Kjempebra initiativ, prippa
Har vurdert å ta et hobby-kurs i foto for å få en innføring i ting som ISO, blenderåpning og lukketid. Har lenge vært på jakt etter et skikkelig speilrefleks, men det er en jungel ikke så ulik klokker. Iallefall når det kommer til alle disse objektivene med ulike tall og mm betegnelser. Sier meg ingenting
Foto er noe som fascinerer meg, og kommer til å følge denne tråden nøye
??? Bildene dine gir ikke akkurat inntrykk av at du skulle trenge noe kurs. Men om du ikke har kontroll på det tekniske så kan jeg berolige deg med at det er kjempeenkelt. Det som er vanskelig er å forstå lys og være kreativ, noe du allerede behersker svært godt.
Ellers, min to cents om utstyr:
Det er ett fett om du velger Canon eller Nikon. Begge har kjempegode kamerahus og utrolig mye optikk å velge i. De veksler litt på å ligge i front, så det er ingen klar vinner. Min utstyrsfilosofi er å bruke pengene på glass og minimalt på huset. Det oppnår du ved å ligge en eller to modeller bak siste på huset. Det kommer nye modeller hele tiden og prisene faller raskt. Jeg kjøpte min Nikon D300 brukt for noen få tusenlapper for flere år siden. Den hadde tre store oppgraderinger fra D200, batterilevetid, skjermoppløsning og høy ISO-kvalitet. Når det var på plass savnet jeg ingenting, og gjør det heller ikke enda selv om jeg allerede nå kan oppgradere til lav bruktpris.
Ellers deler jeg opp kamerahus i to enkle kategorier:
Lett og lite hus (som nå er omtrent fullt på høyde med proffhus digitalt sett) eller tungt og stort proffhus.
Skal du ha med deg kameraet ut i naturen eller reiser mye? Da velger du det første, ellers blir det liggende igjen hjemme og du reiser med et kompaktkamera. Hvis ikke dette er tilfelle velger du nr to og får kvalitetsfølelse, ergonomi og noe som tåler en trøkk og gir godfølelsen når du bruker det.
Jeg holder meg bare til originaloptikk, synes det er verdt merprisen på alle vis. Noe av det viktigste for meg er å ha optikk med grunn fokus, dvs stor lysåpning. Da må du ha fastobjektiv (ingen zoom), men du kan klare deg med noen få, kanskje tre. Dessverre er det litt stress å bruke det til alt, så da må du gjerne ha zoom også. En 20-200 do-it-all-zoom kan du glemme mtp bildekvalitet. Fungerer for så vidt til små nettbilder, men ikke til større ting. En proffzoom er stor, tung og dyr, og du må gjerne ha 2-3 stk av den også. En løsning kan være en zoom med middels kvalitet og brennvidde og et par faste objektiv.
Macro er jo som nevnt prioritert for klokkenerder. Det kan være lurt å kjøpe en macro som også kan brukes til andre ting. Nikons 60mm er f.eks et godt portrettobjektiv med en anstendig lysåpning, og det er billig. Men du har et problem med at du må gå så nær for maks forstørrelse (ca 5 cm) at du kommer i veien for lyset og du får perspektivforvrengning. Da er 105mm løsningen, men dobbelt så dyr igjen. Og så har du jo muligheten for mellomringer eller rett og slett å snu objektivet bak frem. Decisions, decisions.....