Formel 1

Da er det offisielt:

Lawson går ut og Tsunoda inn i RB.


Det kan argumenteres for at Tsunoda skulle vært i det sete for lenge siden, men er redd dette er verst tenkelige tidspunkt. Jeg kan liksom ikke forestille meg at han skal gjøre det stort bedre enn sine forløpere
 
  • Liker
Reaksjoner: andres og Thorvald
Må ikke glemme at det blir nye motorer i ‘26 og, det er utenfor Neweys hender.
Ikke minst. Ikke bare nye biler med ny aero-pakke, men også nye motorer. Så er jo det gigantiske spørsmålet: Hvem nailer det? Mercedes nailet jo hybrid-æraen så det sang etter, med 8 WCC på rappen. Det er 5 leverandører når det kommer til motorer for 26-sesongen: Mercedes (McLaren, Williams og Alpine), Ferrari (Haas og Cadillac), Honda (AM), Red Bull Powertrains (Red Bull og VCARB) og Audi. Siden 26-reglene fokuserer mer på motor enn aero så er AM og Newey 100% avhengige av at Honda leverer varene.

Dagens regler favoriserer aero over motor, noe bevises greit av McLaren. De får motorer fra Mercedes, men er fortsatt raskeste bilen på griden.
Det kan argumenteres for at Tsunoda skulle vært i det sete for lenge siden, men er redd dette er verst tenkelige tidspunkt. Jeg kan liksom ikke forestille meg at han skal gjøre det stort bedre enn sine forløpere
Det har jo blitt åpenbart at problemet til Red Bull ikke er andreføreren, men selve bilen. Hvis Verstappen sier den er vanskelig og at han sliter med å få den til å fungere sikkelig, så sier det seg selv at nesten uansett hvem du setter i bil nr2 så kommer vedkommende til å slite. Men Tsunoda har mer erfaring enn Lawson og foretrekker etter sigende samme type bil som Verstappen (On the nose: Altså at bilen er rask og responsiv, men at den har lett for å overstyre.)

Kan sammenlignes med det som ble sagt her tidligere om et intervju med Albon, hvor han sammenlignet det med å ha muse-sensitivitet på 300%: Ekstremt responsiv, men det kreves også sin sjofør for å håndtere.

Skulle Tsunoda fått sjansen tidligere? Absolutt. Kommer dette til å ende bra for Tsunoda? Jeg håper det. Jeg mener han har fortjent den plassen de siste to årene, så det blir veldig spennende å se hvordan han takler den bilen. Hvis han ikke gjør det så lurer jeg virkelig på hva Red Bull gjør, for de begynner seriøst å gå tom for både ideer og førere om dette ikke fungerer sikkelig.

Også er jo spørsmålet, hva er godt nok for de? Hvis Max er P1, hvor er de fornøyd med at Yuki havner? Podium? Topp 5? Eller vil de være fornøyde med å se begge bilene i Q3? Den som lever får se. Personlig så heier jeg på Tsunoda. Spesielt mtp at neste løp er i Japan! Det må altså bli noen absolutt hinsides scener om Yuki skulle komme seg på podiumet (Insert Hopium(™) here).
 
Jeg tror naturligvis RB ønsker VER som verdensmester, men plassering av 2 sjåfør er også utrolig viktig.
Constructor mesterskapet er også en verdensmester tittel, og verd seriøst mye penger. Ca 1.5 mrd i år. De ønsker absolutt sine fingre på den pengesekken
 
Jeg tror naturligvis RB ønsker VER som verdensmester, men plassering av 2 sjåfør er også utrolig viktig.
Constructor mesterskapet er også en verdensmester tittel, og verd seriøst mye penger. Ca 1.5 mrd i år. De ønsker absolutt sine fingre på den pengesekken
Absolutt! WCC er det viktigste for teamet da det er det som faktisk betaler. WDC er prestisje, WCC er penger.
 
