Hedrer Norske ADer garanti, når klokker er kjøpt i utlandet?

Kun hvis du kan dokumentere at du har betalt full norsk moms...

Sjekker de momsen, eller er dette kun skremselspropaganda? Om man tar med klokken sin til utlandet for serice fordi det er billigere, får man et nei i butikken da, fordi moms ikke er betalt i landet man er i?

Sjekker de momsen, eller er dette kun skremselspropaganda? Om man tar med klokken sin til utlandet for serice fordi det er billigere, får man et nei i butikken da, fordi moms ikke er betalt i landet man er i?

Nei, jeg bare tuller, siden Fozzy her var over gjennomsnittet opptatt av MVA en stund. Garantien gjelder uavhengig av hvor den er kjøpt, og ingen bryr seg om avgifter.

Fra moms til alvor:

Man har jo hørt historier om folk som har måttet betale norsk urmaker gebyr for å håndtere servicereklamasjoner. Dette virker sprøtt, med tanke på at det er jo ikke sånn at norsk AD gjør garantijobber gratis, men fakturerer jo produsenten. Hvordan en furten norsk AD bør håndteres vet jeg ikke. Forslag?

Det er importør som har ansvaret for å dekke garantisaker ikke forhandler, de fleste forhandlere vil nok hjelpe til med å få sendt den til importør, men du må stort sett betale noen kroner.. Porto og forsikring er jo ikke gratis ;)

Her var det mye rart, så jeg får opplyse litt om hvordan det faktisk er.

Det er faktisk ikke slik at importør, grossist, eller forhandler får dekket noenting fra produsent eller fabrikk. Dette står man for helt selv. ALL garanti tas på egen kappe av grossist, tro det eller ei. Dette utgjør selvfølgelig av betydlig kostnad.

Leverer du inn uret i en annen forretnig enn det du har kjøpt det i, eller et annet land for den saks skyld, for reklamasjon, sendes det til grossisten. Litt avhengig av hvilke avtaler de har koster dette mellom 260-450kr pr ur. Sendes gjerne som pakke over natten, med forsikring og sporingsmuligheter.

Kommer du til Bjerke med en Patek du ønsker å reklamere på, og de ikke har kapasitet til å ta uret på stående fot, eller de ser på garantibeviset at du ikke har kjøpt uret hos de eller i Norge, sendes det gjerne til Patek i Sveigts. Det samme hvis det er et kaliber man ikke er kurset i. OG NÅ DET MORSOMME: Bjerke tar jo utgangspunkt i at kunden ikke er kriminell ( ;) ) og at uret er i landet på lovlig måte, og har derfor ingen betenkligheter med å shippe uret ut. Kunden kan derimot få et problem når uret blir stoppet i tollen, og tro meg, det skjer ganske ofte. Tollere er VELDIG klar over at ur ofte handles uten å tolles inn da man kan snike unna endel penger på dette. Da blir det gjerne straffetoll og bøter. Søk litt på ordføreren som ble stoppet med en Omega SM Chrono på armen...

Veldig ofte kommer det inn kunder med et ur de ønsker å reklamere på, hvor uret mangler papirer, papirene er ikke utfylt, de er utfylt feil, de har bare en bankutskrift hvor det står en dato og en sum o.l. og i 99 % av tilfellene er urene heller ikke tollet inn, så hvis vi sender de til grossist, og de sender de videre, blir det fort problemer.

En annen liten ting er at ofte er urene flippet, som dere så fint kaller det, flere ganger. Det er ikke sjelden at et ur har hatt både 15 og 10 eiere, og det innen garantitiden... Skikkelig gøy når uret er kjøpt av en sigøyner i butikk, solgt til lånekontoret for halv pris 4 dager etter, en fra Hells Angels har kjøpt uret, plutselig er det levert inn for reparasjon fra en dørvakt, så blir det meldt stjålet, dukker så opp igjen på Finn før det står en stakkar uten boks og papirer i forretningen og skal ha service og assuransebevis på sitt nye ur.... Som nå er meldt stjålet under et grovt ran, og blinker rødt over hele pc skjermen vår! Dette er faktisk helt sant, og ikke unormal kost. Husker ett ur som hadde 23 eiere på 6,5 år. Det var vel rekorden.

