Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Jeg har alltid vært canon-frelst. Våget meg ut på glattisen da jeg gikk for Fuji X100 som feriekamera. Vanskelig menyvalg i starten, men som alle vet blir man vandt til det jo mer man bruker et kamera. Treg fokus og noen drawbacks som f. eks at man ikke kan bytte optikk på det.

Poenget med fuji er at de kan foto så inni granskaugen. Filene fra x100 er en seriøs utfordrer til Leica, til en brøkdel av prisen.

Det har kommet et nytt fuji nå X-pro 1 som jeg driver å snuser på. tror det vil være formidabelt med to linser, makro og vidvinkel. En mulig future classic i fotoverdenen tør jeg å spå.

Sjekk også kompaktkameraet Fuji x10. Les reviews. Billig høykvalitet om jeg har forstått reviewsene rett.

Tok steget opp fra et lite kompaktkamera til stort kompaktkamera igår og gikk for en X10. X20 er annonsert, så prisene på X10 har blitt satt ned ganske mye den siste tiden. Til 3 lapper kan jeg ikke skjønne annet enn at det er et meget bra kjøp.

Veldig imponert over makrofunksjonen, så her ligger alt til rette for kule klokkebilder :)

Så kult, Juice! Gleder meg til å se og lese mer om dine erfaringer rundt dette kameraet. Madammen trenger nytt kompaktkamera, og jeg vurderer x10, x20 til henne.

Gratulerer!

Går mest sannsynlig i arv, sorry :) Som alle permene med tegneserier, magasiner, biler og alt det andre han har samlet på gjennom tidene... Han har vært fotograf for Playboy, Vogue og flere andre. Lucky bastard :)

Fikk akkurat en trist melding fra eier, en del av utstyret er nå stjålet. Dukker nok ikke opp på finn.no, er stjålet i Melbourne. Men enkelte av dere er muligns via fotosider på det store www, så jeg nevnte det her...
Får mer og mer avsky for skurker, lavmål!

Hasselblad 1600F fra 1955 :(

F4185C70-55A7-4E0A-B7A9-4ECC6C3666A9-8933-000004707AEF8076_zpsb4258e67.jpg

Kit får 70ish

79EA55D3-6ECF-4CAE-82B6-096F08387D51-8933-00000472BE7D8799_zps9660698e.jpg

9C4DE6A2-074B-4D18-BD17-38CA960636D4-8933-00000472BD3727C1_zpsc3904b38.jpg

Oppdatert

61F7759F-46AD-497D-913D-022D57BE2FCD-8933-000004707C456491_zps2816d851.jpg

Nei, så fryktelig trist! Virkelig...

Veldig bra at han har fotografert kameraene sine så ofte, pengemessig hjelper det jo.
Ta kontakt med;
Hasselblad museum
Bhphotovideo
Fotobutikken ved fløyen i Bergen (han har nettverk fikk jeg inntrykk av)

Ta også kontakt med ebay, craigslist og andre marketplaces.

Lykke til!

Hadde satt pris på litt input fra fotogjengen her. Jeg har to linser: en 50mm og en 105mm (macro). Jeg har lyst på en vidvinkel, og jeg tenker på om jeg skal gå for en zoom-linse eller enda en "prime".

24-70mm http://www.japanphoto.no/nikkor-af-s-24-70mm-28-g-ed-4960759025302-007

eller

24mm Nikkor AF-S 24mm 1.4 G ED

Den siste skal jo være spesielt fantastisk optisk sett... Men 15k er mye, og den er i plast? Det kunne nikon ha sett seg for gode til etter min mening. Uansett, jeg merker egentlig at det frister med en zoom-linse, men er ikke sikker, føler jeg ville brukt den hovedsaklig for vidvinkel delen, og 70mm er jo ikke SÅ mye. :confused:

Hva ville dere erfarne fotofolk valgt i min situasjon? :)

Det her koker egentlig ned til hvaslags effekt du er på jakt etter.
Jeg har 15mm, 24-70, 50 mm, 100mm makro og 70-200

15 mm er sirkulær, 24(-70) er rektangulær. Har også hatt 10-20mm rektangulær tidligere.

Sirkulær gir den buede horisonten, buede bygninger osv. rektanguler knekker linjene mer og får bygningene til å stå skjeivt.

24-70 er et fint allround objektiv du vil bli glad i.

15mm sirkulær er mer nisje-objektiv, men tro meg.. du vil bli glad i det også, men det blir sjeldnere brukt.

Takk for svar Entropy, nå lærte jeg noe nytt også! Sitter og ser på youtube filmer samt leser om begge linsene, og jeg heller nok mest mot den med fast brennvidde på 24mm. Den vil ta bedre bilder i 24mm, og det er jo nettopp dette jeg er ute etter denne gang. Det blir klarere for meg når jeg får skrevet det ned merker jeg, haha. :p

Redigert:
Hvis det er en Nikkor du skal ha, så er det denne

Portrett, konsert, hva som helst som skjer på litt avstand. Alt ved den er bra. Merkelig nok har jeg ikke dette selv i kofferten. Burde egentlig selge alt utenom 17-55 og kjøpe den. Du har også forgjengeren som gir nesten samme kvalitet til lavere pris.

Har noen nybegynnerspørsmål jeg, håper noen hadde orket å hjelpe meg :) Tenkte å gjøre et forsøk på å lære meg fotokunsten. Har ikke skaffet meg et speilrefleks enda,og det å sitte å lese uten å kunne tukle med et kamera er lite givende. Har derfor funnet ut at jeg får gå til innkjøp av et kamera.

