Her var det mye rart, så jeg får opplyse litt om hvordan det faktisk er.
Det er faktisk ikke slik at importør, grossist, eller forhandler får dekket noenting fra produsent eller fabrikk. Dette står man for helt selv. ALL garanti tas på egen kappe av grossist, tro det eller ei. Dette utgjør selvfølgelig av betydlig kostnad.
Leverer du inn uret i en annen forretnig enn det du har kjøpt det i, eller et annet land for den saks skyld, for reklamasjon, sendes det til grossisten. Litt avhengig av hvilke avtaler de har koster dette mellom 260-450kr pr ur. Sendes gjerne som pakke over natten, med forsikring og sporingsmuligheter.
Kommer du til Bjerke med en Patek du ønsker å reklamere på, og de ikke har kapasitet til å ta uret på stående fot, eller de ser på garantibeviset at du ikke har kjøpt uret hos de eller i Norge, sendes det gjerne til Patek i Sveigts. Det samme hvis det er et kaliber man ikke er kurset i. OG NÅ DET MORSOMME: Bjerke tar jo utgangspunkt i at kunden ikke er kriminell (
) og at uret er i landet på lovlig måte, og har derfor ingen betenkligheter med å shippe uret ut. Kunden kan derimot få et problem når uret blir stoppet i tollen, og tro meg, det skjer ganske ofte. Tollere er VELDIG klar over at ur ofte handles uten å tolles inn da man kan snike unna endel penger på dette. Da blir det gjerne straffetoll og bøter. Søk litt på ordføreren som ble stoppet med en Omega SM Chrono på armen...
Veldig ofte kommer det inn kunder med et ur de ønsker å reklamere på, hvor uret mangler papirer, papirene er ikke utfylt, de er utfylt feil, de har bare en bankutskrift hvor det står en dato og en sum o.l. og i 99 % av tilfellene er urene heller ikke tollet inn, så hvis vi sender de til grossist, og de sender de videre, blir det fort problemer.
En annen liten ting er at ofte er urene flippet, som dere så fint kaller det, flere ganger. Det er ikke sjelden at et ur har hatt både 15 og 10 eiere, og det innen garantitiden... Skikkelig gøy når uret er kjøpt av en sigøyner i butikk, solgt til lånekontoret for halv pris 4 dager etter, en fra Hells Angels har kjøpt uret, plutselig er det levert inn for reparasjon fra en dørvakt, så blir det meldt stjålet, dukker så opp igjen på Finn før det står en stakkar uten boks og papirer i forretningen og skal ha service og assuransebevis på sitt nye ur.... Som nå er meldt stjålet under et grovt ran, og blinker rødt over hele pc skjermen vår! Dette er faktisk helt sant, og ikke unormal kost. Husker ett ur som hadde 23 eiere på 6,5 år. Det var vel rekorden.
Uansett, nå skal jeg ut og padle kajakk i denne flotte høstsøndagen, måtte bare steame ut litt
Mitt råd hvis du ønsker en skikkelig oppfølging hos urmakeren din, ha dine egne ting på stell først. Sørg for at papirer er i orden, riktig utfylt osv. Og husk at hverken forretningen du leverer uret ditt til, eller grossisten de eventuellt sender det videre til får 5 øre fra fabrikken- derfor velger man ofte å sende uret tilbake til fabrikk. At man da betaler for forsendelsen synes jeg ikke er annet enn rett og rimelig.
Skulle du derfor ha ført uret ulovlig inn i landet, for det er faktisk det man gjør, så si det heller som det er. Det gjør det hele mye letter for urmakeren også. Kanskje han bare kan feste den ene løse skruen gratis for deg, så slipper dere alt styret rundt? Ved små feil er dette ofte enkleste løsning. Ved større ting anbefales ofte å sende uret inn til fabrikk, noe som selvfølgelig er det beste for alle parter. At man da ikke har momset uret inn blir jo da ett problem. Og det er ingen andres problem enn eieren av uret.
Og en ting til, det er ingen problem for en norsk forhandler å sjekke om uret er momset inn.
Har du kjøpt ett ur HOS EN AUTORISERT FORHANDLER, HAR ET GYLDIG GARANTIBEVIS SOM ER KORREKT UTFYLT, OG BETALT MOMS FOR URET INN I LANDET, da er du hjertelig velkommen til enhver forhandler i Norge.
Har du KJØPT URET PÅ NETT, INGEN GYLDIG GARANTIBEVIS, FEIL UTFYLT GARANTIBEVIS, IKKE BETALT MOMS, KJØPT ET UR SOM ER MELDT STJÅLET ENTEN HOS POLITIET, HOS FORSIKRINGSSELSKAPER I SKANDINAVIA, ELLER I EN FORRETNING, da foreslår jeg at man tar kontakt med utsalgsstedet eller den personen eller nettstedet man kjøpte uret av og tar det derfra. "Løkke tel"
Ps! Sørg også for at uret har individnummer, verksnummer, OG at disse matcher.
Hvirvelvind