Gullkorn fra Finn.no

Dette med markedspris er artig og slår begge veier. For eksempel:
  • ALS har en markedspris langt under nypris i butikk
  • Rolex, AP, FPJ, PP har en markedspris langt over nypris over disk hos AD
Hvis man ikke liker konseptet "markedspris", så diskriminerer man også muligheter for gode kjøp av ALS. Er det lurt? Nei. Man kjøper det man vil med de midler man har og sikter inn på de segmenter av markedet man vil.

Kan man mene at AP, PP, Rolex, FPJ er overvurdet i markedet? Selvsagt. En CB til 600K er jo mildest talt 4,17 ganger mer latterlig enn enhver Submariner som averteres.

Poenget mitt er at eierglede overskygges av "markedsverdi" her inne. Kjøp nå de armbåndsur du liker - og vurder selv om prisen står i forhold til det du vil gi for den eiergleden.
 
La oss se på fire populære modeller:
  • FPJ CB
  • Rolex 116610LV
  • PP 5711
  • ALS 1815 Up/Down
Hvis vi legger såkalt MSRP til grunn og ser på markedsverdi i dagens marked, så er status denne:
  • FPJ CB sin prisendring tilpasset markedsverdi er +120%
  • Rolex 116610LV sin prisendring tilpasset markedsverdi er 120%
  • PP5711 sin prisendring tilpasset markedsverdi er +140%
  • ALS 1815 Up/Down er derimot en nedgang og markedspris utgjør kun 60% av opprinnelig nypris
Når så dette er etablert, så kan vi spørre oss selv som klokkesamfunnet (vi) her inne:
  • Hvorfor latterliggjør man en annonse postet i går der en 116610LV indikeres solgt for 210K? Selger slettet annonsen etter mye pes
  • Ville vi latterliggjort en selger av FPJ CB som la ut en CB til 575K?
  • Ville vi latterligjort en selger som la ut en PP 5711 til 630K?
  • Ville vi reagert negativt overfor en selger som solgt en ALS 1815 Up/Down til 180K?
Jeg tror svarene varierer her og tror også at det er en viss form for pretensiøsitet som utspiller seg her på forumet.

Mange her inne mener at eierglede ikke skal kobles mot pris - og det mener jeg genuint er en riktig og viktig kobling - men at alt for mange allikevel ikke klarer å skille dette når det kommer til enkelte populære modeller.

Hva er så moralen her? Vær gjerne en korreks til markedet, men husk også et hvis du ser et armbåndsur som selges alt for billig, så må du reagere like sterkt og ytre like åpne meninger som når det motsatte skjer. ;)
 
Redigert:
Enig: Slutt med negative kommenterer på høyt prisede klokker. Ingen selger til lavere enn markedspris med argumentet om at hobbyen er så viktig. Jeg ga 62’ for konas Hulk. Ville selvsagt ikke solgt den for mindre enn det markedet er villig til å gi for den (Ps: den er ikke for salg).

Uenig: Eierglede påvirkes dessverre av markedspris. Iallefall for meg. Jeg hadde en nydelig 5711 som markedet plutselig verdsatte til nesten dobbel pris av hva jeg kjøpte for. Jeg mistet gleden av en perfekt klokke fordi jeg ikke trives med en halv mill på håndleddet.

Økonomi er viktig. Jeg (kona) har råd til å beholde Hulken. Jeg følte 10% av huslånet på armen var sykt, derfor røyk PPn. Her er det vel neppe en fasit, men sånn føler jeg det.

Uenig: Saueflokken her vil verdsette (relativt) en CB, Sub, 5711 høyere enn ALS 1815. Fordi de er mer hypet? Det er iallefall slik. Så eksemplene treffer ikke helt, men poengene er jeg uansett enig og uenig i:)
 
Enig: Man skal være rimelig nøktern hvis "markedsverdi" ikke påvirker ens egen valg og følelser. Det som er artig i så henseendet er at madamen ikke bryr seg at hennes 116520 er mer verdt nå enn når hun fikk den.

