Men først. Hva er egentlig en feltklokke? Og hvilke egenskaper skal en feltklokke ha?
I flg gearpatrol er det ingen «clear-cut rules», men det fremholdes likevel at en skal se etter tilsvarende egenskaper som militæret i sin tid søkte i f.eks. American A-11 eller British W10, dvs. enkelhet, bestandighet og leselighet - «Dials should have big, contrasting markers and little else adorning them. Cases should protect movements from hard knock. There should be lume aplenty.»
Vis vedlegg 99436
Vis vedlegg 99437
Du har nettopp mottatt en kule i hode og skulder, noe som har påvirket synet ditt, det er helt tåkete, trykket fra kulene medførte at du falt bakover 30 meter ned en steinrøys, ett ben er brukket, armen er vond, generelt forslått, dyp ripe over glasset på klokken, stor ding på kassen – hva er klokken, sa du? Fjorten minutter over fire. Faen, jeg er sent ute for å hente i barnehagen. That's it.
Uansett. Jeg har gått med tanker om en IWC Mark 15 eller 16 i lengre tid nå. Om dette er en feltklokke? Tja. Kanskje nesten. Det er vel egentlig en pilotklokke, men har likevel et uttrykk som kan passe innenfor feltklokke-sjangeren emm. Enkelhet og leselighet er ihvertfall der, bestandighet er jeg ikke like sikker på, men det kan godt tenkes.
Vis vedlegg 99438
Dessverre må det nok bli med tankene om en IWC Mark 15 eller 16 enda litt til. Andre prioriteringer, både på klokkefronten og ellers, har medført at jeg undersøker rimeligere alternativ. Og det er i grunn derfor jeg har laget tråden; hva finnes der ute?
Jeg vil likevel at det skal være rom for feltklokker i alle prisklasser i tråden, så jeg kan jo allerede nå nevne at gearpatrol har inkludert både
Rolex Explorer og
Tudor Ranger i sin samling av feltklokker. Begge er flotte klokker, men imidlertid godt over det jeg ser for meg å bruke.
Vis vedlegg 99439
Vis vedlegg 99440
Og så har jeg litt sansen for flg sitat fra WatchUSeek: «In my opinion, the best true field watch is the one you don't mind destroying. At the end of the day, it doesn't matter how well-built your watch is – if it smacks into a rock face at high velocity, or a spring bar breaks and it takes a dive off a cliff, it's game over (Well, unless it's a G-shock and assuming you can actually find it again...)»
Vis vedlegg 99441
Men med et trykk på
litt. Det skal gjøre litt vondt å "ødelegge" klokken sin.
Andre klokker som nevnes her og der er Seiko SNZG1, Seiko SNZG09, Timex Expedition og Weekender, Sinn 556, Damasko DA37, Lum-Tech B18, uten at det vekker de helt store følelsene hos meg.
Vis vedlegg 99443
Vis vedlegg 99444
For min egen del så ser jeg for meg at jeg bruker maks 10k, og at klokken er mellom 36mm og 40mm. Foreløpige favoritter er Hamilton Khaki Field Mechanical og CWC W10. Men en kombinasjon av disse hadde vel vært det ideelle for meg, tror jeg. Jeg liker skiven på CWC, kasse og størrelse på Hamilton. Usikker på dato. CWC har et no date-alternativ, men det er quartz.
Vis vedlegg 99445
Vis vedlegg 99446
Noen med andre forslag? Jeg har en G-Shock forresten – det holder med 1, for min del.
Med tanke på bestandighet så er kanskje også vintage utelukket, det må i tilfelle være tale om re-issues. Selv om en Hamilton W10 frister. Mye.