Kan ikke snakke om Lawson/Tsunoda uten memes. Ferske fra Reddit!

hfm3qlffh7re1.jpeg

05v21j56f7re1.jpeg
g0awa4eee7re1.png
uu346mwza7re1.jpeg
luilovqu87re1.png
 
Har ingen gode observasjoner her for det var så kjedelig at jeg sovnet.
Som spådd fikk TSU tøff debut i RB bilen som er vanskelig å kjøre for alle andre enn VER.
 
Har ingen gode observasjoner her for det var så kjedelig at jeg sovnet.
Som spådd fikk TSU tøff debut i RB bilen som er vanskelig å kjøre for alle andre enn VER.
Enig, dørgendes kjedelig. Men virket som om Tsunuda håndterte bilen greit nok egentlig, i allefall om man ser helgen over ett.
Håper og tror vi får et mer spennende race til helgen
 
Helgens høydepunkt var kvalikken. Verstappen sin polelap (og banerekord!) var klasse. Løpet i seg selv var ikke mye å skrive hjem om.

TSU fikk en tøff debut, men det er faktisk lyspunkter her. Lawson hadde pre-season testing og to løpshelger, men var dønn sist. TSU hadde FP1, FP2 og FP3. TSU kom seg ihvertfall ut av Q1.. Lawson gjorde det som forventet bedre i VCARB (I kvalikken altså. Han slo tross alt Tsunoda).

Det virker som om TSU faktisk har litt mer kontroll på bilen enn Lawson hadde. At bilen er vanskelig å kjøre er jo bekreftet opp, ned og i mente. Men det ser absolutt ikke bra ut når Max er P1 og teamkameraten er P12. Uansett, vi får se hva som skjer til helgen. Håper TSU gjør det bedre da.

Per nå så ville det vært en seier for RB at begge bilene kom seg til Q3...
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: andres
Fikk meg meg i forkant, at dette løpet ikke var noen spektakulær seeropplevelse, så kikket på F1 sin "Race in 30 minutes" sending og holdt på å sovne av den også. Nesten verre enn et typisk Monaco. Dessverre med den nye typen biler, som er alt for store, er Monaco og Suzuka dørgende kjedelige og knapt verdt å se.
Det blir bedre neste uke får vi håpe
 
Fikk meg meg i forkant, at dette løpet ikke var noen spektakulær seeropplevelse, så kikket på F1 sin "Race in 30 minutes" sending og holdt på å sovne av den også. Nesten verre enn et typisk Monaco. Dessverre med den nye typen biler, som er alt for store, er Monaco og Suzuka dørgende kjedelige og knapt verdt å se.
Det blir bedre neste uke får vi håpe
Helt enig. Det er enkelte løp i kalenderen man like gjerne kan hoppe bukk over. Heldigvis er det flere av de morsomme løpene enn de kjedelige.
 
Fikk meg meg i forkant, at dette løpet ikke var noen spektakulær seeropplevelse, så kikket på F1 sin "Race in 30 minutes" sending og holdt på å sovne av den også. Nesten verre enn et typisk Monaco. Dessverre med den nye typen biler, som er alt for store, er Monaco og Suzuka dørgende kjedelige og knapt verdt å se.
Det blir bedre neste uke får vi håpe

Sant, og synd mtp særlig på suzuka som egentlig er en ganske gøy bane
 
  • Liker
Reaksjoner: andres
Jeg så et klipp fra P1 with Matt and Tommy sin podcast hvor de snakket om akkurat dette. De var redde for at baner som før i tiden har vært fantastiske (Feks Spa og Suzuka) har blitt for kjedelige med dagens biler. Bilene er så raske at på Suzuka kan du ha flat pedal hvor du før måtte bremse, så resultatet er at bilene bare går rett igjennom. Ingen bremsing som kan framprovosere førerfeil osv, så det blir ikke så spennende.

Monaco er jo ikke noe vits å se lengre, såfremst det ikke regner. Kvallikken betyr alt fordi det er umulig å kjøre forbi. Nå har de introdusert to obligatoriske pitstops, så kanskje det kan komme noe spenning ut av det? Ferrari har jo en tendens til å gjøre pitstops urovekkende spennende...