Jeg tror også at - ironisk nok - så hadde vi alle brydd oss mindre om dette hvis diskusjonene her inne dreide mer i retning av eierglede og entusiasme. :)
 
Replikk:
Tror asylet kollektivt hadde brydd seg mindre hadde det ikke vært åpenbart at for så alt for mange har det ingenting med eierglede i det hele tatt å gjøre, det er ren jakt på profitt. Dette stikker kjepper i hjulet for oss som faktisk er interesserte i potensielt langvarig eierskap og eierglede. At folk er dumme nok til å kjøpe masseproduserte trehånds-ur i stål til dobbelt av veiledende på bruktmarkedet får de stå for selv, det bryr jeg meg egentlig lite om.
 
  • Liker
Reaksjoner: kvamsky og Jonjon

Der ja. 115k. Satt ikke så godt på armen denne, nei.
 
Fokus!
344_149685630.jpg
344_2014427839.jpg

Teksten forteller at det er en SBGA259, "Yellow Snow"

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=201582344
 
Redigert:

Der ja. 115k. Satt ikke så godt på armen denne, nei.
UBRUKT med caps lock, så skulle man tro den er urørt av kjøper. Likevel har han kommet frem til at den forrige modell satt bedre...
 
Kan ikke se noe galt i den annonsen. Om kjøper har tatt klokken ut av boksen og sjekket størrelse så vil jeg fortsatt mene at den er å betrakte som ny.
Argumentet for å selge synes jeg også er innafor.
Står selv på liste for Explorer II, og jeg har faktisk samme bekymring som denne selgeren. Frykter litt den nye kan bli for stor og at jeg ender opp med å selge for å kjøpe eldre og mindre variant.
Time vil show

joda, men om man finner ut at den er for stor uten å ta den i bruk for å teste, så kunne man like godt ha takket nei da man fikk tilbud om å kjøpe den og prøvde den på i butikken. Rolex sendes jo ikke til kundene og ingen butikk i Norge hadde stusset over at man ombestemte seg og lot den gå videre til nestemann på listen. Tror det er det folk irriterer seg mest over med denne typen annonser, nemlig at de bærer preg av å være kjøpt utelukkende for å tjene noen kroner på videresalg.
 
Redigert:
Denne kan få tråden tilbake på spor, @West !
Den er riktignok et par år gammel nå, men artig er den fortsatt.

 
Jeg for min del humrer godt over invistor-bashingen her i tråden og på forumet generelt. Keep 'em coming!

Har forøvrig ingenting imot at det selges for det som markedet er villig til å betale. Og hvis jeg selv en gang skal selge et hett ur så kan du banne på at annonsen vil bestå av klassisk invistor lingo.
 
Redigert:
Fra min side var det ment som harselering rundt det å skrive med caps lock (er UBRUKT mindre brukt enn ubrukt og så lite brukt at den er urørt?). Selv så jeg humoren i det, men ser det ikke er standup-materiale, og at det fremstår som invistor-bashing som @pistasjkis kaller det. Hvis kommentarene dine var ment til bl.a meg, @West , så synes jeg det er bra det blir tatt opp og dermed kanskje litt balanse i en tråd der selger (som oftest) ikke får mulighet til å kommentere.

Jeg føler meg ikke berettiget til å trekke frem invistor-lingo, og har ingen grunn til å stille selger i tvil. Å selge til markedspris er helt fair.
 
Syns skrivingen om invistorene er artig jeg. Kommer alltid noen og påpeker at markedet er som det er bla bla. Her kan vi more oss over sleske folk som selger med tungt hjerte på Finn som drar frem den ene og andre skildringen rett fra eiendomsmegler-ordboka.

Sier som invistorne, tar man seg nær av tråden kan man faktisk scrolle videre. :cool:
 
Hvorfor importere fra utlandet ink. Mva for en fin pris, når andre allerede har gjort det for deg?
 
  • Wow
Reaksjoner: urtid