Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Trenger litt rå her, da jeg har tenkt å kjøpe meg en Macro linse og kun har begrenset erfaring med nevnte type.
har et Nikon D300s, og en 55mm micro nikkor fra før (gaaaammmel linse fra ca 1978, men funker fint, men ikke optimalt akkurat)
1:1 er selvsagt et must her, og så kort nærgrense som mulig (ca 30cm er vel max) Er ikke noe must at den er superrask/stor blender, da det vil primært brukes til bilder av ting som ligger i ro, og hvor lys kan reguleres (tenk produktfoto)

Har vurdert Nikon sin 60mm macro, 105mm 2:8 Macro og sett litt på Sigma og Tamron.

Pris bør ligge ett sted mellom 3-7000,- ca. Så forslag taes imot med takk.

Redigert:
Tror 105mm er best for ditt bruk, men kjøp så lavt blendertall som budsjett tillater, du vil sette pris på det:)

Hvorfor ikke bare fortsette å bruke 55mm du allerede har? For å treffe riktig med fokusen når du holder på med makro, må du jo (som oftest) over på manuell fokus uansett. 55mm er superskarp rundt blender 8, og med "mellomringen" mellom objektivet og kamera får du 1:1 på fullformat, med DX kommer du jo enda nærmere. :)

@Entropy ja leker med tanken på 105mm f:2

@runes det er fra 1978`ish og har strengt tatt gjort jobben sin og vel så det. Fungerer jo helt fint fortsatt, men selv etter service er det TREGT i fokus. Må virkelig ta i når jeg vrir på det. Det gir også nærmest en tilt shift uttrykk på mange av bildene, hvor kun en stripe er i fokus diagonalt i bildet. Og det er det litt vanskelig å kontrollere.

Redigert av en moderator:
Makrolinse til Sony Alpha(2009)

Er på utkikk etter en Makrolinse jeg også.

Har et Sony Alpha kamera.

Kan null og niks om kamera så her vil faktisk ALLE råd hjelpe.

Jeg skal ta bilder av klokker og andre ting som ligger i ro. Lys kan jeg selvsagt tilsette selv.

Noen som har noen gode råd til en billig og bra linse? Eventuelt hva som passer til Sony, og bang for buck?

Vurderer å kjøpe denne: http://www.elkjop.no/product/foto-og-video/kompaktkamera/DSCRX100M2/sony-dsc-rx100-ii-kompaktkamera.

Noen som har en slik en eller den første modellen som har noen erfaringer? Prisen er jo litt stiv for et kompaktkamera å være, men det virker som et godt valg. Men for denne prisen kan man jo kjøpe en Nikon d3300.

Behovet er jo å ha et kamera som tar fine bilder, av både familie og klokker :D

Jeg kjøpte en slik på bruktmarkedet til foto.no for en måned siden, og er meget godt fornøyd så langt. Den har ikke erstattet speilreflekskameraet for meg, men er flott som et ekstra "alltid med"-kamera. Kameraet har mange interessante og nyttige funksjoner som riktignok tar litt tid å sette seg inn i, men er vel verdt litt manualstudier. Den er også overraskende god på video hvis det skulle være behov for det. Nå som RX100III har vært ute en stund burde jo prisene på RX100II synke litt også, skulle man tro?

Jeg kjøpte en slik på bruktmarkedet til foto.no for en måned siden, og er meget godt fornøyd så langt. Den har ikke erstattet speilreflekskameraet for meg, men er flott som et ekstra "alltid med"-kamera. Kameraet har mange interessante og nyttige funksjoner som riktignok tar litt tid å sette seg inn i, men er vel verdt litt manualstudier. Den er også overraskende god på video hvis det skulle være behov for det. Nå som RX100III har vært ute en stund burde jo prisene på RX100II synke litt også, skulle man tro?

Ja, lest en del om den og den har jo gjort det bra på tester og folk virker generelt fornøyd med den. Det er jo klart at å kjøpe et speilreflekskamera med linser gir vel bedre resultat, men behovet mitt er ikke helt der enda. Jeg vil ha et kamera som leverer skarpere bilder enn hva jeg oppnår med mobilen(Sony Z2), enkelt og greit :)
Ser at prisen er littegrann stiv og det florerer ikke av disse på bruktmarkedet. Men jeg gikk for den ihvertfall :)

Har du noen klokkebilder som du har tatt med dette kameraet?

Takk for svar btw!

Ser at prisen er littegrann stiv og det florerer ikke av disse på bruktmarkedet. Men jeg gikk for den ihvertfall :)

Har du noen klokkebilder som du har tatt med dette kameraet?

Takk for svar btw!

Håper du blir fornøyd! Jeg har vært så opptatt med jobb den siste måneden at jeg har ikke hatt mye tid til klokkebilder - det har blitt mest brukt på familie og venner foreløpig - men klokkebilder kommer nok sikkert etterhvert når ting roer seg ned litt :)

Fotografering med lommekamera.

