Høstdepresjon

Kommer i morgen @thomask
Pizzastein er ikke noe tess. Men Pizzastål er en helt annen sak.
Varmeledningsevne til stål er mye høyere enn stein. Så mitt tips er å kjøp pizzastål fra f.eks. The Chef.
Jeg varmer opp ovnen med pizzastålet i minst én time på full grill. Dette gir ca. 350-380 grader på stålplata.

Pizzaen hives inn. Etter to til tre minutter så er pizzaen helt perfekt stekt!

Lekkert, jeg gleder meg! :)

Hmm... Kanskje det skulle vært prøvd ut! :) Takk for kunnskapsrike svar, @Skogsmatrosen og @Edzilla. Får bare se hva min lokale isenkram-butikk har inne :)

Redigert:
Har ikke vært så mye tid til over siden vi landet for litt over en uke siden.
Men skal ta en rask gjennomgang av sist Londontur nå.

Siden vi denne gangen hadde med oss gjester til London, ble det en sen avgang.
"Favorittflyselskapet" mitt Ryanair tok av nøyaktig 18:30 på Moss Lufthavn Rygge, og landet halvannen time senere på Standsted. Godt innenfor skjemaet. Bravo!! Selv ikke SAS klarer det ;)
Fra Stansted tar man selvfølgelig toget (Greater Anglia) til Liverpool Street Station, og derifra ble det taxi til The Westbury Hotel i New Bond Street. Går alt på skinner, og det gjorde det, så bruker man litt over én time og ett kvarter fra flyplassen til hotellet.
1.jpg

2.jpg

3.jpg

Som jeg har skrevet om tidligere så driver de å pusser opp The Westbury. Vi ba om å få et renovert rom hvis det var mulig, og det fikk vi. Det samme fikk våre gjester. Så alt i alt, en riktig så god start på turen.

Første stopp etter at vi har fått sjekket inn på rommene, og byttet til aftenantrekk var Carnaby Street. Vi tok runden rundt; dvs. Newburgh St, Marshall St og sidegatene før vi gikk til Kingly Court. Vi hadde booket bord på østersbaren Wright Brothers.
Screen Shot 2016-06-07 at 14.39.43.png
Screen Shot 2016-06-07 at 14.52.51.png

Redigert:
Kingly Court er verdt turen alene. Har nevt det før. Men for et konsept.
21 spise og drikkesteder fordelt på tre etg.
Wright Brothers ligger på bakkeplan innerst til venstre på bildet.
IMG_3584.jpg

Screen Shot 2016-06-07 at 14.54.02.png

• Liker
Reaksjoner: Rødland og Preacher
Vi var heldige, og fikk plass innerst i lokalet til høyre ved den røde sofaen:)
Litt sånn forbi østersbaren. Helt perfekt plass

Vinen vi valgte var: Olivier Leflaive Puligny-Montrachet 1er Cru Les Pucelles 2012. Nyelig vin som passer godt med østers. Kanskje ikke de salteste rock østersene. Men de mere kjøttfylte og søtere "native" matchet den perfekt. Vinen er frisk, men også fyldig med hint av topiske bær og mineraler. Denne drikker jeg mer enn gjerne igjen til østers.

Fasaden til Wright Brothers
4.jpg

Innerst til høyre ved den røde sofaen ble vi plassert.
soho.jpg

Å her er fatet med dagens fangst:
Morecambe Bay, North West England
Colchester, Essex, UK
Carlingford Lough, Ireland
Lindisfarne, Northumberland, UK

Min favoritt er for tiden Morecambe bay. Perfekt balanse mellom salt og søtt. Bra størrelse og tyggemotstand.
1.jpg

Etter et par, tre flasker med Olivier Leflaive Puligny-Montrachet 1er Cru Les Pucelles 2012 var det på tide å rusle videre. Vi var de siste gjestene som forlot restauranten. Kanskje ikke så rart siden vi ankom såpass sent. Men tror også det er litt fordi vi er såpass gla´i østers og vin...

Heldig for oss, så er det bare et par minutters gange til Polo Bar som er på hotellet vårt.
Screen Shot 2016-06-07 at 15.35.53.png

Tror ikke jeg skal bruke så mye tid på å snakke om Polo Bar. Men tror samtlige som har vært innom, én eller flere ganger kan skrive under på at dette er topp tre stedene i London for Cocktails, Champagne og drinks.
Madamen gikk for en "old school" Whisky sour. Jeg varmet opp med Botanical Gin Experience "
Tanqueray No.10 gin and Fever-Tree tonics". Tror det ble flere i løpet av kvelden...
3.jpg

4.jpg

Dag to startet med frokost på hotellets restaurant, som også er innehaver av én stjerne i Michelinguiden: Alyn Williams at The Westbury Nå skal jeg være helt ærlig med dere: Frokosten var en total krise. Jeg har spist frokost på hotellet mange ganger, og hver gang har vært en hyggelig opplevelse. Men dette var langt under par. Vi snakker stryk. Madamen og jeg bestilte Eggs Benedict med hollandaise, og plommen var helt hardkokt. Synd jeg ikke tok bilde av eggene etter jeg hadde tatt å skråret i den. Ble helt satt ut, slik at vi endte med å trøkke den i oss av ren vane mens vi så dumt på hverandre.
6.jpg

92.jpg

93.jpg

Ser jo på bildet, at eggene ser ut som tennisball... Tror kokken har helt glemt eggene som han har hatt i gladpack/plastfolie.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Rødland
Skal til London for første gang neste helg. Hvordan er det med taxi på en fredag i byen? Går det effektivt eller er det køutsatt?

