Heuer Flyback Luftforsvaret

Hi guys... i bought this watch. I am happy you like it. Thank you, I have enjoyed reading your comments.

ian

unnamed_zpsxrvrycsb.jpg

unnamed_zps7jodaj1l.jpg

Hmm hvor mange har det på sine ? Jeg får ikke sjekket nå men det er jeg ganske sikker at mitt eksemplar IKKE har

Det er vanskelig å si noe sikkert om dette slik jeg har forstått det.

Jeg må søke det opp, men på MWR hadde man en lengre tråd som diskuterte akkurat dette med 1550SG og serienummer mellom lugsa, i hovedsak Bundeswehr-variantene. Det meste var spekulasjon og det nærmeste man kom en konklusjon var at kasse uten enten hadde fått det slitt bort eller at det var korrekte service-kasser. Det forutsatte at kassen stemte ellers, bl.a. med det ekstra kuttet der hvor pusheren kommer inn. Så de ble ikke sett på som mindre korrekte eller franken/fake av den grunn, siden den opprinnelige konfigurasjonen ikke kunne bevises. I tillegg hadde man mikset og trikset med disse da de var i militær eie som ytterligere gjorde det vanskelig å si noe om "opprinnelig" konfigurasjon. At Sinn kjøpte opp store NOS kvanta og solgte disse i markedet på 80- og 90-tallet har ikke akkurat gjort det enklere heller. Er det likt for LF? Tja. Klokkene ble jo kjøpt inn og brukt på samme måte som Bund så hvorfor ikke. De som utførte service har jeg en mistanke om ikke var urmakere, og "originalitet" var kanskje ikke akkurat det de tenkte mest på. :)

Redigert:
Det er vanskelig å si noe sikkert om dette slik jeg har forstått det.

Jeg må søke det opp, men på MWR hadde man en lengre tråd som diskuterte akkurat dette med 1550SG og serienummer mellom lugsa, i hovedsak Bundeswehr-variantene. Det meste var spekulasjon og det nærmeste man kom en konklusjon var at kasse uten enten hadde fått det slitt bort eller at det var korrekte service-kasser. Det forutsatte at kassen stemte ellers, bl.a. med det ekstra kuttet der hvor pusheren kommer inn. Så de ble ikke sett på som mindre korrekte eller franken/fake av den grunn, siden den opprinnelige konfigurasjonen ikke kunne bevises. I tillegg hadde man mikset og trikset med disse da de var i militær eie som ytterligere gjorde det vanskelig å si noe om "opprinnelig" konfigurasjon. At Sinn kjøpte opp store NOS kvanta og solgte disse i markedet på 80- og 90-tallet har ikke akkurat gjort det enklere heller. Er det likt for LF? Tja. Klokkene ble jo kjøpt inn og brukt på samme måte som Bund så hvorfor ikke. De som utførte service har jeg en mistanke om ikke var urmakere, og "originalitet" var kanskje ikke akkurat det de tenkte mest på. :)

Etter en rask sjekk fant jeg at min også har klokkas snr mellom hornene ved 12 og 1550SG ved 6. Det har jeg enten ikke sjekket før eller glemt :) . Lærer noe hver dag !

Min har ikke samme nr. mellom lugs og baklokk.

...og har ikke du proveniens på klokka di Tom? Jeg har jo vært i lokalene på Kjeller der mange av disse ble servet i sin tid. Det ser IKKE ut som et urmakerverksted for å si det sånn. Så jeg tror jeg støtter meg til teorien at her ble det mikset godt ift både kasser, skiver, urverk og visere.

I søken etter historien bak bruken av Heuer 1550 SG i Luftforsvaret, dukker det stadig opp nye detaljer. @MINUTE_REPEATER har gjort en utrolig bra jobb med å samle serienummer på de klokkene man er kjent med. Antallet så langt er 30 kjente eksemplarer og 20 av disse har vi bilder av serienummeret. Det ligger fortsatt noen ukjente eksemplar av denne typen i skuffer og skap, men størsteparten er nok dessverre destruert på 80-tallet. Antallet som ble anskaffet er ikke kjent, men kanskje serienummrene kan gi oss litt hjelp.

Det eldste kjente eksemplaret vi har sett har gravert XXXX/72 på baklokket. Serienummer mellom hornene er det nummeret klokken fikk gravert på baklokket sammen med et årstall. Kanskje årstallet er når klokkene kom til LFK på Kjeller? Det finnes kjente klokker fra 1972 til og med 1978, med unntak av 1975. Så langt har jeg ikke sett graveringen fra 1975. Fra 1972 til og med 1974 hadde klokkene fire siffer i serienummeret og fra 1976 har klokkene seks siffer. Dette er med unntak av en modell fra 1976 som har gravert fire siffer på baklokket. (skulle vært interessant å vite hvilket nummer denne har mellom hornene) Kan dette tyde på at man anskaffet klokker i flere runder?

Det kunne vært utrolig interessant å vite hvilket nummer de kjente klokkene har mellom hornene og gravert på baklokket. Noen har matchende nummer og noen har det ikke. Trolig ble noen deler byttet fra klokke til klokke ved service. Kan dere som har en slik Heuer sende disse to nummerene til meg eller @MINUTE_REPEATER på PM? Tallene blir behandlet på samme måte som tidligere i denne tråden, dvs sensur av siste tall, evt ikke offentliggjort hvis eier ønsker det. Kanskje noen av oss har baklokk som tilhører andre medlemmer?