Fjellturer/jakt/fiske/turutstyr-tråden

Om jeg skulle få velge gravyre på hagla selv :cool:

tumblr_mhmhtz0ldS1rw5vcwo1_500.jpg

Om jeg skulle få velge gravyre på hagla selv :cool:

tumblr_mhmhtz0ldS1rw5vcwo1_500.jpg
Ja om graveringen gjenspeiler kaliber her så må vel dette kalles en skikkelig storvilltrifle!

Over til noe annet. Hatt min Klattermusen Gere-bukse nå en stund. Fascinerende merke dette her. Har hatt noen jakker og selv om de ikke er skikkelig vantette så er det noe helt spesiellt. Dyrt ja og man finner tettere ting til halve prisen men det er noe med dem.

Buksen er veldig god så langt. Ikke vanntett men den presenteres heller ikke som at den skal være det. Så om noen er ute etter ny bukse så er den absolutt noe jeg ville sett nærmere på
4951931_2067896.jpg

Dobbelunbokset pakke fra Outnorth.no idag, viktig å farvematche:
wRHdSk6.jpg

... dess kjipere at den kom idag og ikke før påske som planlagt, men regner med at det blir fler anlendninger å bruke anorakk, særlig efter @Hopalong 's inspirasjonsutlegg :)

Redigert av en moderator:
Tips til kikkert.

Har nada peiling på kikkert, og det sitter noe langt inne å bla opp for Swarovski o.l.

Derfor ønsker jeg tips om fornuftig priset kikkert/ merker, primært for bruk i båt.

Ser Nautisk Fritid har Steiner og Pentax. Erfaringer med disse?

Takker for evt tips og hjelp med dette, gjerne med link til salgsside.

God kveld

Neon som kan anbefale en fin todagers tur på vestlandet?

Kjøre fra Bergen om morningen, komme frem i tide slik at man kan gå noen timer, campe, gå til bilen igjen (gjerne en annen vei) og kjøre hjem slik at man er hjemme på kveldingen dagen derpå. Teltet slås helt opp ved ett OK fiskevann!

Har nada peiling på kikkert, og det sitter noe langt inne å bla opp for Swarovski o.l.

Derfor ønsker jeg tips om fornuftig priset kikkert/ merker, primært for bruk i båt.

God kveld

Du får det du betaler for og på sjøen er du avhengig av kvalitet på både optikk, coating og tetthet. Anbefaler at du kjøper brukt Zeiss eller Swarovski. Det ideelle er en 7 x 50.
Tom

Er for tiden på utkikk etter en ny hagle. Nå står det mellom tre kandidater. En standard, litt kjedelig, men også fornuftig Beretta 686 til 14-15K, en Fausti Albion SL deluxe til 18K eller en Ugartechea 75 EX til 15k. Alle er i kaliber 20 ettersom det er mer behagelig å bære når en skal gå skuddklar en hel dag. Trenger noen tips/argumenter/kloke ord fra Tidssonens kloke mennesker.

Er for tiden på utkikk etter en ny hagle. Nå står det mellom tre kandidater. En standard, litt kjedelig, men også fornuftig Beretta 686 til 14-15K, en Fausti Albion SL deluxe til 18K eller en Ugartechea 75 EX til 15k. Alle er i kaliber 20 ettersom det er mer behagelig å bære når en skal gå skuddklar en hel dag. Trenger noen tips/argumenter/kloke ord fra Tidssonens kloke mennesker.

Jeg ville spart litt til, slik at jeg kunne gått for en Sub. Du havner der før eller siden.

Jeg jakter med kaliber 20 de aller fleste jaktdager, men bruker 12 til ender og gjess. 686 er aldri feil, men litt kjedelig. Ugartechea er nydelige hagler, men kvaliteten sank jevnt fra ca 1980. Før det var de svært pene, men er neppe trykktestet til stålhagl. Fausti har jeg bare sett, men har ingen erfaring med.

(Jeg har forøvrig en 687 i 20/76 med to skjefter for salg, samt en Diamond/Bettinsoli i samme kaliber. Send PM om du er interessert.)

God kveld

Hei
Har kjøpt tre brukte Leica hos Alex på eurooptic.com for noen år siden. Ble veldig gunstig i forhold til norske priser og bare gode erfaringer med mannen.

Let litt så finner du brukte kikkerter. Fryktelig mange våpen siden jeg var inne på siden sist........

Thore

Jeg jakter med kaliber 20 de aller fleste jaktdager, men bruker 12 til ender og gjess. 686 er aldri feil, men litt kjedelig. Ugartechea er nydelige hagler, men kvaliteten sank jevnt fra ca 1980. Før det var de svært pene, men er neppe trykktestet til stålhagl. Fausti har jeg bare sett, men har ingen erfaring med.

