- Medlem
- 26. april 2011
Men først. Hva er egentlig en feltklokke? Og hvilke egenskaper skal en feltklokke ha?
I flg gearpatrol er det ingen «clear-cut rules», men det fremholdes likevel at en skal se etter tilsvarende egenskaper som militæret i sin tid søkte i f.eks. American A-11 eller British W10, dvs. enkelhet, bestandighet og leselighet - «Dials should have big, contrasting markers and little else adorning them. Cases should protect movements from hard knock. There should be lume aplenty.»
Noen med andre forslag?
Gir deg mitt forslag: Tudor sub. Levert på 70-80 tallet til franske marine nationale uten lenke og med spesifisert god lesbarhet (derav store firkanta timemarkører). Dessverre er ikke min versjon enkel nok med sin dato (9411 m/ dato, 9401 uten) så den er ikke tilsvarende MN fikk. Reima dere ser her er laget av fallskjermstoff som er elastisk, slik MN-krigsmennene selv lagde dem for å enkelt kunne bruke dem utenpå dykkerdrakta. Bestandighet har vel mitt eksemplar vist med å overleve 41 år med glans! Som utdannet navy officer er det en stor glede å ta etter arven fra mine franske kollegaer. Jeg bruker den i kontorfelten hver dag: