Har du - eller skal du - trykkteste sommerklokka i år før bading?

Har du - eller skal du - trykkteste sommerklokka i år før bading?

  • Nix

    Stemmer: 64 60,4%
  • Jepp

    Stemmer: 32 30,2%
  • Vet ikke

    Stemmer: 10 9,4%

  • Antall stemmer
    106
  • Avstemningen stengte .
Medlem
6. des. 2013
Innlegg
11.316
Enkelte har vel kjøpt ny klokke for badesesongen, og er den kjøpt helt ny så er nok ikke spørsmålet så relevant. Men, for de av oss som har kjøpt en brukt klokke - og da gjerne med klausuler som "ukjent service historikk", o.l. - så er det jo en risiko forbundet med å kaste seg ut i vannet. Jeg tenker mer på overflatesvømming enn dykking.
 
Trykktestet en tre år gammel 114060 før sydenturen. Det var gratis, tok tre minutter og jeg var allerede hos urmakeren i et annet ærend.

Den bestod forøvrig.
 
trykktester alle mine årlig før "badesesongen".
nå lar jo sommeren vente på seg.
spørs om det blir "norsk" bading iår.
 
Ikke bare trykktestet, men også fått byttet alle pakninger. 4 år gammel klokke forøvrig
 
Mulig dette er pysesvaret, men jeg bader ikke med klokka. As it so happens ble den trykktestet i mai, så den hadde nok klart det.
 
Visste faktisk ikke at dette var så vanlig! Er dette noe man bør gjøre hvert år, med relativt nye klokker også? Har en Sub og en LLD, begge under to år gamle (kjøpt ny), burde de være nødvendige å teste? Bruker dette å koste noe, eller evt tar tid? Dusjer/bader relativt ofte med de.

Når vi først er inne på temaet... Hvordan takler klokker som skal være vanntett ned til 100m bading? Vet mange kan være ganske forsiktige med dette, men det skal vel gå ganske fint?

Haha, mange spørsmål ser jeg, men takker for svar :)
 
Jeg har ikke bestemt meg for hvilken klokke som skal med på ferie ennå, så jeg tror jeg trykktesta feil klokke.

(Men jeg trykktesta en da jeg kjøpte den. Det syns jeg er ganske streit å gjøre når man kjøper brukt, så kan man være sikker. Har en sub som er to og et halvt år gammel som jeg kjøpte ny, den gidder jeg ikke trykkteste ennå.)
 
Er det mulig/vanlig med drop-in trykktest hos Bjerke? Eventuelt andre AD-er i Oslo?

Har en 2013 modell Sub som kanskje burde blitt testet før jeg tar den med i sitt rette element..(?)
 
Når vi først er inne på temaet... Hvordan takler klokker som skal være vanntett ned til 100m bading? Vet mange kan være ganske forsiktige med dette, men det skal vel gå ganske fint?

Haha, mange spørsmål ser jeg, men takker for svar :)

Det er tidligere linket til en morsom test hvor en dykket med et ur merket 25?meter. Finner den ikke igjen. Kanskje noen andre husker?

Hos "min" urmaker ble det gjort gratis mens jeg ventet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Andreassr
Min faste ReiseKlokke, Tissot T-Touch, har ikke blitt trykktestet siden batteriet ble byttet for tre (fire) år siden. Den har vært badet med bestand i Syden, Island, USA etc. Trofast gjennom kanskje 10 år...

Da jeg kjøpte batterier til Yes klokken hadde jeg med T-Touch også. Begge ble testet og besto. Derimot fikk jeg høre, av en sjokkert urmaker, at en T-Touch som er vanntett til 30 meter ikke er helt anbefalt å bade med...

8
 
Sikkert veldig lurt å gjøre det med et par års mellomrom. Men så lenge jeg har vært med her inne, har jeg vel kun lest ett tilfelle av vann/dugg inni en klokke etter bading. Den hadde 100 m og vintage.

De jeg har tenkt å bade med i år, har den ene hatt nylig service med to års garanti og den andre glassbytte med trykktest, begge er 100 m og jeg er safe :)
Sist jeg tok en trykktest og kun det, var for 6 mnd siden da jeg kjøpte en klokke fra 2011 og ønsket en sjekk. Den besto.

EDIT: er man i det minste usikker på om man tør å bade med den, så ta en test!
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Andreassr
Nei, nå er min foretrukne beater en SeaDweller fra -84, denne fikk service sist i 2007, har også noen andre Sub og SeaDwellers, ingen bortsett fra 6536/1 fra -58 taes av ved dusjing eller bading/dykking. Har fungert problemfritt i over 30 år og vil sannsynligvis funke noen år til. Min "checklist" på vanntetthet er at jeg sørger for å tilføre O-ring i kronehals "fett/olje" ca hvert 2. år. Sørger selvfølgelig for å vaske klokka grundig i ferskvann etter saltvann.
Tom