(Jeg har forøvrig en 687 i 20/76 med to skjefter for salg, samt en Diamond/Bettinsoli i samme kaliber. Send PM om du er interessert.)

Har du noen erfaring med kaliber 16? Min far som døde i 1974 hadde sans for kvalitet overlot meg, bortsett fra to flotte klokker, også to flotte våpen. En Sauer og Sohn kaliber 16 og en Anschutz salongrifle. Har brukt begge mye på rypejakt og liker kaliber 16 godt. Et lett og nett gevær med fin finish.

God kveld

Om du er medlem på hifisentralen, ligger det to fine tråder på off topic delen av forumet.

Om du ikke er det, tar jeg meg friheten til å poste tre gode innlegg fra tråden:

Spiralis på hifisentralen:

"
Er du på jakt etter en god kikkert som ikke koster så galt mye bør Opticron være noe du bør sjekke ut. Vi har dem på jobb og de fungerer helt fint. Har fått gode testresultater også.

Selv er jeg svoren tilhenger av å bruke maksimalt på optikk. Øynene blir ikke bedre med årene og en god kikkert kan faktisk gjøre underverker.
Zeiss, Swarovski og Steiner koster endel men er IMHO verd pengene. Kjøpte forøvrig en liten Steiner på medlemstilbud hos Coop for noen år tilbake. Rått bra i forhold til at jeg betalte 600,- for den.

Steiner safari 10X26

Ser det er mulig å finne denne på e_bay for rundt 500 kroner.

På sjøen bruker jeg en stor ( og svinedyr ) Steiner:

Steiner Gold Admiral med kompass 7X50

Denne bare må oppleves for å tro det er mulig. Den er vanvittig lyssterk i skumring og i tåkeforhold. Rett og slett ikke til å tro.
Kvalitet som er satt sammen av 189 ulike mennesker i en produksjonsprosess som kun kan finnes i Tyskland. De sluttet å lage den i 2005 fordi den ble så dyr at den ikke lenger var salgbar. Jeg var griseheldig og fikk tak i den siste som importøren hadde, - til halv pris! Listeprisen var 24.000,-

Med tanke på at man blir eldre og synet stadig svekket med alderen vil jeg anbefale å prøve seg fram og "prøve å glemme" budsjettet for å kjøpe det beste man finner. En del av prisen er lysystyrke og "bilde" en del av prisen er soliditet. Tåler den å falle i gulvet?? Har kjøpt billige kikerter som jeg har sett kjempegodt i, men de må behandles som råttne egg. Helt greit hvis kikkerten skal brukes til å kikke ut av vinduet på hytta på fugler eller båter som passerer forbi. Men skal kikkerten være med ut på tur eller ut i båten bør den også tåle litt julig uten at bildet blir forstyrret.

Zeiss, Swarovski og Steiner koster endel, men de leverer til diverse lands forsvar og det burde si noe....
"

Vredensgnag på hifisentralen:

Har et lite utvalg kikkerter.
En kompaktkikkert fra Carl Zeiss Victory Compact på 10x25. Den har jeg nå hatt i over ti år, og den er et av mine beste friluftskjøp. Den har vært med i all slags vær, gjerne i futteralet i en lomme, eller hengende rundt halsen, stukket i skjortelommen. Klar til å bli tatt frem når noe dukker opp som jeg vil se nærmere på.
Fordeler: liten og grei å ha med, utmerket optikk og kvalitet. Mulig ulempe: grunnet forstørrelsen må du øve inn teknikk for å straks få det du skal se på i okularet, og du må være stø på hånden eller bruke støtte, om det er langt unna.

I går sirklet en Kongeørn forbi gården. Den ble truffet av lav sol og lyste gyldent mot oss gjennom en nærmest antikvarisk Anchor 7x50 som står fast på post i stuen.
Dette er kikkert fra 50-tallet og med suveren optikk, skal man ha tilsvarende i dag må man til Steiner-kvalitet, som nevnt tidligere. (Kikk på eBay eller Finn etter kupp).

Jeg har også en Steiner kikkert med kompass, og kan underskrive på at den er utrolig lyssterk og med fremragende optikk. Men den blir for klumpete å ha med på tur og egner seg best ombord i en båt eller i en vinduskarm.

I tillegg har jeg et Leica teleskop med 20-60 forstørrelse. Upåklagelig optikk, og det har vært med meg i vel 15-16 år, uten noen problemer.