Edit: var ikke meningen å snike seg inn i fortellingen her nå!

Fort forlater vi våre plasser hos Alyn Williams for å komme oss ut.
Planen denne dagen (lørdag) var å få kjøpt seg noen nye sko. Tenkte at jeg kanskje skulle stukket innom Edward Green først for å prøve et par modeller jeg har siklet fælt på. Nesten gjort meg søvnløs. Men siden både Tricker´s og Crockett & Jones ligger nærmere hotellet. Så startet jeg hos Tricker´s.
7.jpg

Screen Shot 2016-06-07 at 17.41.11.png
Screen Shot 2016-06-07 at 17.42.43.png

Redigert:
Det er alltid en glede å komme innom Tricker´s. Spesielt når det er den samme mannen som tar deg i mot, gang, etter gang.
Fort avdekker de mitt behov for noen pene, brune sko. Som kan brukes til jeans som til dress.
LItt trange over vrista og mellomfotsknoklene. Men dette skal nok gå seg inn med litt tykke sokker og nok alkohol i blodet...
Frekke er de!

Tricker´s Piccadilly i fargen Espresso
9.jpg
10.jpg
11.jpg

Redigert:
Fikk dessverre ikke tatt så mange bilder inne hos Tricker´s. Gikk så raskt å kjøpe sko denne gangen.
Men jeg vet jeg må tilbake å kjøpe noen høst/vintersko, eller boots ved neste besøk i september.
Hva med disse to??
8.jpg

Skal til London for første gang neste helg. Hvordan er det med taxi på en fredag i byen? Går det effektivt eller er det køutsatt?

Edit: var ikke meningen å snike seg inn i fortellingen her nå!

Taxi er det ikke noe problem å få tak i. Tror jeg aldri har stått i kø i mer enn maks ett par minutter. Er man man to eller flere kan det også lønne seg å ta taxi vs. kollektivt.

• Liker
Reaksjoner: TubaTom
Vi hadde noen timer for oss selv, mens de andre skulle på shopping hos Harrods og Selfridges.
Madamen skulle handle noen nye skjorter og skjørt hos sin nye favorittbutikk i Jermyn Street: T.M. Lewin.
Fire skjørt og åtte skjorter rikere gi hun og jeg innom hotellet for å legge fra oss handleposene. Rakk akuratt en stiv Gin and tonic i baren før hun kom ned i et nytt antrekk for lunsjtid. Men først skulle vi innom vin og brennvinmekka: Hedonism Wines
Strategisk plassert rett ved Berkeley Square Gardens.
Screen Shot 2016-06-07 at 22.30.54.png

Mens madamen konsentrerte seg om den franske rødvinsavdelingen, fokuserte jeg på de edle sprudlende dråpene fra Champagne. Oh´lord! Er bare å ta av seg hatten for deres hinsidiges utvalg. De hadde til og med den hellige gral:
Dom Perignon 3rd Cellar Collection: En samling av 11 flasker av Dom Perignon fra 1959 til 1996. Priset til den nette sum av: £27950.00
I tillegg hadde de selvfølgelig et hyggelig utvalg av Cristal:
Cristal Gold Edition 300cl (Jéroboam) - 2002: £17888.80
Cristal 600cl (Methusaleh) - 1990: £11218.90
og selvfølgelig @HCWL sin favoritt: Armand de Brignac Blanc de Blancs Magnum: £960.50
13.jpg
14.jpg
15.jpg

Fikk plutselig beskjed av en hyggelig mann i frakk at jeg var ønsket der nede i kjelleren. Der står så min bedre halvdel med en herlig liten samling med rødt. Vi skulle velge én vin som gave til gjestene våre.
Hun, eller de hadde funnet frem et par Chateauneuf du Pape. Blant annet: Vieux Telegraphe - 2012, Vieilles Vignes Janasse - 2012. Men den vinen som jeg fikk skikkelig tenningen på var: Château Palmer La Reserve du General, Margaux 1995. Château Palmer har en spennende historie. Skal ikke ta den her og nå. Men les litt om de på wikipedia, så tror jeg også du vil få lyst til å ta en nærmere titt på slottet.
381482.jpg

Denne vinen må ikke forveksles med vin fra Château Margaux som er utrolig populær. Men Château Palmer som denne vinen produseres av, ligger kunn rett over 1 km syd fra Château Margaux, og er en av de næreste naboene til det infamøse slottet.
Screen Shot 2016-06-07 at 23.06.55.png
Screen Shot 2016-06-07 at 23.07.20.png

vi ba om å få vinen pent pakket inn, og var på vei ut av butikke da jeg fikk se denne....
Hold på å snuble i mine egne føtter. Har Stryningene vært her æv med sin traktor......
12.jpg

Fant en ny favorittside hva whisky angår, så takk for det. Det blir garantert en tur innom der ved neste London-tur.
Fant til og med fjorårets kjøp hos Blomquist hos Hedonism. Det hadde jeg ikke trodd!

• Liker
Reaksjoner: Edzilla