Gammel kul bil eller nyere trist bil

Medlem
9. jan. 2010
Innlegg
653
Eksamenslesing gir hjernen spillerom til å tenke på alt annet enn det den burde:

Derfor har jeg fått det for meg at neste gang vi skal bytte bil (det er attpåtil lenge til :S) kanskje vi skal gå for en gammel, kul bil som heller har gått litt istedenfor en nyere trist/fornuftig bil.

Derfor trenger jeg noen til å fortelle meg hvorfor jeg fortsatt skal velge en nesten ny Skoda/hyundai/opel med garanti og ikke f.eks 2006-2007 MB ML (@Thomas84 ?) / BMW X5 etc.

Kan legge til at vi ikke kjører mer enn ca 15 000 i året.

Edit: Budsjett 350-400k
 
Å kjøpe bil er kjempespennende! Mye pga at det er mye følelser involvert hvis en er middels (eller over middels..) interessert i bil. Men det blir alltid en avveining mellom følelsene og praktikaliteten.

Mitt råd er å lytte på følelsene dine. Fordi bilen er noe du bruker relativt ofte, og har du en bil der kompromissene har trumfet følelsene vil du nok angre. En bil som appellerer til følelsene og gjør deg litt glad innvendig vil gjøre hverdagen din bedre. Å påstå at livskvaliteten øker er kanskje å ta litt i, men å kjøpe en bil du angrer på kan iverste fall redusere livskvaliteten noe?

Konklusjon: lytt på følelsene dine, men ikke overdriv :)
 
Langt ifra dumt å gå for en eldre bil. Du får mye mer for pengene hvis du kjøper en bil som har noen år bak seg. Det trenger ikke å være mange år heller, du får flotte 2012 modeller for prisklassen 350-400k.
 
@ErikR
Du har rett. Jeg har undertrykt "bil-behovet" lenge nå, kanskje det som begynner å komme til overflaten.

Langt ifra dumt å gå for en eldre bil. Du får mye mer for pengene hvis du kjøper en bil som har noen år bak seg. Det trenger ikke å være mange år heller, du får flotte 2012 modeller for prisklassen 350-400k.

Kom gjerne med modeller som gir mye for pengene :D

Kjøp VW UP og bruk pengene ny grill.

Elektrisk grill da eller?
Nei tror jeg kjøper en Tesla når prisene stuper.
 
Jeg ville nok valgt en eldre Benz av de du nevner, men jeg er hjernevasket. Bra biler, men sjekk historikken. Fordelen er jo at andre har tatt nybiltapet. Jeg vil tro det også går litt på økonomien, da deler til ML kan være kostbare. Så vidt meg bekjent går de sjelden i stykker, men om uhellet skulle være ute, kan det fort koste børs. Sånn sett kan det jo være smartere med en ny bil under garanti. Om du ser på ML, sjekk innvendig i dører og rundt griplist på bakluke. Understell har jeg hørt at er skuddsikkert, og motorene er også bra.(selvom de ikke er like feilfrie som rekkesekseren) Få tatt en diagnosetest på den, for å se at det ikke er noen skjulte feil. Det sitter en del styreenheter under førerstol, så det kan være greit å sjekke om det er brukt gummimatter på vinterstid. Det mekaniske jeg har nevnt er ikke feil jeg selv har erfart, kun hørt om. Det er primært karosseri som er mitt bord, så om du lurer på noe spesifikt der, ikke nøl med å spørre:)
 
Redigert:
@schmelck Jeg hadde gått for en eldre bil med god-følelse over Skoda any day. For 350-400 burde du få deg en anstendig bil uansett. Lykke til med eksamen!
 
For 400k får du (med litt forhandlet rabatt) en ny Skoda Octavia STV 180 TSI 4x4 DSG, med en nøktern men grei utstyrspakke. Det er mye bil for pengene. Godt skrudd sammen, god (nok) å kjøre, sterk motor, masse plass til familie og pikk pakk, populær på bruktmarkedet.

Jeg synes ikke bil skal være gjenstand for følelser, men beinhard og kald rasjonalitet. Det er en ren utgift, og hverdagen min blir hverken bedre eller dårligere av hvilken bil jeg kjører. Men så bor jeg ikke så langt unna byen, pendler kollektivt og kjører stort sett med barn i baksetet og Frost soundtracket på anlegget. Om du tar ut din nypolerte bil hver søndag for å oppsøke svingete veier kan til og med jeg forstå at det er gøy med noe annet.

Pengene du sparer i livsløpskostnader bruker du på Patek. Der kan du slippe løs så mange følelser du vil :D

5fe7f56af90aae9adc4b9a53cb0b52b3.jpg
 
Porsche 911 996 model 3-400k mye bil for pengene, (når de er vedlikeholdt bra)
veldig mye glede og det blir "dessverre" mange omveier og ekstra turer for å kjøpe "melk" . Men det koster gjerne litt å holde da men for en glede. Kjør hver dag eller bare i helgen.

Jeg gleder meg fryktelig til å komme hjem fra jobb på sjøen, til familie , klokkene og ikke minst bilen. Turen fra Lørenskog til Oslo er ofte 1- 1,5 time haha ;)
 
Må ikke finne på å velge noe som helst fra Skoda/hyundai/opel @schmelck !!
Skal du velge noe fornuftig så velger du som @andersmp sier. VW UP. Eller gjør som meg å velg med hjerte å gå for VW Golf GTE. Pengene til overs bruker du på ny Weber Summit
 
Må ikke finne på å velge noe som helst fra Skoda/hyundai/opel @schmelck !!
Skal du velge noe fornuftig så velger du som @andersmp sier. VW UP. Eller gjør som meg å velg med hjerte å gå for VW Golf GTE. Pengene til overs bruker du på ny Weber Summit

Det var ikke konebil keg skulle ha @Edzilla (selv om det rent teknisk er det kona som kommer til å bruke den).

Nok folk som kjøper VW, så da slipper jeg ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Forstår ikke hvorfor alle skal være så snusfornuftige.

håhå, sa golf-eieren :D
GTEn er tøff, den skal ha det. Og plug-inn hybrid er genialt.

Fine biler det der, spesielt CLA, men i motsetning til deg, klarer ikke vi oss med så små biler :)
 
Foreløpig er det kun @Anders som har gjort det jeg ba om, argumenter til å være fornuftig :)

@Thomas84 MB er interessant, liker mange av modellene godt. ML er fin, GLK (ikke like fin, men ok) og E-klasse (men da 2009 eller nyere). Hva er det beste kjøpet?

Det store spørsmålet er egentlig om det er så mye dyrere å ha gammel bil enn ny. Som nerden jeg er vil jeg si at for gammel bil er forventet kostnad mindre, men standardaviket (risikoen) større sammenlignet med ny bil.