Så, så, ingen grunn til å bli usaklig. Replicas/kopier/fakes er ille, ingen tvil om det. Det er ulovlig, umoralsk og kan faktisk være med på å bygge opp under alvorlig kriminalitet. I vår, lokale, lille verden av klokkesamlerier er imidlertid det verste med dem usikkerheten de skaper i kjøp- og salgsituasjoner, og den forurensingen de skaper i markedet.
Dette forumet har ikke noe generelt forbud mot diskusjon av fakes (annet enn regelen som forbyr alt som oppfordrer til lovbrudd), men den generelle kjøreregelen slik jeg har oppfattet det er at konstruktive diskusjoner som i hovedsak hjelper medlemmer å identifisere og unngå kopier, er tillatt. Tråder som er pro-replicas bør i all hovedsak unngås.
Jeg er selvsagt ikke uenig med deg, og din analyse av hva fakes gjør er - om enn noe begrenset, nokså korrekt.
Problemet her er dog ikke hans ene post jeg sitert, men holdningen som skinner gjennom om du leser posten sitert under her, dette er klassisk selv-suggesjon for å underbygge og forsvare hvorfor man har fakes og hvorfor man kjøper dem fremfor originale (som i det store og hele bare koker ned til råd vs ikke råd).
La meg skyte inn noen kommentarer til vår fake-fremmende venn Dani under her:
tror ikke du skal tenke så mye på det, mange av de aktive inne på fake forums ender opp med langt mer imponerende samlinger av ekte klokker innen kort tid en som eks de fleste her inne som går ifra en billig seiko til en "high end" klokke.
Udokumentert påstand som ikke kan dokumenteres. I tillegg skinner det en viss misunnelse gjennom.
Og et lite hint; du stoler på "ekte samlinger" fra fake-forum ?
Virkelig ?
At fake markedet ødlegger for ekte er kun pga de som prøver selge fake som ekte, og de fleste foum som omhandler fakes redder flere ifra kjøpe slikt en hva de ekte forumene gjør, det de på fake forumene har er en større fokus på ekstremt små detaljer..Ikke minst de er ofte langt mer kunnskapsrike en folk her,på timzone og lignende..
Påstanden din er også her udokumentert og grunnløs. Du aner ikke hvem som er her, og du aner ikke hvem som er der, du aner heller ingenting om kunnskapsnivået til folk her eller der - men du viser i det minste at du frekventerer mye fake fora.
Moral,etikk av selve handelen , det er ikke opp til meg å avgjøre, syselsetter nok ikke barn og støtter nok ikke terrorister hvertfall..
Det er jo ganske åpenbart hva moral og etikk sier, synes du ikke ?
Siden når var tyveri ok? Svaret er aldri.
Både barn og kriminelle (som de er per definisjon) er nok dessverre involvert i fakes, lurer du deg selv til å tro noe annet får det stå på din regning.
Kilde: https://iacc.org/about-counterfeiting/the-truth-about-counterfeiting.php
Så krille, jeg står ved min påstand enda, men hadde ikke tid i sted til å bygge opp et svar som begrunnet det hele.