Hei. Har et lommekamera som duger til det meste jeg prøver på ellers. Når jeg prøver meg på klokker, blir det så som så ....... Jeg har for så vidt ikke høyere ambisjoner enn å få til OK / gode bilder til annonser. Kan noen forklare hvordan jeg skal gå fram ???

Hei. Har et lommekamera som duger til det meste jeg prøver på ellers. Når jeg prøver meg på klokker, blir det så som så ....... Jeg har for så vidt ikke høyere ambisjoner enn å få til OK / gode bilder til annonser. Kan noen forklare hvordan jeg skal gå fram ???

Du kan begynne med å ta kameraet ut av lommen. Nedi buksen din er det for mørkt til å ta gode bilder.

Nå må jeg bare beklage på forhånd for min uvitenhet når det kommer til fotografering!

Jeg har lyst til å gå over fra iphone-kamera, til noe som gir litt mer detaljer for øyet :) Kameraet skal hovedsakelig brukes til å fotografere klokker, gjerne i close-ups(macro heter det vel?). Prissjiktet ligger mellom 3500-5000. Hva ville vært et godt starter kit?

Tobydobi

Nå må jeg bare beklage på forhånd for min uvitenhet når det kommer til fotografering!

Jeg har lyst til å gå over fra iphone-kamera, til noe som gir litt mer detaljer for øyet :) Kameraet skal hovedsakelig brukes til å fotografere klokker, gjerne i close-ups(macro heter det vel?). Prissjiktet ligger mellom 3500-5000. Hva ville vært et godt starter kit?

Tobydobi

Kjøp et brukt Nikon speilreflekskamera (bør være mulig å få for 1000-1500,-)
Et godt makroobjektiv: http://www.fotovideo.no/foto/Objekt...Nikkor-Makroobjektiv-for-DX125438-p0000139925
Og et stativ:
http://www.fotovideo.no/Tilbehør/St...-monopod-kulehode-and-veske136155-p0000178705

Tobydobi

Speilløst alternativ til forslaget ovenfor:

http://www.euronics.no/Produkter/Foto-video/Speilrefleks/Sony-NEX5RKB-18-55mm-sort-Systemkamera

http://www.japanphoto.no/sony-nex-30mm-35-macro?source=japanphoto_prisjakt#.VP1leuFtosQ

Takker for forslag :) Tror kanskje jeg kommer til å gå for NEX med macrolinse. Ser ut til at det er litt mer reisevennlig også.

Takker for forslag :) Tror kanskje jeg kommer til å gå for NEX med macrolinse. Ser ut til at det er litt mer reisevennlig også.

Anbefaler sterkt et stativ til nærfotografering. En må gjerne blende litt ned for å få ønsket skarphet og da blir lukkertiden fort lang.

Har begynt å lure på om det skulle vært en god ide å kjøpe meg ett skikkelig kamera og ikke bare bruke Iphone til daglig.
Tenker ikke å bruke masse penger på dette, maks 5k kanskje?!
Ser at det er en del gode fotografer her som kanskje kan ha innspill i hva som er bra eller dårlig.
Er det stor forskjell på speilrefleks og såkalte hybrid kameraer? hybridene er vel rundt samme pris, men mer kompakte og lette å dra med seg. Er det stor forskjell på kvaliteten?

Har begynt å lure på om det skulle vært en god ide å kjøpe meg ett skikkelig kamera og ikke bare bruke Iphone til daglig.
Tenker ikke å bruke masse penger på dette, maks 5k kanskje?!
Ser at det er en del gode fotografer her som kanskje kan ha innspill i hva som er bra eller dårlig.
Er det stor forskjell på speilrefleks og såkalte hybrid kameraer? hybridene er vel rundt samme pris, men mer kompakte og lette å dra med seg. Er det stor forskjell på kvaliteten?

Ingen forskjell i bildekvalitet på sammenlignbare DSLR vs. speilløse.

Foreslår at du tar en kikk på Fujifilm eller Sony sine APS-C-kameraer :) Skulle jeg kjøpt i dag, ville jeg kjøpt et Sony A6000.

Det er for øvrig vill kvalitet på Sony sin RX100 m3 (og sikkert bedre på den nye m4), dersom du finner ut at du egentlig ikke trenger systemkamera.

• Liker
Reaksjoner: EspenK
Jeg har hatt et Nex5R i flere år, kjøpte et A6000 for noen uker siden; en helt annen byggekvalitet
Ingen forskjell i bildekvalitet på sammenlignbare DSLR vs. speilløse.

Foreslår at du tar en kikk på Fujifilm eller Sony sine APS-C-kameraer :) Skulle jeg kjøpt i dag, ville jeg kjøpt et Sony A6000.

Det er for øvrig vill kvalitet på Sony sin RX100 m3 (og sikkert bedre på den nye m4), dersom du finner ut at du egentlig ikke trenger systemkamera.

Jeg byttet ut mitt NEX-5R med et A6000 for noen uker siden, har ikke angret et sekund :)