Konklusjon: det lønner seg å kjøpe kvalitet. Det har man igjen for over tid og i dårlige lysforhold.

Jeg bruker selv min Zeiss 10x25 mest av alle. Den er alltid med på tur og brukes også flittig hjemme, selv om jeg har mer å velge mellom der. Denne er bedre enn Leicas eller Swarovskis tilsvarende, og som regel rimeligere. (Flott å ha med i operaen eller på konsert, forresten.)

Husk å ha kikkerten stående på en fast plass, så du finner den fort når du ser noe det er verdt å kikke nærmere på, og unngå å ha den i nærheten av en ovn eller så den treffes av direkte sollys.
Og skal man ha kikkert i dag lønner det seg å sjekke at produksjonen ikke er flyttet til Kina - kjøp heller en eldre kikkert gjennom nettet om budsjettet er begrenset. Gå til ebay.de - mange kikkerter på tysk eBay og portoen hjem er billig. Søk på Fernglas eller Ferngläser.
"

ErosLoveking:

"
Noen tips her også kanskje..

Hifisentralen

tar meg den frihet å sitere meg selv fra tråden. Tror fortsatt det er mye å hente hos høyprofilerte kameramerker som produserer sin egen optikk. Mye kvalitet til relativt lite pæng.

Holdt på å si Leica, men det ligger dessverre et godt stykke utenfor budsjett. Har 8x42 BN selv, og kommer aldri til å se noen annen retning. (kjøpt til fabrikkpris sammen med to riflesikter i sin tid pg.a tidligere jobb). Syk syk kvalitet........

Gode kjøp ut i fra egen erfaring er fra de som alllerede er tungt inne i optikk (spesielt på fotosiden) Anbefaler å låne et blikk både til Olympus, Nikon og Canon. Høy kvalitet og overraskende høy robusthet til latterlig lav pris. Bushnell gjør heller ikke bort seg. Steiner og selvsagt Carl Zeiss som nevnt her.

Definer behovet. forstørrelsesgrad 7, 8, 10 , 12 er de mest vanlige. Tommelfingerregelen er høyere forstørrelsegrad, jo mer rystningsproblematikk pg.a trangere synsvinkel. Skill mellom aktiv bruk, f.eks jakt, typisk ( 7 eller 8 ) med kroppslig/fysisk påvirkning (skjelvinger, pust) eller mer stasjonær, mindre aktiv (10 eller 12).

Det siste tallet etter X forteller noe om lysåpning. Lysåpning delt på forstørrelsesgrad forteller noe skumringsverdi, et konkret måltall. x22 er veldig størrelses hendig, x32/x42 mer normalen, mens x 52 er de mer store klumpete (stasjonære). I kvalitet kompenserer erfaringsmessig de beste produsentene skumringsverdien noe gjennom ekstrem høy kvalitet på glass og slipning. Lite rom for "Edge" for å si det på en pen måte.

Det beste er å gå i en butikk å prøve direkte. De fleste butikker ligger ikke så bra lysmessig til hvis du forstår, og en direkte sammeligning og forskjeller er overraskende enkel å detektere selv. (jepp her kommer den gamle selgeren frem i meg )
"

Kikkertspesialisten skriver dette om kikkert for bruk i båt:

"7x50 er den ideelle kikkerten for båtbruk, alternativt 7x42 hvis du vil at kikkerten skal være mindre i størrelse og dermed kan bæres med seg også til andre formål. 7x-kikkerter har lav nok forstørrelse til at du klarer å holde dem i ro i båt. 7x50 har størst utgangspupill i okularet av disse på grunn av den store frontlinsediameteren og tillater mest slingringsmonn i øyets plassering i forhold til okularet. Den store frontlinsediameteren på 7x50 gjør at denne tåler mer sjøsprøyt uten å tape seg i synskvalitet. Båtkikkerter bør ideelt sett være vanntette og så robust bygd at de tåler støt. Gummiarmering er en fordel idet du får et bedre grep om kikkerten, den blir ikke så kald å holde i, og den ligger mer i ro der du legger den fra deg i båten. Enkelte 7x50 leveres med innebygd kompass og innretninger for avstandsmåling. Kompasset er synlig kun når du kikker gjennom kikkerten. Fordelen med kompass er at du alltid vet i hvilken retning du kikker."

Har du noen erfaring med kaliber 16? Min far som døde i 1974 hadde sans for kvalitet overlot meg, bortsett fra to flotte klokker, også to flotte våpen. En Sauer og Sohn kaliber 16 og en Anschutz salongrifle. Har brukt begge mye på rypejakt og liker kaliber 16 godt. Et lett og nett gevær med fin finish.

