Mitt ærlige forslag;
Kjøp brukt fra feks foto.no sitt marked.
Du får "bedre" kamera for "halv pris" og du vil få mer glede av et kamera som er laget for å tåle litt mer, har litt bedre fokusering osv.
Jeg kjenner ikke til Nikon. Men hadde jeg vært deg og du ville kjøpt canon ville jeg kjøpt et brukt 5D mk1.
Begynn med fast opptikk. feks 50mm. Du lærer mye grundigere av å ta beviste valg og gå frem og tilbake for å se hva som ser bra ut, kontra å bare zoome. Litt tid mellom hver ting du gjør, er bra for læringen.
Foto handler om å balansere lys innenfor tre påvirkere. Lysfølsomhet (iso), Lukkertid (tiden det tar å ta bildet (åpne for å slippe inn lys og lukke lyset ut igjen) og blenderåpning (bestemmer hvor stort hullet som slipper inn lyset er)
Kombinasjonen av disse tre faktorene bidrar til hvordan bildet ser ut rent teknisk etterpå. Øyeblikket bildet blir tatt på , er noe annet
grunnregler;
Alltid høyere tall på lukker enn brennvidden om du ønsker skarpt bilde. feks. på et 50mm objektiv bør du ha høyere lukkertid enn 50/sekund for at ikke bevegelsene fra din kropp, eller bevegelser på motivet gjør at det går utover skarphet. Jo høyere tall på lukkeren (kortere lukkertid) jo mer bevegelse på motivet tillattes før det blir uskarpt.
Blender; Høyt blendertall = liten åpning lavt blendertall = stor åpning.
Høyt blendertall gir deg god dybdeskarphet i bildet. Altså et større område der bildet vil være skarpt.
Lavt blendertall gjør det motsatte. Feks hvisker ut bakgrunnen hvis du tar bildet av et ansikt og det er noen meter til det som er bak ansiktet.
Et bilde blir aldri 100% skarpt med veldig høye eller veldig lave blendertall. Men det kan jo være fint med litt duse bilder også...
Iso; jo høyere verdier, jo mindre lys trenger du. Også kalt rask film (i gamle dager) bivirkningene av høye iso-verdier er støy på digital sensor, eller korn på film. Bleier å være tøft på sort hvitt
Jo lavere verdier jo treigere film. Dvs du må ha mer lys for å ha raske lukkertider. Fordel, mye finere/mindre støy.
I de fleste kameraet har man en pendel, som viser lysmåleren som er innebygget i kameraet. Vil du ha korrekt eksponering forsøker du å holde denne på midten.. Enten ved å vri på lukkerhjulet, eller blenderhjulet.
Det kan være fordømt tøft med undereksponerte eller øvereksponerte bilder. Hva som passer når må det erfaring til for å vite.
Ingenting er feil, og alt er lov.
Det du lærer mest av er å vise bildene dine til så mange som mulig, elske kritikk, og være streng med deg selv.
Vil jeg ha dette på veggen hjemme?
Lykke til