Husk at jeg er _helt_ blank, og starter derfor med et forholdsvis enkelt kamera. Kikket først på Nikon D5100 med 18-55mm, som ikke koster mer enn 3000 kr, holder dette for meg i den første tiden? Alternativet er å gå opp til oppfølger D5200 til 6000 kr, men vet ikke om jeg får så mye mer utav det. Hva tenker dere? Og har dere evnt. alternativer?

Mitt ærlige forslag;
Kjøp brukt fra feks foto.no sitt marked.
Du får "bedre" kamera for "halv pris" og du vil få mer glede av et kamera som er laget for å tåle litt mer, har litt bedre fokusering osv.
Jeg kjenner ikke til Nikon. Men hadde jeg vært deg og du ville kjøpt canon ville jeg kjøpt et brukt 5D mk1.
Begynn med fast opptikk. feks 50mm. Du lærer mye grundigere av å ta beviste valg og gå frem og tilbake for å se hva som ser bra ut, kontra å bare zoome. Litt tid mellom hver ting du gjør, er bra for læringen.

Foto handler om å balansere lys innenfor tre påvirkere. Lysfølsomhet (iso), Lukkertid (tiden det tar å ta bildet (åpne for å slippe inn lys og lukke lyset ut igjen) og blenderåpning (bestemmer hvor stort hullet som slipper inn lyset er)
Kombinasjonen av disse tre faktorene bidrar til hvordan bildet ser ut rent teknisk etterpå. Øyeblikket bildet blir tatt på , er noe annet:)

grunnregler;
Alltid høyere tall på lukker enn brennvidden om du ønsker skarpt bilde. feks. på et 50mm objektiv bør du ha høyere lukkertid enn 50/sekund for at ikke bevegelsene fra din kropp, eller bevegelser på motivet gjør at det går utover skarphet. Jo høyere tall på lukkeren (kortere lukkertid) jo mer bevegelse på motivet tillattes før det blir uskarpt.

Blender; Høyt blendertall = liten åpning lavt blendertall = stor åpning.
Høyt blendertall gir deg god dybdeskarphet i bildet. Altså et større område der bildet vil være skarpt.
Lavt blendertall gjør det motsatte. Feks hvisker ut bakgrunnen hvis du tar bildet av et ansikt og det er noen meter til det som er bak ansiktet.
Et bilde blir aldri 100% skarpt med veldig høye eller veldig lave blendertall. Men det kan jo være fint med litt duse bilder også...

Iso; jo høyere verdier, jo mindre lys trenger du. Også kalt rask film (i gamle dager) bivirkningene av høye iso-verdier er støy på digital sensor, eller korn på film. Bleier å være tøft på sort hvitt:)
Jo lavere verdier jo treigere film. Dvs du må ha mer lys for å ha raske lukkertider. Fordel, mye finere/mindre støy.

I de fleste kameraet har man en pendel, som viser lysmåleren som er innebygget i kameraet. Vil du ha korrekt eksponering forsøker du å holde denne på midten.. Enten ved å vri på lukkerhjulet, eller blenderhjulet.

Det kan være fordømt tøft med undereksponerte eller øvereksponerte bilder. Hva som passer når må det erfaring til for å vite.
Ingenting er feil, og alt er lov.
Det du lærer mest av er å vise bildene dine til så mange som mulig, elske kritikk, og være streng med deg selv.
Vil jeg ha dette på veggen hjemme?

Lykke til:)

Redigert:
Støtter bruktkjøp! Med dagens fart på utdatering av kamerahus kan du få proffhus som gruser nye billighus for færre kroner.

Støtter også det Entropy sier om å starte med en linse med fast brennvidde. Det gjør at du får veldig "føling" med motivene, du beveger deg rundt for å få det du vil inn i bildet, og jeg tror du vokser raskere som fotograf i starten på dette. Blir som manuellgir mot automatgir, du må gjøre mer arbeid med manuell for å få det som du vil, men du har til gjengjeld større kontroll. Eller noe. Kanskje ikke tidenes beste analogi. :p

Som allerede foreslått tror jeg å kjøpe et brukt kamerahus av god kvalitet + en rimelig 50mm vil være en god løsning for deg.

Redigert:
Noen som har noen gode råd ift. konsistent fargegjengivelse ved bilder på nett?

Sitter på en X-Rite i1 Display Pro kalibrert Dell U3011. Har eksperimentert en hel del med ulike settings når bildene kjøres ut fra Photoshop.

Firefox og Chrome leverer som regel allrighte farger som stemmer greit overens med det jeg har i PS, men Internet Explorer leverer helt hinsides elendige farger.

Noen gode råd/"best practice" for å sikre god og konsistent fargegjengivelse?

Noe du kan noe om @Entropy?

Redigert av en moderator:
Tja. Nett er noe dritt å kalibrere mot:)
På print er det fortsatt et styr med type printer, blekk, metning avstand mellom punkt pga grad av utflytning på papir osv.
Men nett, jeg sier som regel glem det.
Årsaken er igrunn at det er lite poeng at du ser farger "korrekt" når "alle" andre sitter på ukalibrerte skjermer med forskjellig grad av både stikk, lysstyrke og kontrast.
Det viktigste er å prøve å finne et resultat man tror vil se best mulig ut hos flest mulig, men det er også høyst spekulativt hva man i den fasen skal vektlegge.

Så... Kult for deg å vite at du har det korrekt i ca en ukes tid (kalibrering må skje relativt ofte) men er egentlig bare sløsing av tid.

På print er det viktig.