Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Hmm, speilrefleks hadde vel vært tingen tenker jeg. Men kan jeg få noe skikkelig i den kategorien for 9k? Planen er jo å kjøpe bedre objektiv i fremtiden, så greit å kjøpe et kamera som er godt nok til at det ikke blir bortkastet å sette en skikkelig god linse på det senere. Eller er de fleste hus i denne prisklassen jevngode uansett?

Jeg fomler bokstavelig talt rundt i mørket her, så alle tips om hvordan pengene bør brukes (hvor mye på hus/linse etc.) er gull verdt for meg. :)

Hmm, speilrefleks hadde vel vært tingen tenker jeg. Men kan jeg få noe skikkelig i den kategorien for 9k? Planen er jo å kjøpe bedre objektiv i fremtiden, så greit å kjøpe et kamera som er godt nok til at det ikke blir bortkastet å sette en skikkelig god linse på det.

Jeg fomler bokstavelig talt rundt i mørker her, så alle tips om hvordan pengene bør brukes (hvor mye på hus/linse etc.) er gull verdt for meg. Skal google rundt litt også nå. :)

Det er aldri bortkastet å sette god linse på low-end hus. Men det motsatte kan absolutt skje, low-end glass på superhus.

Er du i Oslo så er Fotovideo sin butikk i Møllergata en drøm, går du dit utenom mest crowded tid så opplever eg ofte at de tipser om hva eg trenger og ikke hva som har mest avans.

Kjøpe dyrt hus og billig optikk eller billig hus og dyr optikk er vanlig problemstilling og du får sikkert forskjellige svar

Kommer du over en pent brukt Canon 40D (eller 50D) så er det mye bang for bucken. Ikke all verdens mpixler i den men flere megapixler på samme brikkestørrelse introduserer støy (regner her med at fullfornat ikke er tingen og at det blir Canons EF-S eller tilsvarende hos Nikon)

Egen erfaring sier også at hus taper seg i verdi men optikk holder seg (det vil si at kjøper du brukte objektiv kan du ofte selge dem videre uten særlig tap)
Husen har jo en begrensin i at lukkeren må byttes efter 15-100 000 (?) eksponeringer og med mindre det er high end er det like dyrt som å kjøpe nytt brukt hus

Får du tak i fuji x-pro 1 brukt med objektiv. Kjøp det:)

Hva skal du bruke det til? Mine forslag;
Familie, ferier osv; Canon g-12
Doku, gatebilder,situasjoner og fotoglede; fuji x100 eller x-pro 1.
Klokker/makro; hvilke som helst hus nesten. 100mm makro, blits og fototelt.

Fuji x-pro1 så skikkelig rått ut, men noe dyrt virker det som etter et søk på finn. Det ligger på rundt 15k nytt, og det samme brukt akkurat nå?

Ellers har jeg lest litt og kommet frem til at Nikon d7000 kanskje kunne vært noe? Eller blir det kanskje litt for lite penger til overs for et greit objektiv?

Det fikk forøvrig bra karakter på akam.no.

Omvendt ville jeg gjort det. Optikk kan du kjøpe løst med tiden. Viktigste er at du får den nyeste teknologien i huset.

Her må jeg si meg enig med Boenna. Jeg ville mye heller gått for ett brukt Canon 7D med L-optikk enn ett nytt 5D MKIII med 18-55mm kit objektiv... :)

Ville dette vært et greit objektiv til Nikon d7000? Tenker til alt-mulig bruk, med stor vekt i klokkebilder selvfølgelig.

Edit: fikset link.

Her må jeg si meg enig med Boenna. Jeg ville mye heller gått for ett brukt Canon 7D med L-optikk enn ett nytt 5D MKIII med 18-55mm kit objektiv... :)

Enig. (Sponon har på en måte også rett, men det kommer jo an på hva som skjer etterpå. Mange tenker å kjøpe bedre optikk etter hvert, men så skjer det ikke.)

Glass er investering. Hus er det ikke. Ligg alltid en modell bak, og bytt når du føler for det, da blir ikke verditapsluket så stort. Når det er sagt, så kommer det jo noen heftige oppdateringer på optikken også av og til, slik som denne her:

Nikon-AF-S-NIKKOR-85mm-f1.4G.jpg

Den vil jeg ha. Perfekt til portrett, konsert og mye annet. Et råskinn av et objektiv, helt fantastisk ute av fokus-gjengivelse. Plutselig innser jeg at den koster bare en grei middels klokke. Hmmm, skal vi se, kjøp og salg....