@Thore Jeg synes kaliber 16 på mange måter er ideelt, spesielt i kombinasjonsvåpen. Dessverre har blyforbudet redusert ammunisjonsutvalget veldig, og spesielt for eldre våpen er det vanskelig å finne alternativer med lavt nok trykk. Hadde jeg hatt plass på våpenkortet, skulle det definitivt inn en drilling i 16/16/7x57r.

Telting med Sverre på funboxen i Fredrikstad i natt. Han i telt og jeg med tarp der i bakgrunnen.
Er nødt til å henge i stroppen fremover for å nå målet i år.

Skjermbilde2013-04-28kl180647_zps6249003e.png

Jeg tok nylig jegerprøven, og tanken er i første omgang å jakte ryper i fjellet. Jeg bodde fem år i England, og skal ærlig innrømme at jeg er meget glad i alt som er engelsk, inkludert jaktklær og engelske side by side hagler.

Er det noen av jegerene her inne på sonen som har erfaring med hvordan klær laget av tweed, moleskin og oilskin egner seg til bruk i den norske fjellheimen om høsten? Det er jo forskjell på en relativt stillestående "shoot" på et engelsk gods, og en hel dag på støkkjakt på Hardangervidda. Vil tweed og oilskin bli for tungt når det blir vått? Jeg kan takle fleipende kommentarer fra jaktkamerater i "vanlige" norske jaktklær fra Norrøna osv., men samtidig er jeg veldig opptatt av å kle meg riktig etter værforhold og ønsker ikke at jåleriet skal gå på bekostning av sikkerheten ;) . En tattersall skjorte i bomull blir kald når man blir svett, men dette kan kanskje løses ved å bruke ulltrøye under? Så vidt jeg vet brukes jo moleskin, tweed og wax jakker til jakt i det skotske høylandet, og det er vel ikke så stor forskjell fra den norske fjellheimen?

Lurer også på gummistøvler fra f.eks. Hunter. Er dette noe å gå i en hel dag eller er man bedre tjent med tradisjonelle jaktstøvler i lær?

Setter stor pris på tips og kommentarer fra noen som har erfaring med dette!

Telting med Sverre på funboxen i Fredrikstad i natt. Han i telt og jeg med tarp der i bakgrunnen.
Er nødt til å henge i stroppen fremover for å nå målet i år.

Skjermbilde2013-04-28kl180647_zps6249003e.png

er det den nye nakamura fatbike sykkelen som er med på bildet? om du brukte den, hva var din erfaring med den i skog og som tursykkel?

mvh
stian

Jeg tok nylig jegerprøven, og tanken er i første omgang å jakte ryper i fjellet. Jeg bodde fem år i England, og skal ærlig innrømme at jeg er meget glad i alt som er engelsk, inkludert jaktklær og engelske side by side hagler.

Er det noen av jegerene her inne på sonen som har erfaring med hvordan klær laget av tweed, moleskin og oilskin egner seg til bruk i den norske fjellheimen om høsten? Det er jo forskjell på en relativt stillestående "shoot" på et engelsk gods, og en hel dag på støkkjakt på Hardangervidda. Vil tweed og oilskin bli for tungt når det blir vått? Jeg kan takle fleipende kommentarer fra jaktkamerater i "vanlige" norske jaktklær fra Norrøna osv., men samtidig er jeg veldig opptatt av å kle meg riktig etter værforhold og ønsker ikke at jåleriet skal gå på bekostning av sikkerheten ;) . En tattersall skjorte i bomull blir kald når man blir svett, men dette kan kanskje løses ved å bruke ulltrøye under? Så vidt jeg vet brukes jo moleskin, tweed og wax jakker til jakt i det skotske høylandet, og det er vel ikke så stor forskjell fra den norske fjellheimen?

Lurer også på gummistøvler fra f.eks. Hunter. Er dette noe å gå i en hel dag eller er man bedre tjent med tradisjonelle jaktstøvler i lær?

@Hopalong , utredning ønskes;)

Vedr. Støvler, se her:
http://www.tidssonen.no/forum/stil-12/st%F8vler-7528/

Oilskin jakker og andre voksede jakker puster ikke i det hele tatt, og man blir dermed svett og ubehagelig klam etter å ha beveget seg noen hundre meter. Så akkurat det er definitivt plagg jeg ikke ville brukt på jakt. Ellers vil jeg jo tro at ting som fungerer i Skottland fungerer fint i Norge og, men de andre du lister opp er vel heller ikke de MEST praktiske alternativene.