Uansett, nå skal jeg ut og padle kajakk i denne flotte høstsøndagen, måtte bare steame ut litt :)

Mitt råd hvis du ønsker en skikkelig oppfølging hos urmakeren din, ha dine egne ting på stell først. Sørg for at papirer er i orden, riktig utfylt osv. Og husk at hverken forretningen du leverer uret ditt til, eller grossisten de eventuellt sender det videre til får 5 øre fra fabrikken- derfor velger man ofte å sende uret tilbake til fabrikk. At man da betaler for forsendelsen synes jeg ikke er annet enn rett og rimelig.

Skulle du derfor ha ført uret ulovlig inn i landet, for det er faktisk det man gjør, så si det heller som det er. Det gjør det hele mye letter for urmakeren også. Kanskje han bare kan feste den ene løse skruen gratis for deg, så slipper dere alt styret rundt? Ved små feil er dette ofte enkleste løsning. Ved større ting anbefales ofte å sende uret inn til fabrikk, noe som selvfølgelig er det beste for alle parter. At man da ikke har momset uret inn blir jo da ett problem. Og det er ingen andres problem enn eieren av uret.

Og en ting til, det er ingen problem for en norsk forhandler å sjekke om uret er momset inn.

Har du kjøpt ett ur HOS EN AUTORISERT FORHANDLER, HAR ET GYLDIG GARANTIBEVIS SOM ER KORREKT UTFYLT, OG BETALT MOMS FOR URET INN I LANDET, da er du hjertelig velkommen til enhver forhandler i Norge.

Har du KJØPT URET PÅ NETT, INGEN GYLDIG GARANTIBEVIS, FEIL UTFYLT GARANTIBEVIS, IKKE BETALT MOMS, KJØPT ET UR SOM ER MELDT STJÅLET ENTEN HOS POLITIET, HOS FORSIKRINGSSELSKAPER I SKANDINAVIA, ELLER I EN FORRETNING, da foreslår jeg at man tar kontakt med utsalgsstedet eller den personen eller nettstedet man kjøpte uret av og tar det derfra. "Løkke tel"

Ps! Sørg også for at uret har individnummer, verksnummer, OG at disse matcher.

Hvirvelvind

Bjerke tar jo utgangspunkt i at kunden ikke er kriminell ;)

Virkelig?

Man får håpe at trådstarter, i motsetning til de fleste andre, ikke har kjøpt uret papirløst fra Hells Angels-tatere i Storbritannia, smuglet det i tarmen hjem til Norge for så å dukke opp hos Bjerke for å kreve dobbel pris tilbake på grunn av et støvkorn på glasset.

Det er faktisk ikke slik at importør, grossist, eller forhandler får dekket noenting fra produsent eller fabrikk. Dette står man for helt selv. ALL garanti tas på egen kappe av grossist, tro det eller ei. Dette utgjør selvfølgelig av betydlig kostnad.

Leverer du inn uret i en annen forretnig enn det du har kjøpt det i, eller et annet land for den saks skyld, for reklamasjon, sendes det til grossisten. Litt avhengig av hvilke avtaler de har koster dette mellom 260-450kr pr ur. Sendes gjerne som pakke over natten, med forsikring og sporingsmuligheter.

Kommer du til Bjerke med en Patek du ønsker å reklamere på, og de ikke har kapasitet til å ta uret på stående fot, eller de ser på garantibeviset at du ikke har kjøpt uret hos de eller i Norge, sendes det gjerne til Patek i Sveigts. Det samme hvis det er et kaliber man ikke er kurset i. OG NÅ DET MORSOMME: Bjerke tar jo utgangspunkt i at kunden ikke er kriminell ( ;) ) og at uret er i landet på lovlig måte, og har derfor ingen betenkligheter med å shippe uret ut. Kunden kan derimot få et problem når uret blir stoppet i tollen, og tro meg, det skjer ganske ofte. Tollere er VELDIG klar over at ur ofte handles uten å tolles inn da man kan snike unna endel penger på dette. Da blir det gjerne straffetoll og bøter. Søk litt på ordføreren som ble stoppet med en Omega SM Chrono på armen...