Hvis man ikke gidder/tar seg tid til å bruke en del tid på å lære seg lukker, blander, iso osv osv osv så mener jeg at alle tipsene som har kommet fram her er bortkasta. Er alt for få som bare MÅ ha speilrefleks fordi det er så bra, men bildene de tar etterpå har mobil kvalitet fordi de løper rundt å skyter kun bilder i auto. Noe av det dummeste jeg ser er når folk står ute å knipser bilder med speilrefleks og blitzen popper opp, da vet du at de skyter i auto og ikke har gjort noe riktig for å stille inn kameraet for å ta best mulig bilde.
Selv bruker jeg nå eos 60D med div linser, men startet med ett eos 350D og 450D. Disse kameraene tar absolutt bra bilder med god optikk og du lærer deg det du trenger.

For de som ikke vil lære seg dette så finnes det mange gode kameraer, feks de nye speilløse kameraene. Disse har bedre programvare som optimaliserer bildet for deg og du slipper å tenke på lukker, blender osv.

Hvis man ikke gidder/tar seg tid til å bruke en del tid på å lære seg lukker, blander, iso osv osv osv så mener jeg at alle tipsene som har kommet fram her er bortkasta. Er alt for få som bare MÅ ha speilrefleks fordi det er så bra, men bildene de tar etterpå har mobil kvalitet fordi de løper rundt å skyter kun bilder i auto. Noe av det dummeste jeg ser er når folk står ute å knipser bilder med speilrefleks og blitzen popper opp, da vet du at de skyter i auto og ikke har gjort noe riktig for å stille inn kameraet for å ta best mulig bilde.
Selv bruker jeg nå eos 60D med div linser, men startet med ett eos 350D og 450D. Disse kameraene tar absolutt bra bilder med god optikk og du lærer deg det du trenger.

For de som ikke vil lære seg dette så finnes det mange gode kameraer, feks de nye speilløse kameraene. Disse har bedre programvare som optimaliserer bildet for deg og du slipper å tenke på lukker, blender osv.

+1000!

Var med cigargjengen forrige uke og traff en fotograf som ikke har solgt et eneste kamera siden han startet for 45 år siden...det hvite er kameraet som ble brukt som test på bakken før måneferden i 1969. Fotografen bar forresten en 1967 Speedmaster. Her er litt av samlingen:
y8ejynem.jpg

Var med cigargjengen forrige uke og traff en fotograf som ikke har solgt et eneste kamera siden han startet for 45 år siden...det hvite er kameraet som ble brukt som test på bakken før måneferden i 1969. Fotografen bar forresten en 1967 Speedmaster. Her er litt av samlingen:
y8ejynem.jpg

Wow. For en fantastisk samling!

Kanskje noen her som har god peiling på kameraer?

Jeg er på utkikk etter et bra speilreflekskamera som har muligheten til å ta video i HD og selvfølgelig gode bilder.
Har brukt flere Canon speilrefleks før og vil gjerne kjøpe Canon.

Har tittet på Canon EOS 60D i Kuala Lumpur og prisen er i underkant av 5000,- for kamerahuset. Tenkte at jeg ikke trenger canon sitt 18-55 objektiv da jeg har flere av det fra før.

Hvordan er dette kameraet for en entusiastisk hobbyfotograf? Jeg la merke til at huset var større en blant annet 600D, noe som jeg likte da det ligger bedre i hånden.

Erfaringer? :cool:

Jeg liker godt mitt 60D. Liker den vridbare skjermen. Den er fin når man skal filme i vinkeler hvor man ikke ser skjermen rett på. Justering av alt går også fort med hjulet på baksiden. Det ligger godt i mine store hender.

Tok to bilder av noe gammalt skrot for å vise effekten av å kunne svinge blitsen i taket. Zoomen på blitsen er overstyrt og satt til 24mm for å få en større lyskjegle i taket (bløtere lys), men det er ikke noen nødvendighet. Alt utenom blitsens retning er identisk på de to bildene. Litt forskjell :cool:

1000-37_zpsee92b009.jpg

1000-2-10_zps2ad57883.jpg

Direkte lys er veldig ubehagelig. Funker greit når det er flere lyskilder fra sidene etc.

Bra jobbet Tore:)

Rød; formidle gjerne kontakt ned meg om han en dag vil selge:):)

Går mest sannsynlig i arv, sorry :) Som alle permene med tegneserier, magasiner, biler og alt det andre han har samlet på gjennom tidene... Han har vært fotograf for Playboy, Vogue og flere andre. Lucky bastard :)