er det!

Ikke dermed sagt at det er et statussymbol for alle som kjøper. Men jeg finner ingen andre gyldige argumenter for å kjøpe en falsk klokke enn at man ønsker å "flashe" noe man ikke er eller har. At det skal være for å prøve om man liker "modellen" forutsetter jo at man ikke er i stand til å se/føle forskjell, ellers er man likelangt.

På samme måte som med andre luksusartikler (klær, vesker, penner osv...) er det en forskjell. Både i teknisk og opplevd kvalitet, varighet og finish, men ikke minst i forhold til kjøpsprosessen, oppfølging og ettermarked.

Jeg klarer ikke å hisse meg opp over debatten, men synes likevel at å bære og kjøpe falske klokker er like patetisk som om jeg skulle klint 4 eksospotter og et M-klistremerke bak på bilen min, eller kjøpt meg en falsk Ralph Lauren-trøye i Pataya...

Glimrende å se at det også kommer litt reflekterte og nyanserte meninger frem, selv om de ikke er i flertall.

Jeg er enig med mange her at det er flere faktorer som er uønsket med kopikjøp, men forstår ikke raseriet.

Jeg er enig i at det er galt å kjøre 90 i 80 sonen, men jeg skjeller ikke ut folk som gjør det.
Jeg er enig i at man ikke skal laste ned musikk, men jeg forteller ikke de som gjør det at de kan brenne i helvette....

Bare i løpet av disse få postene her er jeg blitt kontaktet på PM, der man vil ha mitt navn.. så de kan advare familie og venner at de ikke må velge meg som fastlege.....

Det får meg til å lure litt kan man si...

Angående stereoen min; den prioriterer jeg for egen nytelse. Skryteverdien av slikt er 0! Faktisk er den minus, siden folk synes du er idiot som bruker en mill på anlegg istedenfor på bil.

Men jeg hater ikke folk og skjeller de ut fordi de har Aiwa anlegg til 200 kr ;)

En del her har spurt etter bilder av kopier jeg evt har, men det er vel uønsket av flertallet her?
Uansett har ikke jeg noe behov for å fremme kopier, jeg synes bare hatet mot det var helt ute av proporsjoner.

Hei... hvordan går det Joachim... :) :)

Hehehe, ler like mye hver gang jeg leser denne debatten. Kan man ikke bare være enige om at vi er forskjellige. Noen støtter piratkopiering mens vi andre ikke gjør det. Dette er et tema som svaret burde være klinkende klart spør du meg når man er inne på et klokkeforum. Piratkopier er ikke kult. Homager er noe helt annet, det er det rette alternativet hvis man vil sjekke om man liker den type klokker før man vil ha the real deal. Syns nå jeg ihvertfall. :D

Hehehe, ler like mye hver gang jeg leser denne debatten. Kan man ikke bare være enige om at vi er forskjellige. Noen støtter piratkopiering mens vi andre ikke gjør det. Dette er et tema som svaret burde være klinkende klart spør du meg når man er inne på et klokkeforum. Piratkopier er ikke kult. Homager er noe helt annet, det er det rette alternativet hvis man vil sjekke om man liker den type klokker før man vil ha the real deal. Syns nå jeg ihvertfall. :D

Ja, hele diskusjonen blir jo på veldig feil plattform og det er der trollaspektet virkelig kommer inn synes jeg. Om jeg vil lage drama kan jeg også gå inn på forum for pennentusiaster og starte diskusjon på om hvor ille det egentlig er med fake Montblanc penner. Eventuelt gå inn på et Mercedes-forum og si at BMW er jævlig mye bedre. Diskusjonen i seg selv er på så utrolig feil plass.

Diskusjonen er helt meningsløs all den tid det er både idioti og forbudt å lefle med shiten.

Det finnes ikke gyldige argumenter for å bruke en falsk klokke, sier man noe annet er man godt sauset inn i sin egen livsløgn.

Enkelt og greit.

Hobby, lidenskap, investering.

Folk spiller golf i Florida, bygger anlegg i bilen, whatever for sine overskuddspenger. Jeg legger det i klokker. Er du ikke interessert Flaago, hold deg bare unna! Det er ingen som erter deg fordi du ikke har en klokke til 50k. Ingen av mine klokker ser ut som å koste mer en 5k og det er sjelden noen bemerker det.. Men når noen gjør det, som er interessert, prater vi lett en god stund.. Å kjøpe noe for 700kr for å se om man kanskje liker det og deretter betale 100k fordi man faktisk likte den?? Og ikke engang se forskjell?? Hehe, de samme folka kjøper nok ikke fake og ekte.. Fake watches are for fake people! ( og de som ikke er interessert og rett og slett ikke skjønner de negative med å ha en)

Status
Stengt for ytterligere svar.