Veldig ofte kommer det inn kunder med et ur de ønsker å reklamere på, hvor uret mangler papirer, papirene er ikke utfylt, de er utfylt feil, de har bare en bankutskrift hvor det står en dato og en sum o.l. og i 99 % av tilfellene er urene heller ikke tollet inn, så hvis vi sender de til grossist, og de sender de videre, blir det fort problemer.

En annen liten ting er at ofte er urene flippet, som dere så fint kaller det, flere ganger. Det er ikke sjelden at et ur har hatt både 15 og 10 eiere, og det innen garantitiden... Skikkelig gøy når uret er kjøpt av en sigøyner i butikk, solgt til lånekontoret for halv pris 4 dager etter, en fra Hells Angels har kjøpt uret, plutselig er det levert inn for reparasjon fra en dørvakt, så blir det meldt stjålet, dukker så opp igjen på Finn før det står en stakkar uten boks og papirer i forretningen og skal ha service og assuransebevis på sitt nye ur.... Som nå er meldt stjålet under et grovt ran, og blinker rødt over hele pc skjermen vår! Dette er faktisk helt sant, og ikke unormal kost. Husker ett ur som hadde 23 eiere på 6,5 år. Det var vel rekorden.

Uansett, nå skal jeg ut og padle kajakk i denne flotte høstsøndagen, måtte bare steame ut litt :)

Mitt råd hvis du ønsker en skikkelig oppfølging hos urmakeren din, ha dine egne ting på stell først. Sørg for at papirer er i orden, riktig utfylt osv. Og husk at hverken forretningen du leverer uret ditt til, eller grossisten de eventuellt sender det videre til får 5 øre fra fabrikken- derfor velger man ofte å sende uret tilbake til fabrikk. At man da betaler for forsendelsen synes jeg ikke er annet enn rett og rimelig.

Skulle du derfor ha ført uret ulovlig inn i landet, for det er faktisk det man gjør, så si det heller som det er. Det gjør det hele mye letter for urmakeren også. Kanskje han bare kan feste den ene løse skruen gratis for deg, så slipper dere alt styret rundt? Ved små feil er dette ofte enkleste løsning. Ved større ting anbefales ofte å sende uret inn til fabrikk, noe som selvfølgelig er det beste for alle parter. At man da ikke har momset uret inn blir jo da ett problem. Og det er ingen andres problem enn eieren av uret.

Og en ting til, det er ingen problem for en norsk forhandler å sjekke om uret er momset inn.

Har du kjøpt ett ur HOS EN AUTORISERT FORHANDLER, HAR ET GYLDIG GARANTIBEVIS SOM ER KORREKT UTFYLT, OG BETALT MOMS FOR URET INN I LANDET, da er du hjertelig velkommen til enhver forhandler i Norge.

Har du KJØPT URET PÅ NETT, INGEN GYLDIG GARANTIBEVIS, FEIL UTFYLT GARANTIBEVIS, IKKE BETALT MOMS, KJØPT ET UR SOM ER MELDT STJÅLET ENTEN HOS POLITIET, HOS FORSIKRINGSSELSKAPER I SKANDINAVIA, ELLER I EN FORRETNING, da foreslår jeg at man tar kontakt med utsalgsstedet eller den personen eller nettstedet man kjøpte uret av og tar det derfra. "Løkke tel"

Ps! Sørg også for at uret har individnummer, verksnummer, OG at disse matcher.

Hvirvelvind

Her var det mye som jeg reagerte på. Først og fremst tonen. Hadde vært greit å hvite hvilken butikk du evt jobber i så jeg kan la være å handle noe der.

Ser ikke noe galt i det han skriver, en meget informativ og nyttig post!

Kudos fra meg!

Hvirvelvind

Takk for oppklarende ord. Når det er sagt, står jeg igjen med noen spørsmål.

Det virker for meg litt pussig at urprodusenter som er HELT avhengig av et godt omdømme lar lokale grossister ta vurdering og kostnad på vegne av en worldwide-garanti.
Urprodusenten får jo like godt betalt for klokken, uavhengig om den er kjøpt hos Bjerke eller for halv pris i gråmarkedet.

Og at noen tar inn klokker uten å momse de får stå for deres regning, men hvordan tollmyndighetene kan beslaglegge, bøtelegge og straffetolle eier nummer 20 av et ur som er kjøpt i god tro skjønner jeg ikke...:confused::confused:

Hvirvelvind

Nyttig info - som tidligere butikkansatt synes jeg at det var grenseløst irriterende med folk som først brukte tid i butikken, så kjøpte en dings (i dette tilfelle kamera) i utlandet og så insisterte på service i butikken som har brukt masse tid i forkant av salget.

Moralen er vel at du må ha respekt for at ADen faktisk tjener penger på å selge klokken og at folk som har kjøpt klokken i utlandet kun er en utgift. Vær høflig, ærlig og ha respekt for de som jobber hos AD en. Syns at Alf Lie som jeg har gått til har vært helt fantastiske sånn - kudos til Alf!

Jeg har kjøpt klokker av Johnny og har ikke dårlig samvittighet for det; ingen moralsk pekefinger fra meg! Bruker og betaler imidlertid Ossur Solheim på det meste.

Men - hvordan kan butikken finne ut av at en klokke er momset inn? Det syns jeg virker litt rart.

Regnet ikke med at alle likte det de leste, men det var heller ingen overraskelse. At noen føler seg støtt og blir trist og lei seg får så være;)

"Jobber ikke i forretning" for å si et enkelt, men har selvfølgelig gjort det.

Den Goodwillen dere gjerne møter hos urmakeren deres rundt om er faktisk ganske så stor. Uten å nevne tall fra steder jeg tidligere har jobbet, så utgjør dette veldig store summer hvert år.

Når det gjelder det å handle brukte ur så er jo det kjempegøy! Både kjøper og selger brukte ur selv innimellom, og ser overhodet ingen feil med det, bare ikke klag og syt over dårlig service hvis du ikke utfyller (de enkle) kriteriene for garanti/reklamasjon.

Reagert bare litt på hvordan Mogens ville man skulle håndtere "en furten AD". Og LarsE, ikke bli så sur a, beklager at det ble litt skarpt. Når jeg nå leser det i ettertid smiler jeg selv, ble litt revet med:)

De av dere som er hardcore vet gjerne hvilke forretninger og hvilke personer som yter service rundt om i det ganske land, og for å være helt ærlig synes jeg Urmakere i Norge er eksemplariske. Har jobbet som selger internasjonalt, og dere skulle bare vist hvordan forretninger oppfører seg utenlands hvis man ikke har et tidligere kundeforhold med de.

Er det ikke artig å kunne få muligheten til å se ting fra begge sider, ikke bare "utenifra?"

Fortsatt god søndag til dere alle!

Regnet ikke med at alle likte det de leste, men det var heller ingen overraskelse. At noen føler seg støtt og blir trist og lei seg får så være;)

"Jobber ikke i forretning" for å si et enkelt, men har selvfølgelig gjort det.

Den Goodwillen dere gjerne møter hos urmakeren deres rundt om er faktisk ganske så stor. Uten å nevne tall fra steder jeg tidligere har jobbet, så utgjør dette veldig store summer hvert år.

Når det gjelder det å handle brukte ur så er jo det kjempegøy! Både kjøper og selger brukte ur selv innimellom, og ser overhodet ingen feil med det, bare ikke klag og syt over dårlig service hvis du ikke utfyller (de enkle) kriteriene for garanti/reklamasjon.

