Høstdepresjon

Usikker på hvor mange ganger vi har besøkt Lyle´s. Men i alle fall fem ganger i løpet av de siste to-tre årene.
Hvis jeg skal flisespikke på noe. Så vil jeg vel si at opplevelsen av Lyle´s er definitivt best for lunt. Da spiser man mange retter, som kan deles. Men til middag så er rettene større, og de er ikke så "delbare" om du forstår hva jeg mener. Atmosfæren er også helt klart best her rundt lunsj.

Dropp in hos Lyle´s er bare å glemme. Det gjelder forøvrig de fleste bedre spisestedene i London.
Så book bor I god tid i forveien.
IMG_5073.JPG

• Liker
Reaksjoner: sunshine
Vi startet med hvert vårt glass Champagne, Ultradition NV, Laherte Freres,
Passet rimelig perfekt til østersene fra Dorset, som var dresset med eple og engsyre- sorbet.
Liker best østers naturell. Men denne vrien var spennende, frisk og deilig start på en lang lunsj.
IMG_5079.JPG
IMG_5082.JPG
IMG_5086.JPG
IMG_5089.JPG

Sikkert skrevet det før. Men er vel to ting man kan bedømme om restauranten er innafor eller ikke. Det er om smør og brød er hjemmelaget. Smøret skal være saltet! Det andre er å sjekke toalettet før man spiser.
Tilbake til smøret. Ja. Dette var som forventet. Like digg som tidligere. Godt med salt og maks søtt. Brødet lager de også på stedet. Egen brødbaker og konditor har de også.
IMG_5092.JPG

Første rett etter østers ble røkt ål, med rødbeter og pepperrot.
Ålen er en signatur de har. Men den endres litt etter sesong. Denne gangen med fantastiske rødbeter. Disse betene var bakte. Nydelig var de sammen med ål og pepperrot.
Fruen var tidligere litt skeptisk til røkt ål. Men nå er hun også frelst. Kanskje jeg skal lure henne med til Bornholm for en helg med røkt ål, øl og sidevogn.
camphoto_824023566 3.JPG
IMG_5095.JPG
IMG_5106.JPG

Husker faktisk ikke hvilken rødvin vi bestilte. Men hørte på kelneren, som også har servert oss tidligere.

Neste rett var en herlig breiflabb, med neper og en litt syrlig sjy av sitron.
Konsistensen var magisk. Vi snakker al dente som et perfekt stekt kamskjell.Fast utvendig. Men myk og glatt innvendig. Denne retten alene kunne vi ha levd på.
Til breiflabben drakk vi en hvit vin fra Jura; La Pierre 2015, Les Granges Paquenesses, Fin kremete, med mineraler, og en litt salt slutt. Passet godt sammen!

IMG_5108.JPG
IMG_5111.JPG
IMG_5114.JPG
IMG_5116.JPG

Så til kjøtt.
Et av favoritt stykningsdelene på storfe: Onglet, eller slakterbiff på norsk.
Denne kommer fra rasen Dexter: En irsk kurase, og den minste av de europeiske krøtterartene, omtrent halvparten i størrelse av eksempelvis tradisjonell herefordkveg.

Nydelig stekt. Hardt og brutalt, med en rå kjerne, typ blue :)
Enkel frisk salat med en vinaigrette med ansjos.
Til slakrerbiffen fikk vi servert en perfekt matchet rødvin; C'est le Printemps 2017, Dard & Ribo, Rhone, France.
IMG_5119.JPG
IMG_5121.JPG
IMG_5125.JPG

Etter så mange deilige retter, så er det ikke enkelt å klemme i seg dessert. Så vi takket pent nei. Jeg sa at jeg tar gjerne et glass dessertvin etter kelners anbefaling.
Noen få minutter, så kommer kelner med to dessertviner på huset. Ingen skal gå fra et måltid uten dessert ;)
For en servering, og for en gjestfrihet. Ikke rart vi kommer tilbake.
Allerede booket bord i september.
IMG_5141.JPG

Må si det frister mer og mer med en helgetur til London nå, men ser ut til at det blir dyrere og dyrere for hver post jeg leser også :p

• Liker
Reaksjoner: Edzilla
Må si det frister mer og mer med en helgetur til London nå, men ser ut til at det blir dyrere og dyrere for hver post jeg leser også :p

Alt handler vel om prioriteringer. Kan jo spise rimelig og godt i London også. Alt koster ikke det hvite ut av øyet.
F.eks. så er kanskje det beste stedet nå for pizza, Homeslice i Neals Yard, Covent Garden. Stor Pizza som er nok for to, tre personer og en karaffel med ok rødvin kommer på 40 pund ink. tips.
Ellers så er jo tacosjappa ved Borough Market, El Pastor en av favorittene når det kommer til autentisk meksikansk mat. Helaften med nok øl, og mat kommer på langt mindre enn hva man må ut med på Peppes Pizza.
Men jo, det koster litt å komme seg til London med transport, overnatting, mat, drikke osv. Men det gjør det hvis man har hytte æv.

• Liker
Reaksjoner: Dingle og Mavo
Så til kjøtt.
Et av favoritt stykningsdelene på storfe: Onglet, eller slakterbiff på norsk.
Denne kommer fra rasen Dexter: En irsk kurase, og den minste av de europeiske krøtterartene, omtrent halvparten i størrelse av eksempelvis tradisjonell herefordkveg.

Nydelig stekt. Hardt og brutalt, med en rå kjerne, typ blue :)
Enkel frisk salat med en vinaigrette med ansjos.
Til slakrerbiffen fikk vi servert en perfekt matchet rødvin; C'est le Printemps 2017, Dard & Ribo, Rhone, France.
Vis vedlegg 108181 Vis vedlegg 108182 Vis vedlegg 108183

Å hjelpes... Det kjøttet der så helt magisk ut! :D

Jepp. Hun andre du refererer til er kjempegrei.

Han med knekk trenger bare litt tid. Han må nok bare modnes. Fått fantastisk hjelp av han. Btw. så har han et bespoke armbånd laget av TT-jubilee lenke i størrelse 34 eller 31mm (dj-modell). Samme gullsmed som lager Rihanna sin chockers.
Gi han et nytt forsøk ved neste besøk.

• Liker
Reaksjoner: ahpadt