Reagert bare litt på hvordan Mogens ville man skulle håndtere "en furten AD". Og LarsE, ikke bli så sur a, beklager at det ble litt skarpt. Når jeg nå leser det i ettertid smiler jeg selv, ble litt revet med:)

De av dere som er hardcore vet gjerne hvilke forretninger og hvilke personer som yter service rundt om i det ganske land, og for å være helt ærlig synes jeg Urmakere i Norge er eksemplariske. Har jobbet som selger internasjonalt, og dere skulle bare vist hvordan forretninger oppfører seg utenlands hvis man ikke har et tidligere kundeforhold med de.

Er det ikke artig å kunne få muligheten til å se ting fra begge sider, ikke bare "utenifra?"

Fortsatt god søndag til dere alle!

Jeg ble ikke støtt over tonen din, så det er sagt...

Når jeg sier "furten AD" var hele poenget mitt at en forhandler ikke bare lever av klokkesalg. Når en service og en ny rem koster fra 8´ vil en gjennomsnittlig klokkesamler være grei butikk selv om ikke alle klokker blir kjøpt nye i Norge. Jeg kjøper mine klokker både i og utenfor Norge, og hvis papirene på klokken er stemplet av AD og i orden vil jeg forvente og få samme service på en reklamasjonssak hos en representant for merket i Norge, uavhengig av klokkens opphav.

Hva angår gebyret for en garantireklamasjon; det er i utgangspunktet uproblematisk for de fleste og hoste opp 500,- for dekking av porto/forsendelse. Det slår meg allikevel som pussig at dette er en kostnad som urprodusentene tillater at grossistene dytter på kundene hvis det er slik at disse dekker garantisaker på ur de ikke selv har formidlet....

God søndag, selv!:p

He- He! Morsom lesing. Artig med en litt krass, men korrekt tone. Selvfølgelig er det riktig at man må ha ting på stell for å kunne forvente noe tilbake. Jeg tror bestemt at de fleste av oss skipper å gå på rødt på Gardemoen, jeg styrer iallfall glatt unna den porten, MEN jeg har også gått på rødt, når jeg vet jeg har en "keeper", hvor summen fatkisk er understilt det å faktisk endelig ha fått tak i akkurat denne modellen.

Har handlet endel hos Bjerke, men har også gått til de med ting jeg har kjøpt ute. Kommer jeg til de, eller til noen andre av mine faste, så får jeg alltid god hjelp til reklamasjoner og servicer. Til og med på merker forretningene ikke har, men ofte har de andre merker fra samme gruppe eller konglomerat. Har også opplevd at de sier at "-denne kan det bli vanskelig å hjelpe deg med..." men da har jeg ofte vært klar over det før jeg spør...

Ikke minst er det viktig å finne ut hvem i bransjen som faktisk kan noe! Her er det alt fra ekstrahjelper som bare trengte en jobb, til de som faktisk er urmakere. Uten å nevne navn, så dukker det opp forretninger med urmaker i navnet som ikke engang har urmakere i forretingen! Men det er en helt annen sak...

Skjønner godt at de som jobber rundt i forretningene kan bli fortvilet innimellom. Vi er tross alt VELDIG kravstore kunder. Og noen ganger er vi ikke engang det, kun pratmakere.... Og jeg er en av de som virkelig liker å skravle, og vet hvem som liker å skravle med meg. Tror jeg da... Hmmm... Hvirvelvind, kan du sende meg en PM? ;)

Siden jeg driver butikk selv, føler jeg at jeg har en ok forståelse av hva det vil si å forholde seg til kunder og deres behov. Merk at jeg ikke kaller det krav. Jeg er kanskje litt spesiell i den forstand at jeg er glad i kundene mine og tar det som en utfordring når jeg møter noen som andre vil kalle kravstore eller vanskelige. God service er den beste investeringen jeg gjør, i motsetning til klokkeinteressen min....
Når det er sagt så har jeg selvfølgelig opplevd mye rart i forhold til forventninger og krav, men det meste lar seg løse med sunn fornuft og en løsningsorientert tilnærming. Jeg tar ikke ting så veldig høytidelig, men det var noe med tonen som fikk meg til å føle på mitt siste besøk hos Bjerke på Karl Johan ;)

Artig med litt spissforuleringer og tydelige meninger da. Forumet har godt av litt liv.